Witam
W dzisiejszym kąciku zrób to sam skrócony opis wymiany zawieszenia (amortyzatorów i sprężyn) w Oplu Monterey
Do wymiany będizemy potrzebowali zestaw kluczy (zarówno nasadki jak i płaskie)
2x19
2x17
1x14
1x27
1x22
mały Mors
Szczotka druciana
młotek
Ścisk do sprężyn
jakies podpórki
Przydatne sa róznego rodzaju przedłużki do kluczy
preparaty penetrująco smarujące
Do założe mamy taki o to kpl

Montaż dokonany był na podnosniku kolumnowym
1. Oczyszczamy wszystkie sruby które mamy do odkręcenia, wskazane jest zapryskanie Rostt Offem lub tez innym preparatem w stylu WD-40
2. W drugim punkcie postanowiłem podkrecić drążki skrętne
Podnosimy auto i przy pomocy klucza 27 - w moim przypadku nasadka + metrowa grzechotka i kręcimy
w mnie wartością wyjściową tzn wysokoscią od krawędzi blotnika do podłoża było 90 cm
Nie liczyłem obr tylko mając taką mozliwość opuszczałem auto i mierzyłem przy wartości 93 cm postanowiłem zająć się wymiana tylnego zawieszenia
3. Drążek panharda
- pierszą czynnością było odkreceni drazka panharda od uchwytu przy ramie i przykręcenie nowego uchwytu
Śruba A - 2x 17
Śburba B - 2x 19

Na razie nie przykręcamy drążka bo może przeszkadzać.
Obserwacje:
Wspornik nie budzi zaufania, wchodzi ładnie w rame, otwory pasują, jednak blacha z której jest wykonany nie jest zbyt moca wg mnie. Dodatkowo jest problem, tuleja w drazku będzie wymagała podszlifowania ponieważ uchwyt nie rozegnie sie ne tye szeroko.
3. Demontaż amortyzatora tylnego (jedna strona) potrzebna rózna kombinacja kluczy 19 (nasadki i płaskie)

Na początku odkręcamy amortyzator od mostu
B , śruba mocująca jest przyspawana do obudowy mostu więc nie ma broblemu. Śruba jest drobno zwojna wiec raczej jej nie ukrecimy.
Do zdjęcia amortyzatora przydatna bedzie łyżka do opon
Kolejny krokiem jest odkręcenie śruby
A tu musicie pokombinowac, lekko nie jest, ale się da
Po odkręceniu drugiej śruby amorek ładnie wychodzi w dół
Przydatna jest druga osoba
4. Wymiana sprężyn
Po odkręceniu amorka mam dobre podejście ze ściskiem do sprężyn.
DLaczego ścisk?
U mnie po odkręceniu amorka most wcale nie opadł w dół, możliwe ze to dlatego że nie odkręcałem łącznika stabilizatora i na nim sie trzymał ( nie próbowałem go odkecac więc nie wiem jak się przedstawi sytuacja po jego demontażu)
Ze sciskiem podchodzimy od przodu auta
Spręzyne najlepiejs ścisnąc w miejscu zaznaczonym

Skręcamy ścisk (u mnie był to klucz 22) i wyjmujemy sprężyne
W górnym mocowaniu jest guma potrzebna nam do nowych spręzyn ( o ile nie kupilismy nowych)
Oczyszczamy gniazdo na moście z syfu
Uwaga sprawa dość istotan przyjzyjcie się na kształt zakończeń sprężyn
Koniec z "gęstszą" liczbą zwoi idzie do góry!!
W gniedzie na moście jest jest wyprofilowanie jak ma wejść sprężyna, jak pomacacie mocowanie złapiecie o co chodzi.
Warto nową spręzyne złapać w ten sam sposób jak starą.
Wkładamy nową spręzyne i rozkręcamy ścisk.
Obserwacje:Nowe spręzyne sa podobnej długości jak stare, jednak sa z dużo grubszego drutu.
5. Montaż nowego amorka
Amortyzator montujemy najpierw w górne mocowanie potem w dolne, harmonijka do góry
Wszystko skręcamy
6. Druga strona
Powtarzamy punkty 3,4,5
7. Przykręcamy drazek panharda
Tu pojawia się problem, dostarczone przez producenta mocowanie jest lekko przywąskie w czesci w której montuje się drążek, rozklepywanie mocowania na nie wiele się zda. Ja postanowiłem zeszlifowac tuleje, jednak nie należy szlifowac zbyt mocno żeby nie była za luźna.
Po dopasowaniu skręcamy wszystko, sprawdzamy podokręcanie śrub.
ObserwacjeU mnie wartością wyjściową było 86 cm od krawędzi błotnika do podłoża
Po zamontowaniu sprężyn 94 cm 8)
8. Demontaż przednich amortyzatorów
Tu niestety w przeciwieństwie do tylnego zawieszenia musimy zdjać koło.
Zdejmujemy koło.

Najpierw odkręcamy górne mocowanie amorka (szpilka)
APotrzebny będzie nam klucz płaski/oczkowy 14 oraz mały Mors.
Morsem łapiemy za spłaszczoną czesc szpilki i odkręcamy. Istnieje duże prawdopodobieństwo że będzie to trudna czynnosc
W celu usprawnienia pracy nacinamy nakrętke szlifierką (pod kątem \) nakrętka nagrzewa się, po obstukaniu młotkiem odkręca się bez najmniejszego problemu.
Wyjmujemy szpilke z uchwytu, przydatne sa różnego rodzaju łyzki, łapki i inne narzędzie które moga nam posłuzyć za podkładki.
Następnie odkręcamy dolne mocowanie na wahaczu
B Potrzebne będa dwa klucze 17
Wyciągamy śrube, wyjmujemy amorek do góry.
Obserwacje:Dużo łatwiej jest najpierw zdjąc amorek z górnego mocowania!!
W przypadku odwrotnej kolejności, amortyzator blokuje się nam o stablizator i przegub
9. montujemy nowy amorek, najpierw dół, potem góra. Gumki dołaczone do amorka pasują w otwór w górnym mocowaniu
Na góre i dół potrzebny jest klucz 17, na góre przydatny jest tez Mors
Sprawdzamy czy wszystko podokręcaliśmy !!
Obserwacje:Nie bawcie się nowym amorkiem rozciągając go i ściskajac, bo będzie duzy problem żeby go potem ścisnąc do założenia
10. Przy okazji możemy wykonac inspekcje łozysk i innych elementów
11. Zakładamy koła, opuszczamy auto i dokrecamy nakretki jeżeli ktos posiada klucz dynamometryczny to dla felg aluminiowych w montereyu jest to 120 Nm
12. Pozostaje nam ustawienie wysokości przedniego zawieszenia
Ja ustawiłem równo przód z tyłem na 94 cm od krawedzi błotnika do podłoża
Na spokojnie z przerwami na kawe, papieroska około 2-3 godzin
Pierwsze wrażenia z jazdy Auto bardziej się przechyla w zakretach, bynajmniej tak jest to odczuwalne, uczucie to w przyszłosci u mni ewyeliminują felgi z minusowym ET
Pierwsze próby terenowe, auto jest sztywniejsze, pozwala na jazde z większa prędkościa po dużych dziurach
Nic nie dobija na wybojach (wczesniej dobijala spręzyna)
Teraz można nawet skakać i nic nie tłucze

Testowane 8)
prowadzi się dosć pewnie, jednak trzeba się przyzwyczaic do przechyłów bocznych
po przejechaniu kilku km wybojami amortyzatory się napompowały i auto lepiej sie trzyma.
Mam nadzieje że komus pomoże