Lift Zawieszenia

Wykonałeś coś nietypowego przy swoim samochodzie lub planujesz przeróbki przy samochodzie a nie wiesz jak się za to zabrać?

Re: Lift

Postprzez mcgiver » 28 wrz 2017, 10:54

pocieszny napisał(a):bez sensu, popracuje rok i siądzie bardziej niż jest, sprężyny same w sobie nie są takie drogie :)2
a te co masz teraz nowe to one nie są :)21

ok ,spodziewałem sie takiej odpowiedzi .
Co polecasz ? dłuższe spręzyny ? czy podkładki tak jak sugeruje Gocu
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: Lift

Postprzez Gocu » 28 wrz 2017, 11:04

Jeżeli sprężyny nie są do wymiany, to sensownym rozwiązaniem są te podkładki.
http://opony-4x4.pl/osprzet-off-road/po ... wieszenia/
Pozycja numer 74.
Jest: Opel Monterey 3,5v6, 2000r., Yokohama AT 235/85r16
Był: Nissan Patrol GR Y60 2,8td, 1996r., Fedima 285/75r16
Był: Isuzu Trooper 2,6i, 1991r., BFG MT 33x12,5
Był: Uaz 469b, 2,445l, 1990r
Avatar użytkownika
Gocu
 
Posty: 507
Dołączył(a): 12 paź 2011, 19:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: Lift

Postprzez mcgiver » 28 wrz 2017, 11:52

Gocu napisał(a):Jeżeli sprężyny nie są do wymiany, to sensownym rozwiązaniem są te podkładki.
http://opony-4x4.pl/osprzet-off-road/po ... wieszenia/
Pozycja numer 74.

ok dzięki za info ,już coś wiem :)2 ,
to jest twardy poliuretan czy mieki?
chyba wytoczę sobie takie z poliamidu
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: Lift

Postprzez FFK » 28 wrz 2017, 12:43

Koleś do frotki sam wytoczył z ertalonu z tego co pamiętam, jeździ już na tym 3, albo 4 rok i nic się nie dzieje.
Był:
Opel Monterey 3,2 V6 1993r. - zepsuty w AB Servis :(

Obecnie w poszukiwaniu monterey/trooper :)
Avatar użytkownika
FFK
 
Posty: 725
Dołączył(a): 02 paź 2012, 20:12
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie

Re: Lift

Postprzez mcgiver » 28 wrz 2017, 13:28

ertalon=poliamid
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: Lift

Postprzez pawel126 » 28 wrz 2017, 14:25

jak z tworzywa to tarnamid polecam,
albo tak jak w jeepie mamy aluminiowe 8cm dystanse :)2
Monterey 3.2 V6+LPG 97r. LTD BF AT 265 75 R16
Monterey 3.1 D 97r. LTD - sprzedany.
Jeep XJ 2,5 TD 99r. - Malatesta Kaiman 31x10,50 R15 + T-MAX EW-12500
Avatar użytkownika
pawel126
 
Posty: 564
Dołączył(a): 17 wrz 2009, 08:46
Lokalizacja: Toruń

Re: Lift

Postprzez mcgiver » 28 wrz 2017, 14:58

pawel126 napisał(a):jak z tworzywa to tarnamid polecam,
albo tak jak w jeepie mamy aluminiowe 8cm dystanse :)2

tarnamid to równiez to samo co poliamid i ertalon i występuja w róznych kolorach
taki materiał w płytach i w wałkach widziałem ostatnio na warsztacie.
musze tylko dokładnie pomierzyć spręzynę bo te wymiary ze strony niewiem na ile sa wiarygodne i w którym miejscu to jest mierzone
Maksymalna średnica zewnętrzna/wewnętrzna sprężyny: 14,8/9,5cm

ale narazie nie ma pospiechu bo są inne tematy do skończenia :)21
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez irs » 26 paź 2017, 09:47

Temat liftu przewijał się wielokrotnie (czytałem), regulacji drążków i innych również ale niektóre tematy są niezrozumiałe (dla amatora jak ja :? ), nieczytelne (bo zdjęcia wygasły i nie wiadomo o co do końca chodzi) stąd założenie tego tematu. Mam sporo pytań a wertując forum nieszczególnie wzbogaciłem się o wiedzę co i jak i po co :oops:

Jeśli ktoś pomoże, będę wdzięczny.. a może innym też się przyda

1- kupiłem Montereya '95 rok, ile w serii wynosi odległość od środka koła do krawędzi nadkola? Potrzebuję ustalić czy mam i jeśli tak to jaki lift !
Chyba że na ustalenie tego jest inny-sprawdzony sposób :?

2- Poprzez 'podkręcanie drążków' (nie wiem czy dobrze określiłem) można podnieść auto bezpiecznie o ... ? Ile tak realnie bez przeróbek, bez wymian czegokolwiek ?
Jaka granica podkręcania jest bezpieczna żeby auto zachowało dobre właściwości?

3- Jeśli chodzi o lift 2" - Jaki jest najlepszy sposób? Czy wystarczy pokręcić drążkami o tyle i tyle, czy najlepiej pokręcić plus wymienić amortyzatory, sprężyny? Kupić cały zestaw lift 2" ?

Pytania dla niektórych mogą być proste i oczywiste- ja nie umiem się odnaleźć niestety i będę wdzięczny za każdą odpowiedź :D Stety/Niestety Monterey to nie mega popularne auto stąd i źródła informacji są... uboższe..
irs
 
Posty: 10
Dołączył(a): 17 paź 2017, 00:34
Lokalizacja: Śląsk

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez miras7 » 26 paź 2017, 10:41

1. Może pomoże:
freefly napisał(a):Obrazek


2. Mam podkręcone ok 40mm, na oryginalnych amortyzatorach i jest ok. Ale... przy pełnym wykrzyżu, statycznie, przedni dolny wahacz nie opiera się o górny odbój, tak więc myślę, że bez większych zmian w pracy zawieszenia można podkrecić o 30mm.

3. W przypadku Montka ciężko jednoznacznie powiedzieć który zestaw jest najlepszy. Myślę, że przód wystarczy podkrecić i nic nie wymieniać, a tył warto mieć na wyższych spreżynach i dłuższych amortyzatorach. Nie zawsze się to jednak zgrywa. Np amortyzatory Amada Extreme i sprężyny liftujące Dobinson - spreżyna jest za krótka do skoku amortyzatora i na wykrzyżu wypada :!: Ale można połączyć w/w amortyzatory ze spreżynami zamówionymi w Pospring i będzie ok. Prawda Kangur?
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez Kangur » 26 paź 2017, 21:33

Potwierdzam. :D
Wszystko jest w porządku na takim zestawie jak pisał Miras. Zawieszenie przeorane w maju w ukraińskich Karpatach maksymalnie obciążone nie wykazuje żadnych oznak zmęczenia. Sprężyny nie wypadają.
Montytroopek 3.1 (3.0 - przeszłość) 1998 LTD
Avatar użytkownika
Kangur
 
Posty: 65
Dołączył(a): 04 lut 2015, 17:39
Lokalizacja: Wrocław/Trzebnica

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez pocieszny » 27 paź 2017, 08:41

podkręcając drążki zmniejszamy opadanie kołą co przy szybkiej jeździe odbija się niekorzystnie na prowadzeniu, jeśli dźwigać 3 cm to se bude lepiej podnieść ;)
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3891
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez miras7 » 27 paź 2017, 08:51

Jak tylko dla większych kół to wystarczy budę, jak dla większego prześwitu to te 3cm nawet sporo dają
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez pocieszny » 27 paź 2017, 13:34

po co prześwit jak zawias nie działa? :)21
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3891
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez miras7 » 27 paź 2017, 13:53

pocieszny napisał(a):po co prześwit jak zawias nie działa? :)21

Zjeżdżasz czasem z asfaltu? :? Przecież napisałem, że przy 3cm działa w pełnym zakresie... Po co prześwit... :shock:
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez pocieszny » 27 paź 2017, 17:06

jak 3 cm dźwigniesz to masz 3 cm mniej opadania koła, więc prosze Cie ale nie pitol że działa w pełnym zakresie ;) jak stoj już jako "opadnięte" to trudno żeby było inaczej
no właśnie zjeżdżam i dlatego twierdze że przedni zawias w montku należy zostawić w spokoju bo potem nie działa :)3
skok zawieszenia z przodu jest mikry, ograniczając opadanie jeszcze bardziej sprawiamy że bardzo często przednie koło odrywa się od podłoża, jeżdże głównie w górach i wiem dokładnie jakie to ma wady o jakie potrafi być niebezpieczne, miałem różne warianty liftu, po wszystkich zabawach stoi mi prawie na 0 a jeszcze bym trochę obniżył (jak by mi opony pozwoliły)
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3891
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez miras7 » 27 paź 2017, 17:59

Zakres pracy jest od odbojnika do odbojnika. Jeśli sprężystość drążka skrętnego pozwala to wahacz pracuje w pełnym zakresie. I tak się dzieje po podkręceniu ok 30mm. Masz na 0. Jak obniżysz to będzie lepiej? Będzie miało mniejszy skok do góry. Piszesz, że po podniesieniu auta, czyli opadnięciu wahacza będzie miał on mniejszy skok w dół. I to prawda. Ostatecznie i tak siądzie na odboju. Na wykrzyżu drugi wahacz będzie maksymalnie podniesiony i oprze się o drugi odbój. Jak podkręcisz drążki za dużo to nie pozwolą one wahaczowi idącemu na wykrzyżu do góry oprzeć się o odbój i wtedy nie będzie pełnego zakresu. Sprawdziłem, że przy podniesieniu max 30mm jest praca w pełnym zakresie. Dopuki nie zaingerujesz w odboje to nie zwiększysz skoku, ale przy niewielkiej ingerencji w położenie wahacza pomiędzy odbojami również nie zmniejszysz. To nie teoria tylko praktyka.
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez PiotrR » 27 paź 2017, 19:58

Z odbojami nie kombinujcie, ich podcięcie kończy się uszkodzeniem kielicha wewnętrznego przegubu.Przekładanie sworzni pod wahacze daje taki sam finał. :oops: Co do podkręcania drążków to wiele zależy od ich stanu(twardości) moje mają 24 lata są podkręcone + 4 cm wszystko chodzi od odboju do odboju wykrzyż przodu zmierzyłem na 55 cm realnie z zachowaniem trakcji.
zawias szerszy z 2002r przedni most opuszczony o 5 cm. Podobne wartości wykrzyżu miałem na zawieszeniu z 93r most na fabrycznej wysokości. Teraz tylko przegubom lżej.
Takie kombi 3.1
PiotrR
 
Posty: 2154
Dołączył(a): 30 cze 2011, 20:20
Lokalizacja: WGM

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez pocieszny » 27 paź 2017, 20:23

miras7 napisał(a):Masz na 0. Jak obniżysz to będzie lepiej? .

prawie 0 czyli wrócić do serii, przy szybkiej jeździe to niestety zauważalne, przy turlaniu sie bez znaczenia, wiadomo amory dużo znaczą same drążki też
rozwiązanie trwałe proste niestety ma wady, podkrecanie jest proste i przede wszystkim tanie :)2 i wcalenie gorsze niź przeciętne lifty +2 które i tak nie zmieniają zakresu pracy zawiasu a tylko go usztywniają
samo podniesienie naszych autek do kulania się turystycznego jest proste i bezproblemowe, i w takim wypadku nie jest problemem ciut podkręcić drążki, ale jak chcesz zacząć jeździć na prawde szybko w terenie to niestety takie zabawy nie przechodzą, lepiej podciąć nadkola bo w końcu do ścigania w niektórych klasach auto powinno być "seryjne" ;)
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3891
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez miras7 » 27 paź 2017, 21:43

Miałem przyjemność w tym roku przygotowywać auto do RPPST S1+3000 z przednim IFS (nie był to Trooper) i wiem o co Ci chodzi z tą szybką jazdą. Ale wszystkie znane mi w Polsce Troopery się nie ścigają i każdy chce jak najtaniej polepszyć trochę możliwości terenowe tego auta, więc staram się doradzić jak to zrobić bezpiecznie i tanio i opieram to na doświadczeniach z kilku Trooperów które jeżdżą nie tylko po Polsce i radzą sobie co najmniej zadowalająco. Ale dzięki naszej rozprawce może parę osób wyciągnie jakieś wnioski ;) A co na to założyciel tematu? Pomogliśmy :?: 8-)
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez pocieszny » 27 paź 2017, 23:15

każda dyskusja jeśli ma tylko jakiekolwiek sensowne argumenty daje pogląd na sprawe z kilku stron ;) i nawet po to jest to dobre ;)
do puki utrzymujemy jakikolwiek poziom merytoryczny :)2 :)21
a co do jeżdżenia szybkiego z tym nie ściganiem to nie do końca jest prawda, nie ścigają się w rajdach mistrzostw polski czy w pucharze (nie ta kasa na samochód) ale jest troche rajdów na których można pogonić odrobine ;) kilka maratonów na których na prawde można szybko pojeździć :)2 nie tylko w PL ale też u naszych sąsiadóœ (w sumie to więcej na wschodzie i południowym wschodzie niż zachodzie).... ale niestety nie da się ogarnąć ścigania jak 15 lat temu, czyli mająć zapał i samochód, trochę wiedzy, niestety to już nie wystarcza do ścigania się, teraz trzeba mieć już całkiem dużą kase
jeżdziłem ostatnio kilkoma autkami S1 i S2 trooper spokojnie by się nadał do tego tylko rzeczony fundusz niestety zatrzymuje marzenia :)21
ale może też już troche wiek sprawia że szybko nie zawsze się chce ;) choć zawsze się chce mieć możliwość :)2 :)21
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3891
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez irs » 29 paź 2017, 11:06

Jeśli mam być szczery to spodziewałem się odpowiedzi w stylu: „z przodu kręć 4cm aż podniesie się o xxx cm, z tył kup amory xxx i sprężyny takie. „ :roll: A jak zawsze zdania są różne.. i dobrze bo ma się szerszy obraz na cały temat liftu :D

Dziękuje za odpowiedzi- reasumując: NIE do szybkiej jazdy w terenie, a raczej do turystyki wystarczy 3cm podkręcić przód? (Ile mniej więcej da to liftu? (Cm)) i dokupić na tył amortyzatory i sprężyny +2 ale takie żeby pasowały :)

A tak lekko obok tematu wiodącego : kolega kupił jeepa grand cherokee ZJ z v8 i podnosi ok 2” jak te samochody w zestawieniu ze sobą radzą sobie w terenie? Pytam z ciekawości, może ktoś ma jakieś doświadczenia, u nas zweryfikuje się za kilka tygodni pewnie :)
irs
 
Posty: 10
Dołączył(a): 17 paź 2017, 00:34
Lokalizacja: Śląsk

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez miras7 » 29 paź 2017, 11:49

irs napisał(a):Jeśli mam być szczery to spodziewałem się odpowiedzi w stylu: „z przodu kręć 4cm aż podniesie się o xxx cm, z tył kup amory xxx i sprężyny takie. „ :roll: A jak zawsze zdania są różne.. i dobrze bo ma się szerszy obraz na cały temat liftu :D

Dziękuje za odpowiedzi- reasumując: NIE do szybkiej jazdy w terenie, a raczej do turystyki wystarczy 3cm podkręcić przód? (Ile mniej więcej da to liftu? (Cm)) i dokupić na tył amortyzatory i sprężyny +2 ale takie żeby pasowały :)

A tak lekko obok tematu wiodącego : kolega kupił jeepa grand cherokee ZJ z v8 i podnosi ok 2” jak te samochody w zestawieniu ze sobą radzą sobie w terenie? Pytam z ciekawości, może ktoś ma jakieś doświadczenia, u nas zweryfikuje się za kilka tygodni pewnie :)

Z tym kręceniem o 3cm to chodzi, że o tyle ma się podnieść przód samochodu, a nie o tyle wkręcasz śruby.
A poza tym stawiam na ZJ, chyba , że kierowca nieogrnięty.
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez pocieszny » 29 paź 2017, 12:07

wszytko zależy od stylu jazdy i umiejętności, a przede wszystkim trakcji jaką uda się złąpać w każdym aucie (na co również wpływa zawieszenie) temt zawoasu to temat rzeka, można rozmawiać godzinami na to jak się zachowa auto po wprowadzeniu danej zmiany
ogólnie najlepsze zawieszenie to miękka sprężyna/drążek twardy szybko reagujący amortyzator (gazowy/gazowo olejowy) to będzie najszybciej i najlepiej wybierało nierówności do tego będzie najbardziej komfortowe... ale najmniej trwałe :)21
najczęściej sprzedawany lift to twarda sprężyna i średni amortyzator olejowy co na pusto daje taczki, a po załadowaniu na maxa pływającego HMS Batory :)21 można poczytać jak ludzie próbują usztywniać takie coś ;)... ogólnie zawieszenie robi się pod styl jazdy kierownika i jego preferencje, czy jeżdzi na pusto czy załadowany na maxa, czy aito w wersji normalnej waży 1700 czy 2100 bo to ogromna różnica, czy sprężyna w stanie wolnym ma być prawie 2 razy dłuższa niż w obciążonym, czy ma być progresywna czy liniowa, czy gruby drut czy nie czy zwoje gęste czy luźne to wszytko ma wpływ na tłumienie, trudno powiedzieć sprężyny/drążki takie amory takie i będziesz pan zadowolony :)21 bo tak na prawde nie wiemy ani jak jeździsz ani czym dokładnie jeździsz
mogę Ci powiedzieć jakie ja mam zestawienie, do tego mam bude dźwigniętą 3 cm
drążki orginał, sprężyny polspring progresywne +1,5 cala (w stanie wolnym 2/3 dłuższe niż w obciążonym, otwieranie tylnego zawiasu ograniczone w zasadzie długością amortyzatora) amory Koni na max twardych nastawach zawias nie jest max komfortowy ma być max wybierający drogę, po prostu lubie szybko po dziurach pojeździć, na drodze też się sprawdza ok, choć czasem halsowanie w zakrętach spore (kwestia łączników i stabilizarorów) tak że tak ;) nie da się zrobić zawiasu do wszytkiego ;)

Obrazek
auto wygląda tak, z tym że przód teraz jest ciut niżej względem tyłu :)2
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3891
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez irs » 29 paź 2017, 12:47

Zatem pozostaje pojeździć, określić potrzeby- dobrać odpowiednie graty :)
Temat nieco mi się rozjaśnił, dziękuje wszystkim !
irs
 
Posty: 10
Dołączył(a): 17 paź 2017, 00:34
Lokalizacja: Śląsk

Re: Lift, regulacja i pochodne :)

Postprzez mcgiver » 29 maja 2018, 17:18

chciałbym potwierdzic dane z fotki co miras7 wkleił.
ma być 139 +/-5mm miedzy końcem gwintu sworznia a srodkiem osi wachacza jak auto stoi na asfalcie?
jesli taka jest reguła , to mierząc pobieznie na podjeżdzie poziomicą i metrem wychodzi mi że mam auto zaglebowane przynajmniej kilkanaście mm :)21 .
muszę to sprawdzić dokładnie na kanale, ale prosze o potwierdzenie tej reguły. wtedy będe mógł podnieśc wyżej.
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pomysły, Porady, Modyfikacje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości