Strona 1 z 1

Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 21 maja 2022, 00:23
przez Legend
no dobra...to takie pytanie...

załóżmy, że mam 3,1 i chće aby normalna prędkośc przelotowa była w okolicy 130-140km.h.....szerokie mosty? Mosty waskie z benzyniaka w automacie?>

powiedzmy, że budżet to 6kpl.

Re: manualna skrzynia biegów do 3,2

PostNapisane: 21 maja 2022, 07:30
przez Jake
Dobrze rozumiem - chcesz zepsuc 3.1? :D Z juz relatywnie slabego samochodu zrobic mula na maksa? ;) Tak, mosty z benzyny beda odpowiednim rozwiazaniem. Koszt max 800zl. Przedni most w dobrym stanie lezy w Stalowej na zlomie. Tylny poszedl do pieca, ale byl bez LSD. Zreszta wystarczy zmienic sama glowke - szybciej, prosciej.

A chcac zalozyc szersze do wymiany:
-Caly tylny most
-Caly przedni most, razem z kielichami
-Gorne wahacze
-Dolne sworznie
-Drazki kierownicze
-Polosie i oba przeguby

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 21 maja 2022, 11:12
przez pocieszny
za 6Kpln to silnik z benzyny przeszczepisz i będzie gitara :)21 :)2
a tak na poważnie, gdzie Ty chcesz przelotową 140 wykorzystać? nawet na autostradzie w PL jest to mocno trudne

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 21 maja 2022, 11:58
przez Jake
3.1 na fabrycznych mostac pociagnie 140km/h ale tylko po plaskim. Podjazd to juz jest spadek predkosci i zwykle redukcja do 4 tego biegu. Jak zalozysz szybsze mosty to 5-tka stanie sie "nadbiegiem do zadan specjalnych" ktorego bedziesz uzywac tylko od swieta w co druga niedziele w nieparzyste miesiace tylko w latach przestepnych. Zwroc uwage ze predkosc maksymalna w 3.1 ogranicza nie koniec skali obrotomierza tylko brak mocy. Zmieniajac mosty na szybsze odczuwalna moc spanie, ale predkosc maksymalna sie nie zwiekszy. Zostanie taka sama, a na 5-ce moze nawet spasc.
Wiem, dramatyzuje. korf zdaje sie ma albo mial 3.1 na mostach od benzyny i jakos to jezdzilo, ale ja jestem bardzo sceptyczny. Chociaz lubie 3.1 jako silnik, tak uwazam ze moca nie grzeszy i fabryczne przelozenie 4.55 jest idealnie dobrane wlasnie do szosowych opon w fabrycznym rozmiarze ok 29-30 cali. Przy autach wychodzacych z fabryki na 31/32" na kraje 3go swiata juz wkladali 4.77. Innymi slowy - jest dobrze, nie psuj.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 21 maja 2022, 15:48
przez pocieszny
miałem 3,2 na mostach 4,55 i było OK
ale moc ciut większa niż w 3,1 do tego większy zakres obrotów użytecznych ;) i spokojnie latało to 160km/h na 33calach

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 21 maja 2022, 19:30
przez Jake
No to miales 3.2 na mostach od 3.1. I to jak najbardziej ma sens. Zwiekszenie opon warto skompensowac zwolnieniem przelozen, dzieki temu parametry mocy i momentu sa takie same jak dla fabrycznych malych kol. To samo zrobilem w swoim 4 Runnerze, z 4.10 zmienilem na 4.55.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 21 maja 2022, 23:14
przez pocieszny
Jake napisał(a):No to miales 3.2 na mostach od 3.1. I to jak najbardziej ma sens! Zwiekszenie opon warto skompensowac zwolnieniem przelozen, dzieki temu parametry mocy i momentu sa takie same jak dla fabrycznych malych kol. To samo zrobilem w swoim 4 Runnerze, z 4.10 zmienilem na 4.55.

nie, pierwsze wersje 3,2V6 też miały też takie przełożenia, ja miałem montereya z `93 z takimi mostami seryjnie
na tabliczce znamionowej po rozkodowaniu tez tak wychodziło

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 21 maja 2022, 23:37
przez Jake
Hmm. Ciekawe. Ze pierwsze wersje mialy takie przleozenia to nigdy nie slyszalem. Ze w zestawie z fabrycznie wiekszymi oponami byly o "jedno oczko" wolniejsze to tak. No i w salonie klient tez mogl sobie to i owo zazyczyc.
Tak czy siak 3.2 na 32/33" to 4.55 optymalnie, 3.1 na tych samych kolach to imho 4.77 tylko to unobtanium jak juz wielokrotnie bylo tu dyskutowane.
btw. kasztanimy temat Legenda xD

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 22 maja 2022, 00:41
przez pocieszny
Abstrahując od kasztanienia
jak dla mnie do 3,2 te mosty były jak najbardziej OK
ale 4,3 czy nawet 4,1 też spokojnie dawały rade, choć zwsze jestem zdania, że te 4,5 były najlepsze, teraz do D-maxa też chętnie bym takie zapodał, choć tu nie jest aż tak bardzo odczuwalne ;)

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 22 maja 2022, 19:40
przez Legend
zamysł jest dać wieksze turbo, IC tak aby ten silnik miał ok 160km. Dlatego szybsze mosty są OK... a kombinuje bo benzyna mi sie nudzi

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 23 maja 2022, 07:41
przez korf
Były 3.2 z mostami 4.55 w oryginale.
Były 3.1 z mostami 4.3 w oryginale, wersja Irmscher, takie szybsze na autostradę.

Ja mam 4.3 w 3.1 i jeździłem na 32x11,5R15 BFG KM2 i było spoko teraz mam 31x10,5R15 Duratrac.
W 3.1 RS miałem mosty 4.55 i po włożeniu 33x10,5R15 BFG KM1 (były wyższe od 33x12,5R15 BFG KM1) na jedynce musiałem dawać więcej gazu, w terenie bez zmian.

Co myślicie o włożeniu przełożeń 4.77 z Frontery B 2.2B? Pytam o wytrzymałość.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 23 maja 2022, 12:26
przez Legend
czyli szukac diesla 3,1 na częsci z automatem? To bighorny więc powinny miec 4,3.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 23 maja 2022, 12:38
przez Jake
Nie psuc, chcesz zwiekszyc moc to ciesz sie mocniejszym autem. Jak zalozysz szybsze przelozenia to auto bedzie odczuwalnie znow takie samo jak przed modyfikacjami tj. mulaste. Lepiej miec naddatek mocy niz niedomiar. Co Ci da te kilkaset obrotow mniej przy 140km/h? oszczedzisz 500ml ropy na 100km? xD

Automat ma 4.1, chcesz 4.3 to szukaj po prostu mostow z benzyny (przedni jest za 100-200zl do wziecia w Stalowej Woli na szrocie).

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 23 maja 2022, 21:24
przez Legend
chce zobaczyć na ile można obniżyć prędkośc obrotową na 5 biegu przy 140/kmh :)

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 23 maja 2022, 23:57
przez Jake
Zakladajac ze wyjsciowo masz 4.55 to
o 5.49% przy zmianie na 4.30.
o 9.89% przy zmianie na 4.10.
Z tym, ze predkosciomierz i obrotomierz beda dalej pokazywac dokladnie to samo co wczesniej, a jedynie predkosc faktyczna samochodu sie zmieni.
Fabrycznie (przy fabrycznym rozmiarze opony) predkosciomierz celowo zawyza o ok 10%. To znaczy:
3.1 na 4.55 przy 4000 RPM jedzie ok 150km/h. Na fabrycznych kolach licznik pokazuje wtedy 165km/h
Po zmianie na 4.30 osiagniesz 150km/h przy 3780 RPM, a predkosciomierz pokaze 155 km/h.
Po zmianie na 4.10 osiagniesz 150km/h 3600 RPM, ale predkosciomierz pokaze 148km/h
Moze sie okazac ze 4000 RPM na 5-tce po zmianie nie osiagniesz wcale, bo zabraknie mocy. Jesli tak zmodyfikujesz silnik, ze na 5-tce bedziesz siegal 4250 RPM czyli zamkniesz obrotomierz, ale auto nadal bedzie chcialo isc (czyli bedzie naddatek mocy) i za wolne przelozenie bedzie go ogrnicac, to wtedy zmiana kol na wieksze lub mostow na wolniejsze jest calkowicie zasadna. Ale pamietaj ze rozmawiamy o 4JG2, czyli rzedowym dieslu z rozrzadem OHV. To z definicji nie jest demon mocy i przez bezwladnosc rozrzadu jest duzo mniej podatny na latwe modyfikacje podnoszace moc w przeciwienstwie np. do 1KZ-T Toyoty. Ale majac czas i fundusze dlub, zobaczymy efekty. Bo ja jeszcze nie spotkalem sie zeby ktos z 3.1 wycisnal 160KM bez kopcenia i z zachowaniem fabrycznej trwalosci i niezawodnosci. Ale chetnie zobacze efekty.

Zmiana mostow z 4.55 na 4.10 da porownywalny efekt dla kierowcy jak zmiana kol z fabrycznego 245/70R16 na 285/75R16 czyli z 30 na 33".

PS. Wartosci predkosci i obrotow sa przyblizone na podstawie zdjecia zegarow mojego auta ktore mialem na dysku, wartosci moga byc przesuniete w te lub wewte o kilka km, ale proporcje i procenty sa zachowane.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 24 maja 2022, 10:35
przez Legend
a Twoim zdaniem, jaką moc musiałby mieć 3,1 na mostach 4,10 żeby był dynamiczny i nie był odczuwalny jej brak?

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 24 maja 2022, 17:29
przez Jake
Szczerze to ciezko mi cokolwiek powiedziec z wlasnego doswiadczenia, bo.... ja nigdy nie jezdzilem zadnym mocny autem. Zawsze mialem stare terenowki i to na dwa-trzy rozmiary wiekszych niz fabryczne kolach ktore przy masie 2T i mocy 115-145KM jakos tam sie tocza, jezdzilem tez oczywiscie cala masa zwyklych nijakich osobowek od rodziny / z pracy /z wypozyczalni itp. ktore sa jeszcze mniej dynamiczne i nudne ale nigdy nie prowadzilem auta ktore faktycznie mialoby potencjal pod maska.

jesli chodzi o przelozenia mostow, to tak jak juz pisalem, preferuje wolniejsze=mocniejsze. Zwlaszcza ze czesc starszych silnikow wcale nie jest ekonomiczna na najnizszych mozliwych obrotach, a najmniej pali gdy pracuje w optimum momentu obrotowego czesto polozonego w srodku lub 2/3 zakresu.
Wiec przy fabrycznych kolach fabryczne przelozenia, a jesli zwiekszamy rozmiar kol o iles procent to warto o tyle samo procent zwolnic przelozenia. Ale rozumujac na logike - jesli modyfikujemy silnik w strone przyrostu mocy i momentu obrotowego, a kola zostaja fabryczne to warto zmnienic dyfry na szybsze o tyle samo procent ile procent przyrostu mocy osiagnelismy.
Dajmy na to 250KM w nieco dlubnietym 5VZ-FE nie jest niczym niezwyklym i przypuszczam ze do takiego silnika 3.90 czy 4.10 byloby wlasciwym przelozeniem, pod warunkiem ze zostalibysmy przy 30" oponie.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 24 maja 2022, 17:40
przez Jake
Legend napisał(a):a Twoim zdaniem, jaką moc musiałby mieć 3,1 na mostach 4,10 żeby był dynamiczny i nie był odczuwalny jej brak?

Szczerze to ciezko mi cokolwiek powiedziec z wlasnego doswiadczenia, bo.... ja nigdy nie jezdzilem zadnym mocny autem. Zawsze mialem stare terenowki i to na dwa-trzy rozmiary wiekszych niz fabryczne kolach ktore przy masie 2T i mocy 115-145KM jakos tam sie tocza, jezdzilem tez oczywiscie cala masa zwyklych nijakich osobowek od rodziny / z pracy /z wypozyczalni itp. ktore sa jeszcze mniej dynamiczne i nudne ale nigdy nie prowadzilem auta ktore faktycznie mialoby potencjal pod maska.

jesli chodzi o przelozenia mostow, to tak jak juz pisalem, preferuje wolniejsze=mocniejsze. Zwlaszcza ze czesc starszych silnikow wcale nie jest ekonomiczna na najnizszych mozliwych obrotach, a najmniej pali gdy pracuje w optimum momentu obrotowego czesto polozonego w srodku lub 2/3 zakresu.
Wiec przy fabrycznych kolach fabryczne przelozenia, a jesli zwiekszamy rozmiar kol o iles procent to warto o tyle samo procent zwolnic przelozenia. Ale rozumujac na logike - jesli modyfikujemy silnik w strone przyrostu mocy i momentu obrotowego, a kola zostaja fabryczne to warto zmnienic dyfry na szybsze o tyle samo procent ile procent przyrostu mocy osiagnelismy.
Dajmy na to 250KM w nieco dlubnietym 5VZ-FE nie jest niczym niezwyklym i przypuszczam ze do takiego silnika 3.90 czy 4.10 byloby wlasciwym przelozeniem, pod warunkiem ze zostalibysmy przy 30" oponie.

korf napisał(a):Co myślicie o włożeniu przełożeń 4.77 z Frontery B 2.2B? Pytam o wytrzymałość.

To bym prosil juz w tym temacie: viewtopic.php?f=4&t=1155
Ale mowiac w skrocie - Frontera z przodu ma identyczny dyfer co my, ale z tylu ma most Dana 44, a Trooper ma most Isuzu. Inny most = inny dyfer = inny talerz i atak. Sama glowka nie pasuje. Chyba ze przelozysz CALY most.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 13 sty 2023, 11:45
przez Legend
jak to w końcu jest z tymi przełożeniami?

przed lift - wszystko 4,55 a automat 4,3
po lift - wszystko 4,3, a automat 4,1?

Nie wchodzmy w egzotyczne szczegóły typu Maroko Indie i inne rynki.

Jak Jake obliczył 5,49% to sporo wg mnie i tym samym gra warta świeczki.

Co ciekawe ponoć główki mostów od 3,0 i 3,1 i 3,2 i 3,5 są takie same-wkładasz je bez zmian. Niestety tył jest inny i już nie jest możliwy jego swap.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 13 sty 2023, 15:23
przez Jake
Nie do konca tak jak mowisz.
PRZED LIFT + PRZEJSCIOWKA
przod: Isuzu 10 bolt
tyl: Isuzu 12 bolt
Przelozenia:
3.1 diesel: 4.55
3.2 bezyna: 4.30
automat: 4.10
Tak bylo zazwyczaj, ale zdarzaja sie wyjatki, np. benzyna na 4.55 albo diesle na 4.77 (bialy kruk).

POLIFT;
przod: Isuzu 10 bolt - czyli to samo
tyl: GM 12 bolt - czyli co innego
Przelozenia:
manual, zarowno 3.0 diesel i 3.5 benzyna: 4.30
automat: chyba 4.10 - ale tego nie pamietam i nie mam teraz jak sprawdzic

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 13 sty 2023, 15:51
przez Jake
Nie do konca tak jak mowisz.
PRZED LIFT + PRZEJSCIOWKA
przod: Isuzu 10 bolt
tyl: Isuzu 12 bolt
Przelozenia:
3.1 diesel: 4.55
3.2 bezyna: 4.30
automat: 4.10
Tak bylo zazwyczaj, ale zdarzaja sie wyjatki, np. benzyna na 4.55 albo diesle na 4.77 (bialy kruk).

POLIFT;
przod: Isuzu 10 bolt - czyli to samo
tyl: GM 12 bolt - czyli co innego
Przelozenia:
manual, zarowno 3.0 diesel i 3.5 benzyna: 4.30
automat: chyba 4.10 - ale tego nie pamietam i nie mam teraz jak sprawdzic

Przody mozesz mieszac jak chcesz, tyly nie. dyfer z przed lifta nie pasuje do pochwy mostu polifta. A caly most z przedlifta jest wezszy wiec w calosci tez nie ma jak przelozyc.

Re: Szybsze mosty do 3.1

PostNapisane: 13 sty 2023, 22:10
przez Legend
w polifcie automat na pewno miał 4,1 bo mam broszurę z takimi danymi. Niestety do przedlifta nie mogę się dokopać.