Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Wykonałeś coś nietypowego przy swoim samochodzie lub planujesz przeróbki przy samochodzie a nie wiesz jak się za to zabrać?

Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Postprzez Stefan » 08 paź 2022, 18:46

Czołem wieczorową porą :-)

Odnawiam swojego Montereya. Rocznik 93.
Chcę zmienić/unowocześnić instalację elektryczną.
Niestety nie mam schematu pasującego do tego modelu, więc trochę błądzę.
Dodałem solar i dodatkowy akumulator. Chcę odciąć odbiorniki w kabinie od głównego akumulatora i zasilać je akumulatorem dodatkowym.

Ponadto denerwujące jest (przynajmniej mnie to denerwuje), że czerwone lampki w drzwiach oraz oświetlenie sufitowe załącza się zawsze podczas otwarcia drzwi. To powoduje, że samochód stojący kilka dni w garażu (lub serwisie) z otwartymi drzwiami rozładowuje akumulator.

Część przeróbek już zrobiłem. Ale zatrzymałem się na tych lampkach w drzwiach.
One są zasilane przez bezpiecznik C-17 (pod kierownicą). Wyjąłem ten bezpiecznik i przepuszczam prąd (płynący przez ten bezpiecznik) przez dodatkowy przekaźnik sterowany przełącznikiem zmierzchowym.
Działa to bardzo ładnie. Zasilanie układu przełącznika zmierzchowego jest realizowane z dodatkowego akumulatora, który z kolei jest dołączany do całego układu przez dodatkowy przełącznik. Wyłączenie tego przełącznika (lub wyjęcia dodatkowego akumulatora) odłączy całą moją dodatkową instalację i wprowadzi auto w "tryb serwisowy", dzięki czemu będzie mógł stać w warsztacie z otwartymi drzwiami bez rozładowywania akumulatora.

Ale pojawił się problem. W skrzynce bezpieczników C-17 jest opisany jako "CLOCK, ROOM", tymczasem jego wyjęcia wyłącza również ANTITHEFT.

Poszperałem w internecie i znalazłem taki opis:
"C-17 Sound system; Interior lights; key-in ignition warning system; anti-theft system; auto antenna"

Nie wiem jednak, czy to jest opis pasujący dokładnie do mojego modelu.
Z Antitheftem sobie poradziłem (znalazłem pin, na który dostaje zasilanie poprzez ten bezpiecznik i puściłem mu zasilanie z innego miejsca). Działa (uzbraja się, włącza alarm przy próbie otwarcia drzwi, więc chyba jest ok).

Ale wg tego opisu na tym bezpieczniku jest jeszcze "key-in ignition warning system".

I teraz pytanie jest - czy ktoś wie, co to za system. Co on powinien robić?
U mnie nie zauważyłem żadnych innych efektów po wyjęcie bezpiecznika C-17 niż: wyłączenie oświetlenia w drzwiach i sufitowego, niedziałanie Antithefta oraz niedziałanie zegara cyfrowego i podtrzymania radia.

Ale być może ten "key-in ignition warning system" jest ważnym modułem i powinienem go znaleźć i również zasilić inną drogą. A może w moim modelu nie ma tego modułu?

Czy ktoś coś wie na ten temat?
Opel Monterey 3.2 (LPG) '93 LTD
Avatar użytkownika
Stefan
 
Posty: 107
Dołączył(a): 09 gru 2009, 23:43

Re: Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Postprzez miras7 » 08 paź 2022, 20:29

Czyli czasem potrzebujesz tych lampek w drzwiach? Mi są one nie potrzebne, wiec tylko wyjąłem żarówki :)21 Czasem zatrzymuję się na noc w miejscu, gdzie wolałbym nie być zdradzonym przez lampki w drzwiach czy tą pod sufitem. Tą drugą przerobiłem tak, że tylko można ją ręcznie włączyć, żeby nie było zaskoczenia po otwarciu drzwi. Z pozostałymi pytaniami poczekaj na Jake, może coś podpowie w wolnej chwili.
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1783
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Postprzez Jake » 08 paź 2022, 21:22

O mnie mowa? :)

Ja akurat lubilem te lampki drzwiowe i te w podsufitce, poszedlem nawet o krok dalej i przerobilem te kolo lusterka zeby wlaczala sie razem z pozostalymi. Natomiast jest znacznie, znacznie prostszy sposob na ich wylaczenie niz kombinowanie z bezpiecznikiem i zasilanie pozostalych pod-obwodow na okolo. Otwarcie drzwi = podanie masy na przewod idacy do lampek. Wszystkie 4 wlaczniki drzwiowe sa polaczone rownolegle - schodza sie w jednym punkcie a nastepnie rozgaleziaja na poszczegolne drzwi. Mozna znalezc ten punkt i tam zalozyc prosty przelacznik ON-OFF, ktory wylaczy wszystkie lampki na raz jednym kliknieciem. Mozna tez zalozyc przelacznik ON-OFF-ON, z jednej strony podac stala mase, z drugiej sygnal od przelacznikow drzwiowych - wtedy mozemy dodatkowo jednym kliknieciem wlaczyc swiatlo w aucie bez otwierania drzwi (zakladajac ze lampka przy lusterku jest zmodzona po mojemu).
W przejsciowce jest to zielono-czerwony przewod na pinie numer 2 w zlaczu XH21 do lampki w kabinie i przewod zielono-bialy na pinie 5 kostki XH47 do lampek w drzwiach, niestety nie mam schematu do przedlifta, wiec musisz sam szukac... Ale naprawde polecam to zrobic tak, niz kominbowac na okolo z odcinamiem calosci zasilania z tego bezpiecznika i osobnym zasilaniem pozostalych obwodow... AntiTheft to akurat dla mnie bylo upierdliwe paskudztwo i u siebie sie go pozbylem - zeby go obejsc de facto wystarczy zmostkowac dwa przewody we wtyczce modulu - po temacie.

Zalaczam schemat obwodu lampek z 96r - wiem ze nie bedzie pasowal do Twojego auta - ale przynajmniej bedziesz mial oglad jak to jest przemyslane. W polifcie z jakiegos durnego powodu nie ma lampke na tylnych drzwiach - stad jest dioda V21, ktora powoduje ze otwarcie tylnych drzwi zapala lampki w podsufitce ale nie zapala lampek w drzwiach. W przedlifcie tej diody albo nie bedzie, albo beda dwie, osobno na przod i tyl (nie wiem, malo jezdzilem przedliftami).

Gdybym mial poprawny schemat moglbym Ci na czerwono naniesc na nim zmiany ktore dalyby efekt zgodny z opisem, ale jesli schemat nie pasuje to chyba nie ma sensu...
Załączniki
Screenshot_3.png
Screenshot_3.png (183.91 KiB) Przeglądane 1177 razy
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4208
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Postprzez Stefan » 08 paź 2022, 21:34

miras7 napisał(a):Czyli czasem potrzebujesz tych lampek w drzwiach?


W sumie - tych czerwonych lampek nie potrzebuję, ale skoro jest renowacja - to poszedłem dalej :-).
Do tych lampek podłączyłem ledowe taśmy (tak z 30 cm taśmy), która świeci na biało i przykleiłem je do drzwi (od spodu).
Efekt jest taki, że po otwarciu drzwi jest oświetlony teren przy drzwiach oraz stopień. To mi się podoba, nie wejdzie się w błoto :-).

Jest też pewne ryzyko, że zatrzymując się awaryjnie i w pośpiechu otwierając drzwi można narazić jadących za nami na wjechanie w drzwi. Przełącznik zmierzchowy to rozwiązuje, a wyłącznik "serwisowy" umożliwia wyłączenie całego oświetlenia kabinowego.

Generalnie już wszystko działa jak trzeba, tylko nie wiem co robi ten "key-in ignition warning system" (o ile w ogóle jest w moim modelu).
Opel Monterey 3.2 (LPG) '93 LTD
Avatar użytkownika
Stefan
 
Posty: 107
Dołączył(a): 09 gru 2009, 23:43

Re: Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Postprzez Jake » 08 paź 2022, 21:45

Tasmy LEDowe.... o matko... No ale de gustibus non disputantum est.

"key-in ignition warning system" to uklad ktory robi "beep-beep" jak otworzysz drzwi z kluczykiem w stacyjce. Nie cierpie tego paskudztwa, w wielu autach to jest, ale w Trooperze sie nie spotkalem.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4208
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Postprzez Stefan » 08 paź 2022, 22:04

Kombinowanie z czujnikami otwarcia drzwi moim zdaniem nie jest dobrym pomysłem ze względu na autoalarm.
Chyba, że nie mamy autoalarmu i nie zależy nam na tym. W rozwiązaniu z ręcznym wyłączeniem (ocięciem) czujników drzwi musimy pamiętać o ręcznym włączeniu czujników, żeby autoalarm mógł tego pilnować.

Nie chodzi też o to, żeby mnożyć różnego rodzaju wyłączniki. Czerwone lampki w drzwiach są potrzebne, kiedy jest ciemno i otworzymy drzwi, natomiast zupełnie niepotrzebne, kiedy jest jasno lub kiedy auto nie jest w ruchu.
Wyłącznik zmierzchowy to rozwiązuje automatycznie.

Problemem jest brak schematu do tego modelu, ale to jest problem ogólny. Jakiekolwiek rozwiązanie chcielibyśmy zastosować, brak schematu skutecznie to utrudnia. W wiązkach są dziesiątki (setki) przewodów.

Co do taśm ledowych :-). Spokojnie - żebyśmy się dobrze zrozumieli.
Ta taśma ledowa nie robi za taśmę i nie podświetla auta jak UFO :-).

To co zrobiłem robi po prostu za energooszczędną żarówką (do zwykłej żarówki musiałbym dać jakąś oprawkę, itd., a tu jest łatwość montażu i zajmuje mało miejsca - przyklejam i już).
I jest to przyklejone w takim miejscu na dole drzwi, że jak je otworzę i zapalą się te czerwone lampki, to jednocześnie zapalają się te białe diody oświetlając wejście do auta. (Tu jest zdjęcie jak to wygląda po otwarciu drzwi https://3n.com.pl/zrzuty/ledy.jpg). Oczywiście po zamknięciu drzwi żadnych ledów nie widać.
Wg mnie to jest wygodne rozwiązanie (nie piszę w tej chwili o tym, czy "ładne"), ale że wygodne. Często idąc do samochodu trzymam coś w ręku, czasem coś upadnie, czasem przed drzwiami jest kałuża, itp.
Podobnie z wysiadaniem. Zatrzymam się na leśnym parkingu. Ciemności totalne. W tej sytuacji używałem latarki, a teraz po otwarciu drzwi będę miał kawałek terenu oświetlony.

Chyba tego układu "key-in ignition warning system" u mnie nie ma, bo nigdy czegoś takiego nie zauważyłem.

Dodam jeszcze, że pościągałem już wszystkie możliwe do ściągnięcia schematy, więc ogólne pojęcie na temat tej instalacji już mam. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Konfrontacja dostępnych schematów z rzeczywistością pokazuje, że jest dużo zmian.
U mnie np. wyłączniki drzwiowe działają parami (osobno przód i osobno tył), więc chyba nie są wszystkie połączone równolegle.
Opel Monterey 3.2 (LPG) '93 LTD
Avatar użytkownika
Stefan
 
Posty: 107
Dołączył(a): 09 gru 2009, 23:43

Re: Bezpiecznik C-17 (Monterey 93 rok)

Postprzez Jake » 08 paź 2022, 22:58

No kazdy ma inne potrzeby i inaczej modyfikuje swoje auto. Alarm to cos co u mnie wylatuje w pierwszej minucie po zakupie samochodu.

Co do dzialania parami - pisalem o tym, ze chociaz nie wiem tego z praktyki to mam takie przypuszczenia ;) Te obwody i tak sie schodza w jednym miejscu zeby zalaczac lampke w podsufitce, po prostu po drodze sa diody spolaryzowane zaporowo. Pisalem o tym, ze w polifcie jest tylko jedna, bo nie wiedziec czemu zniknely tylne lampki, natomiast przedlift majacy wszystkie cztery - bedzie miec dwie diody.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4208
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa


Powrót do Pomysły, Porady, Modyfikacje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Supermajk i 55 gości