Strona 1 z 1

Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 19 paź 2016, 12:06
przez FFK
3 października 2016 na stronach Rządowego Centrum Legislacji zamieszczony został Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Dzięki wprowadzeniu proponowanych rozwiązań z ruchu drogowego mają zostać wyeliminowane pojazdy w złym stanie technicznym co wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochronę środowiska. Ustawodawca chce to osiągnąć poprzez podwyższenie jakości pracy, poziomu kwalifikacji i kompetencji diagnostów i Stacji Kontroli Pojazdów oraz wyższą jakość badań technicznych przez nich przeprowadzanych.

W projekcie znalazło się tez kilka innych zmian, takich jak omawiane w mediach wprowadzenie pojęcia „środka transportu osobistego”.

Nas bardziej interesują zmiany dotyczące bezpośrednio samochodów.

Przeglądając projekt znalazłem kilka ciekawych zmian:
1. Art. 20 który mówi o ograniczeniu prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Czyli w „nocy” będziemy jeździli wolniej.
2. Art. 60.2, w którym dodano punkt 6: Zabrania się kierowcy ”używania pojazdu oznaczonego w sposób nieodpowiedni do przewożonego ładunku”.
Zgodnie z tą zmianą samochód oznaczony jako Pomoc Drogowa, nie powinien przewozić niczego poza samochodami.
3. Art. 71 ust.1 „Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, (…) jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu zraz z dowodem rejestracyjnym albo pozwoleniem czasowym…” Oznacza to że po wejściu w życie nowelizacji ustawy będziemy musieli wozić ze sobą kolejny dokument oprócz OC i Dowodu Rejestracyjnego.
4. Art. 81 Zgodnie z nim, pojazd w których dokonano zmian konstrukcyjnych, wymaga dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego na odpowiedniej stacji kontroli pojazdów, czyli na 1 z 16 SKP Transportowego Dozoru Technicznego
5. Art. 84 Od 1 stycznia 2017 roku opłatę za badanie techniczne uiszczać będziemy przed jego przeprowadzeniem. Zgodnie z punktem 2), dodatkowo zapłacimy 4zł opłaty przeznaczonej na fundusz Zapewnienia Prawidłowej Jakości Badań Technicznych Pojazdów.
Punkt 3 artykułu 84 badanie techniczne możemy przeprowadzić 30 przed wyznaczoną data – ważny będzie rok od wyznaczonej daty, czyli dłużej.
Zgodnie z punktem 5 tego artykułu jeśli przyjedziemy na badanie techniczne 30 dni po wyznaczonej dacie, przeprowadza się tylko w jednej z 16 w całej Polsce stacji kontroli pojazdów Transportowego Dozoru Technicznego.
6. Art. 85 Zgodnie z nim, właściciel lub posiadacz pojazdu, który ma uzasadnione wątpliwości co do przeprowadzenia badania technicznego może wystąpić do Dyrektora TDT z wnioskiem o ponowne przeprowadzenie badania technicznego. Ponowne badanie techniczne, przeprowadza się na stacji kontroli pojazdów TDT. W przypadku braku stwierdzenia nieprawidłowości koszt pokryje właściciel, jeżeli wątpliwości potwierdzą się badanie będzie darmowe.
7. Art. 86j. Dotyczy czynności kontrolnych w ramach nadzoru TDT. Wynika z niego, że Dyrektor TDT będzie przeprowadzać kontrolę wybranych losowo badań technicznych pojazdów przeprowadzonych przez stację kontroli pojazdów w okresie 3 miesięcy poprzedzających kontrolę. Sprawdzana będzie miedzy innymi fotograficzna dokumentacja obecności pojazdu na badaniach, której do tej pory nie wykonywano.
Zajmować się będzie również analizą skarg, wniosków i statystyk, na podstawie których może również wszczynać doraźne kontrole stacji kontroli pojazdów.
Dyrektor TDT, może także zakazać prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów w przypadkach, o których mowa w art. 86h ust. 2.
8. Art. 86zc. 1. Tworzy się Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw badań technicznych prowadzony przez Dyrektor TDT. Będzie on umożliwiał wymianę informacji z właściwymi krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich, dotyczących badań zdatności do ruchu drogowego i wskazań drogomierzy oraz informacji odnoszących się do głównych elementów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, które uległy poważnemu wypadkowi, a także możliwość udostępnienia diagnostom, posiadaczom dowodów rejestracyjnych i badającym wypadki informacji o historii wypadku i wskazaniach drogomierza, w anonimowej formie.
9. Art. 140ma zgodnie z nim właściciel SKP może podlegać karze pieniężnej do 10.000zł.

Zachęcam do zapoznania się z projektem – linki poniżej. Na pewno znajdziecie w nim wiele ciekawych kwestii dotyczących nas wszystkich.

Zainteresowanych zgłoszeniem swoich uwag do projektu prosimy o nadsyłanie propozycji w terminie do 25.10.2016 na e-mail: maciej.szymajda@stowarzyszeniekomisów.pl Wszystkie Państwa opinie przeanalizujemy i w imieniu StowarzyszeniaKomisów.pl przekażemy do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 20 paź 2016, 07:46
przez pocieszny
z tych rzeczy wymienionych tak po prawdzie niewiele się zmieni,
dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest dowód rejestracyjny z aktualnym badaniem technicznym (czyli pieczątkę SKP) nic się nie zmieni
jedyny fakt któ©y się zmienia to to że jeśli 30 dni przeciagniemy brak badania technicznego, to nie zrobimy go gdziekolwiek tylko na 1 z 16 wyznaczonych stacji

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 20 paź 2016, 19:38
przez FFK
Gorzej jak pójdą po bandzie jak Niemcy i zechcą zakończyć zabawę z dużymi oponkami, stalowymi zderzakami itp

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 21 paź 2016, 07:59
przez pocieszny
prawa do tyłu nie zmienią,
auta mamy stare (oczywiście że oryginalnie ze stalowymi zderzakami :)21 ) poza tym większość spokojnie można już na zabytki rejestrować a w tych nie przyczepią Ci się do niczego :)2

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 21 paź 2016, 18:46
przez freefly
pocieszny napisał(a):prawa do tyłu nie zmienią,
auta mamy stare (oczywiście że oryginalnie ze stalowymi zderzakami :)21 ) poza tym większość spokojnie można już na zabytki rejestrować a w tych nie przyczepią Ci się do niczego :)2



Nie wiem o jakiej zmianie prawa wstecz myślisz.
KODEKS DROGOWY

§11.4

Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

W zasadzie to Montkiem nie wolno Ci jeździć na oponach MT po drogach publicznych. Jaki indeks prędkości mają ( maksymalnie Q), a jaką Montek V-max. :)21

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 21 paź 2016, 21:16
przez PiotrR
Nie pamiętam jak jest z tymi literkami i cyferkami. Pięć lat temu sprawdziłem kupując opony Nankany MT V max 160km/h Monterey 3.1 V max 155km/h. Były też ciut droższe o takim samym bieżniku V max 180 i wyższy indeks nośności.
Słowacka ani żadna inna policja na Bałkanach nie miała zastrzeżeń do tego co mam na kołach.

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 22 paź 2016, 00:53
przez freefly
piotr R napisał(a):Nie pamiętam jak jest z tymi literkami i cyferkami. Pięć lat temu sprawdziłem kupując opony Nankany MT V max 160km/h Monterey 3.1 V max 155km/h. Były też ciut droższe o takim samym bieżniku V max 180 i wyższy indeks nośności.
Słowacka ani żadna inna policja na Bałkanach nie miała zastrzeżeń do tego co mam na kołach.


Wyższy indeks prędkości opon, od prędkości maksymalnej pojazdu jak najbardziej ok.

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 22 paź 2016, 19:20
przez Quentil
... dodatkowo zapłacimy 4zł opłaty przeznaczonej na fundusz Zapewnienia Prawidłowej Jakości Badań Technicznych Pojazdów.


Niby tylko 4 złote, ale wyciąganiu kasy jestem przeciw :evil:

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 22 paź 2016, 19:32
przez FFK
Poczekajmy na listopadowe podwyżki OC :D

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 22 paź 2016, 22:03
przez pocieszny
freefly napisał(a):
pocieszny napisał(a):prawa do tyłu nie zmienią,
auta mamy stare (oczywiście że oryginalnie ze stalowymi zderzakami :)21 ) poza tym większość spokojnie można już na zabytki rejestrować a w tych nie przyczepią Ci się do niczego :)2



Nie wiem o jakiej zmianie prawa wstecz myślisz.
KODEKS DROGOWY

§11.4

Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

W zasadzie to Montkiem nie wolno Ci jeździć na oponach MT po drogach publicznych. Jaki indeks prędkości mają ( maksymalnie Q), a jaką Montek V-max. :)21


względem zderzaków itp, poza tym zawsze możesz zarejestrować pojazd na specjalny wtedy masz ciut inne przepisy

Re: Zmiany w ustawie o ruchu drogowym.

PostNapisane: 08 cze 2017, 22:51
przez wrobel90
Zdecydowanie za często są te zmiany...