karol napisał(a):to zmieniać ten termostat czy dać sobie spokój...
Myślę, że w tym przypadku chodzi o różnice w wyskalowaniu wskaźnika temperatury lub czujnika temperatury. Termostat pewnie jest w porządku.
Gdy odpalisz zimny silnik, otwórz maskę i obserwuj od czasu do czasu wskaźnik temperatury. Dotknij ręką rury dopływu do chłodnicy - powinna być całkowicie zimna do momentu pełnego rozgrzania silnika. Ogrzewanie powinno już działać z optymalną wydajnością. Ta rura powinna stać się gorąca w sposób nagły - w momencie otwarcia termostatu, a przy tym wskazówka temperatury nie powinna znacznie się obniżyć.
W tym momencie możesz dotknąć ręką w pobliżu termostatu - 50°C to jest temperatura, przy której utrzymasz rękę przez dłuższy czas. Przy 60°C utrzymasz ją na 2-3 sekundy, zanim zacznie parzyć. 70°C pozwoli utrzymać rękę tylko na ułamek sekundy. Jeśli parzy od razu to dobrze
Temperatura rury może być niższa bo guma lepiej izoluje, dlatego sprawdź raczej w okolicy króćca wylotowego z termostatu lub na jego obudowie.