Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Isuzu Trooper

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez skiczu » 06 maja 2010, 21:44

wojtek1981 napisał(a):czujnik myślę dać ten
http://www.allegro.pl/item991481615_czu ... _opel.html

jak maci jakieś pomysły sugestie to zapraszam do innego wątku w dziale " jak to zrobić "

Czujnik jest ok. tylko trzeba mieć gdzie go wkręcić... :)
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez wojtek1981 » 06 maja 2010, 21:45

wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez skiczu » 07 maja 2010, 16:54

No i git. Będzie pasować jak ulał. :)
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez dominik502 » 08 maja 2010, 10:18

Ten łącznik może nie pasować. Jest to łącznik, w który wkręca się czujnik temperatury silnika. Taki czujnik ma gwint M8-M12 i wskazuje temperaturę silnika na wskaźniku. Należy zamontować włącznik wentylatora, który przeważnie ma gwint M22. Ja mam zamontowanego elektryka, włącznik zastosowałem od FSO/PN ( ten na duże konektorki, bo od CQC/PN Caro jest na kostkę). Włącznik wkręciłem w podobny adapter jak ten z allegro, jednak dopasowany do włącznika z gwintem M22.
Oczywiście należy zamontować przekaźnik i oddzielny bezpiecznik. W moim troopku wentylator włącza się niezależnie od włączonego/wyłączonego silnika. Jest to rozwiązanie o tyle dobre, że temperatura płynu po wyłączeniu silnika rośnie i wentylator włącza się nawet parę minut po wyłączeniu silnika. Włącznik jest wpięty w górny przewód chłodnicy, a wentylator umieściłem przed chłodnicą. Wiskozę zostawiłem, bo chociaż jest niesprawna, to kręci się dzięki sile bezwładności.
Później postaram się zapodać fotki mojego rozwiązania chłodzenia.
Żeby było tanio musi być drogo.
Obrazek Troopek 2.6 90r
dominik502
 
Posty: 158
Dołączył(a): 05 lis 2009, 11:39
Lokalizacja: Płońsk

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez dominik502 » 08 maja 2010, 10:24

Dodam, że włącznik, który mam działa w zakresie temp. 92/87`C. Zakres ten jest odpowiedni, bo nawet przy ostrzejszej jeździe w terenie temperatura na wskaźniku nie wychyla się ponad połowę.
Żeby było tanio musi być drogo.
Obrazek Troopek 2.6 90r
dominik502
 
Posty: 158
Dołączył(a): 05 lis 2009, 11:39
Lokalizacja: Płońsk

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez dominik502 » 08 maja 2010, 14:38

Obrazek
Obrazek
Taki łącznik ( ze zwykłej rury) z gniazdem na czujnik zrobi pierwszy lepszy ślusarz lub mechanik ( koszt na pewno nie wyniesie tyle, co ten na allegro)
Jeśli chcesz zamontować wentylator przed chłodnicą, to teoretycznie powinieneś poszukać takiego, który fabrycznie jest tak montowany (wtedy dmucha na chłodnicę). Z praktyki wiem, że można założyć wentylator, który fabrycznie był za chłodnicą ( zasysał powietrze) i zmienić mu polaryzację.
Żeby było tanio musi być drogo.
Obrazek Troopek 2.6 90r
dominik502
 
Posty: 158
Dołączył(a): 05 lis 2009, 11:39
Lokalizacja: Płońsk

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez wojtek1981 » 08 maja 2010, 17:07

dzięki za podpowiedź u mnie bedzie wentylator z mondeo wentylator składa się z dwóch wentylatorów czujnik też będzie miał dwa styki każdy wentylator załączany osobno , dobrze że napisałeś o złączce .
Wentylator będzie z tyłu chłodnicy .
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez skiczu » 15 maja 2010, 23:38

Polecam moje rozwiązanie: Wisko na wkręta i termostat na 88 st. C. Działa bez zarzutu...
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez wojtek1981 » 16 maja 2010, 18:34

A gdzie dać czujnik na zasilaniu chłodnicy czy na odpływie ?
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez gumirek » 16 maja 2010, 20:32

wojtek1981 napisał(a):A gdzie dać czujnik na zasilaniu chłodnicy czy na odpływie ?

Też nad tym myślałem. W Ładzie był na dole chłodnicy - czyli jakby na odpływie. Uważam że jest to lepsze, bo wentylator będzie załączał się częściej i krócej pracował niż gdyby czujnik byłby zamontowany na dopływie. W pierwszym przypadku sterujesz temperaturą czynnika chłodzącego, a w drugim - temperaturą silnika. Pierwsze rozwiązanie wydaje mi się bardziej optymalne ponieważ mniejsza będzie amplituda wahań temperatury silnika spowodowana załączającym się wentylatorem. Po prostu nagrzewanie silnika jest mniej gwałtownie niż schładzanie, gdyż wydajność wentylatora musi być nadmiarowa ze względu na cykliczny charakter pracy.
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez gumirek » 16 maja 2010, 20:49

skiczu napisał(a):Polecam moje rozwiązanie: Wisko na wkręta i termostat na 88 st. C. Działa bez zarzutu...

Lepiej gdyby jednak silnik nie musiał ciągle machać takim śmigłem. Zaoszczędziłby dla nas parę koników mocy i nie huczał jak startujący samolot ;)
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez dominik502 » 17 maja 2010, 10:10

gumirek napisał(a):
wojtek1981 napisał(a):A gdzie dać czujnik na zasilaniu chłodnicy czy na odpływie ?

Też nad tym myślałem. W Ładzie był na dole chłodnicy - czyli jakby na odpływie. Uważam że jest to lepsze, bo wentylator będzie załączał się częściej i krócej pracował niż gdyby czujnik byłby zamontowany na dopływie. W pierwszym przypadku sterujesz temperaturą czynnika chłodzącego, a w drugim - temperaturą silnika. Pierwsze rozwiązanie wydaje mi się bardziej optymalne ponieważ mniejsza będzie amplituda wahań temperatury silnika spowodowana załączającym się wentylatorem. Po prostu nagrzewanie silnika jest mniej gwałtownie niż schładzanie, gdyż wydajność wentylatora musi być nadmiarowa ze względu na cykliczny charakter pracy.

Ja mam zamontowany na górnym przewodzie i nie zauważyłem nadmiernego wychładzania się silnika. Użyłem włącznika o przedziale pracy 87-92'C
Żeby było tanio musi być drogo.
Obrazek Troopek 2.6 90r
dominik502
 
Posty: 158
Dołączył(a): 05 lis 2009, 11:39
Lokalizacja: Płońsk

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez wojtek1981 » 17 maja 2010, 13:38

Dam jednak na dolnym przewodzie , jak coś będzie nie tak to przeniosę na górny .
Dzisiaj umocowałem wentylatory do chłodnicy i całkiem to nieźle wygląda wentylatory też sprawdziłem i dają rade .
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez gumirek » 17 maja 2010, 14:11

dominik502 napisał(a):Ja mam zamontowany na górnym przewodzie i nie zauważyłem nadmiernego wychładzania się silnika. Użyłem włącznika o przedziale pracy 87-92'C

Zgodzę się z tym, że nie dochodzi do nadmiernego wychładzania i taki układ pracuje zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Teoretycznie będą występować jednak pewne różnice w częstości i czasie załączania się wentylatora. Wyobraźmy sobie że stoisz w korku i włącza się wentylator. Przebrnąłeś w końcu przez skrzyżowanie i możesz swobodnie przyspieszyć. Mimo, że strumień powietrza przepływającego swobodnie przez chłodnicę byłby już wystarczający, to wentylator niepotrzebnie dokłada załóżmy "drugie tyle" do czasu aż zadziała czujnik na wylocie z silnika. Jeśli ten czujnik byłby zlokalizowany na wylocie z chłodnicy, to wentylator zostałby wyłączony niemal natychmiast po ruszeniu.

Nie ma się też co obawiać o przegrzewanie się silnika. To że temperatura na czujniku jest maks 92°C nie znaczy, że w silniku nie może wzrosnąć powyżej 100°C. Może, a czasem nawet powinna, bo układ chłodzący projektowany jest jako ciśnieniowy, a korek w chłodnicy jest tak skonstruowany, żeby utrzymywał pewne nadciśnienie pozwalając na kontrolowany wzrost temperatury powyżej 100°C nie dopuszczając przy tym do wrzenia. Wówczas chłodzenie jest wydajniejsze, bo większa jest różnica temperatur miedzy czynnikiem a otoczeniem, a przez to większa moc cieplna oddawana do otoczenia.

Jednak to są tylko rozważania teoretyczne, których niestety nie da się doprowadzić do końca nie znając szczegółowych założeń, z jakimi projektowany był dany układ chłodzący. Dlatego można je traktować jedynie w kategorii wskazówek, a najważniejsza i tak będzie praktyka, która w Twoim przypadku już się sprawdziła.
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez dominik502 » 17 maja 2010, 17:18

Znając słabość silników 2.6 do przegrzewania się ( częste awarie głowicy ) większe chłodzenie w tym przypadku wydaje mi się zaletą. Oczywiście w przypadku instalacji czujnika na górnym przewodzie wentylator będzie pracował dłużej ( nawet kilka minut po wyłączeniu silnika ), ale dla mnie to nie stanowi problemu. Zgodzę się, że przy montażu włącznika na przewodzie dolnym wentylator będzie pracował krócej i w większych odstępach czasowych. Myślę, że obydwa rozwiązania są dobre.
Żeby było tanio musi być drogo.
Obrazek Troopek 2.6 90r
dominik502
 
Posty: 158
Dołączył(a): 05 lis 2009, 11:39
Lokalizacja: Płońsk

Re: Co może powodować uszkodzone Sprzęgło Wiskotyczne?

Postprzez gumirek » 17 maja 2010, 17:53

dominik502 napisał(a):Znając słabość silników 2.6 do przegrzewania się ( częste awarie głowicy ) większe chłodzenie w tym przypadku wydaje mi się zaletą

Co racja to racja ;) Najważniejsze, że się sprawdza.

dominik502 napisał(a):przy montażu włącznika na przewodzie dolnym wentylator będzie pracował krócej i w większych odstępach czasowych

W tym przypadku miałem na myśli "krócej ale częściej" czyli również w krótszych odstępach czasowych ;)
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Poprzednia strona

Powrót do 1983-1991

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości