Witam
Z pewnością wielu użytkowników silników 2.6 ma podobny problem. Mianowicie oryginalna wiskoza nie działa, dostępność raczej zerowa, a jeśli już, to cena wzięta z kosmosu. Z uwagi na fakt, że mam sklep motoryzacyjny mam możliwość bliższego obejrzenia wielu typów wiskoz. Mój wybór padł na wiskozę od BMW.
No to zaczynamy.
Pierwsza czynność to oczywiście odkręcenie starej wiskozy ( przykręcona na 4 nakrętki - klucz 12mm)
Zdjęta wiskoza wygląda tak:
Następnie należy odciąć wałek od wiskozy przy samej wiskozie ( nie mam zdjęcia odciętego wałka, bo zleciłem to ślusarzowi)
Odcięty wałek należy nagwintować, wymagany jest LEWY gwint 24x1,5.
Po nagwintowaniu wystarczy nakręcić nową wiskozę ( klucz 32mm ):
Płaszczyzna przykręcania wiatraka w nowej wiskozie będzie w takiej samej odległości od silnika jak w starej wiskozie.
Następnie przykręcamy wiatrak wentylatora.
Mój Troopek jest podniesiony na budzie o 4cm, więc automatycznie chłodnica "podniosła się" o 4cm względem silnika. W takim przypadku należy skrócić śmigła wiatraka o około 2cm aby wiatrak nie ocierał o kierownicę powietrza. Skracanie jest banalnie proste, wystarczy odmierzyć 2 cm i zeszlifować na szlifierce.
Skręcamy wiatrak z wiskozą:
Wiatrak możemy przykręcić na dwa sposoby:
- wiatrak bliżej chłodnicy
- lub wiatrak bliżej silnika
Ja zastosowałem drugie rozwiązanie, ponieważ jak napisałem wcześniej podniosłem Troopka na budzie i przy rozwiązaniu z wiatrakiem bliżej chłodnicy musiałbym bardziej skrócić śmigła ( ocierały o kierownicę powietrza).
Przy Troopkach, które nie są podniesione na budzie wiatrak pasuje bez skracania śmigieł !!!
Pozostaje jedynie przykręcić nową wiskozę do silnika i w błotko
Poniesione koszty:
- Obcięcie i nagwintowanie mocowania wiskozy - po znajomości, ale myślę, że nie powinno kosztować więcej niż 30zł.
- Wiskoza - u mnie w sklepie 114zł, ale jeśli ktoś woli kupić gdzie indziej do podpowiem, że pasuje od BMW BMW E30 E36 E34 E39 Z1 Z3
1.6 1.8 2.0 2.5 2.7 2.8
- Wiatrak - u mnie kosztuje 36zł, pasuje od E36 z silnikami benzynowymi.
Co zyskujemy?
Działający wentylator o średnicy 410mm (jeśli buda nie jest podniesiona)
Zwiększone chłodzenie ( w tych silnikach to chyba spory problem)
Mama nadzieję, że trochę pomogłem