Lato czas budowlany, sezon zimowy czas na silnik. Jak się przegląda ogłoszenia na olx często można przeczytać "Monterey z niezawodnym silnikiem... albo niezniszczalny czy pancerny...". No nie wiem, pękające głowice albo słabej jakości tuleje cylindrów. Na stronie mymotorlist.com czytałem, że żywotność silnika 4jg2 to 450000km. W moim robiłem głowicę rok temu, na zegarach jakieś 350k to tuleje wypolerowane na lustro. Silnik, który kupiłem do tego projektu, podobno po zerwanym pasku rozrządu, głowica spękana a na tulejach próg jakieś pół milimetra i jedna tuleja pęknięta, przebieg podobno 250k. Dla porównania robiłem przed świętami silnik Scani, milion km przebiegu i zero progu na cylindrach. Nie wiem, może akurat tak trafiłem, podzielcie się swoimi doświadczeniami jeśli chodzi o pancerność silnika 3.1 ale myślę, że jeśli by tak było to na allegro można by było przebierać w tych silnikach a tam są tylko 2 za zaporową cenę i wyglądają jak kupa gówna.
Będę się często posługiwał oznaczeniami różnych silników więc małe przypomnienie:
-4jb1 - 2.8 Trooper/Frontera
-4jg2 - 3.1 Trooper/Monterey
-4jx1 - 3.0 Trooper/Monterey
-4jh1 - 3.0 D-Max ośmiozaworowy
Wszystkie oczywiście diesel
Na spokojnie kompletowałem sobie części i mam już praktycznie wszystko. Blok 4jg2, głowica i tłoki 4jh1, wał i korby 4jx1. Korby 4jx1 jeśli się nie mylę są takie same jak 4jh1. Niektórzy z was pewnie pamiętają jak pisałem o nowym bloku do 4jx1, cena spadła i go kupiłem. Jak go rozebrałem położyłem nowy wał obok starego i tak patrzę, że wyglądają identycznie. Tego nie było w planie, taki przypadek Na wadze wał 4jg2 pokazuje 31,4kg natomiast 4jx1 tylko 23,5kg. Jak dla mnie to 8kg mniej jest jak najbardziej na tak, 3x tak!! Do tego korby z tłokami jakieś 0,5kg mniej więc silnik powinien się bardziej ochoczo kręcić. Myślałem też odchudzić koło zamachowe ale nie jestem pewien czy to dobry pomysł, może ma ktoś zamach od 4jx1, ile waży? Co do koła to myślałem zebrać jakieś pół milimetra powierzchni gdzie przykręcany jest docisk co by mocniej dociskało tarczę. Dobrze kombinuję? Sprzęgło będzie nowe.
Wtryski mam od 4jb1 i 4jh1, to się przetestuje ale myślę, że pójdą od 4jh1 bo tłoki się różnią komorą spalania i te starsze mogą nie współgrać jak należy.Gdzieś czytałem na angielskich forach, że paliwo w różnych końcówkach jest rozpylane pod różnym kątem. Może, jak znajdę to jakieś większe końcówki wrzucę, zobaczymy. Pompa oryginalna już złożona z głowiczką chyba Renault Master 2.8 z tłokiem 12mm, oryginalnie jest 11mm. Pompa Zexel ale wszystko pasuje od Bosch.
Jakby ktoś chciał się bawić w takiego składaka to podam kilka numerów:
-tłok 8-97305585-3 - są 2 rodzaje tłoków do 4jh1, różnią się minimalnie średnicą dla lepszego dopasowania do gotowych tulei, koszt 845zł szt
-panewka wałka 8-97378148-0 - od strony rozrządu, dobrze wymienić bo przez naciągnięty pasek zawsze dostaje po dupie, koszt 190zł
-tuleja cylindra 105zł szt, są to tureckie tuleje Yenmak, w lokalnej szlifierni mówili, że są ok ale wymagają obróbki, na allegro są gotowe
https://mts-service.pl/tuleja-cylindrow ... -4500.html
-komplet uszczelek z tej samej strony ale uszczelka pod głowicę będzie do D-max, Victor Reinz 61-53900-10 1,45mm dwa wycięcia ale muszę dokładnie zmierzyć występ tłoka, wstępnie wychodziło mi około 0,25-0,3mm
https://mts-service.pl/komplet-uszczele ... -4782.html
Uszczelniacze na wał też są w tym zestawie ale chyba skuszę się na oryginalne, podam numery jak zamówię.
Blok pójdzie teraz w mak i zanim go zrobię to chcę wyspawać jakiś stelaż co by go zamontować do testowego odpalania i jakoś po nowym roku pojedzie do obróbki.
Teraz fotki:
Jak oglądałem teraz fotki to znalazłem różnicę, klin na wale w 4jx1 jest znacznie krótszy niż w 4jg2, i niby flansza koła pasowego łapie ten klin jakieś 8-10mm ale to chyba mało??
Tu na oko widać, że wał od 4jx1, ten na prawo jest sporo chudszy
Tu widać jak wał od 4jx1 ma przetoczenie na jednym otworze, w 4jg2 tego nie ma ale w 4jh1 jest. Ja mam zamach od 4jh1 więc akurat pasuje. Zamach 4jg2 jest praktycznie taki sam, nie ważyłem ale na oko rożni się tylko tą tulejką. Wał 4jh1 jest chyba inny niż 4jx1 ale powinien pasować.
Pomiar występu tłoka, zegar do łapania gmp a później linijka i szczelinomierz
Taka rurka, kanał wodny, siedzi w bloku i jak widać warto wyciągnąć do wyczyszczenia. Jeszcze nie czyściłem ale chyba z nierdzewki.
Wszystkie panewki pasują idealnie z wałem i korbami, mierzyłem wał mikrometrem.
Rowy mariańskie na wszystkich tulejach i jedna pęknięta
Nie wiem czy Jake zaakceptuje paznokieć ale wiem, że ta panewka jest do wymiany. Tych dwóch panewek od wałka głębiej raczej nie ma potrzeby wymieniać, tam nie działają duże siły i u mnie są ok. Pod silnikiem leży przekładnia kierownicza, robiłem jakiś czas temu regenerację, jak was interesuje i ktoś ma ochotę się pobawić to mogę coś tam wkleić.