Strona 1 z 1

Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 12 lis 2010, 12:14
przez hassan
W związku z ostatnią przygodą Serga ;-) (i moją sprzed roku) postanowiłem zamieścić poniższy mini-manual - może komuś się przyda :)

Do całej operacji nie będzie wymagane zdejmowanie koła. Wystarczy stronę nad którą pracujemy podnieść na lewarku, tak aby kontrolować siłę hamulca. Ponadto, jeżeli chcemy odblokować zablokowany hamulec to dźwignię w kabinie "spuszczamy", jeżeli regulujemy to zaciągamy (sugeruje tak ze dwa ząbki przed końcem).

No to zaczynamy.

1. na wewnętrznej stronie (od strony osi) osłony tarczy hamulcowej jest gumowa zatyczka - wyciągamy ją:
Obrazek

2. w otworze jest zębatka - jest dosyć wąska, może być w dowolnym miejscu w otworze (na osi poziomej), wiec trzeba wymacać. Zeby to łatwiej zobrazować poniższe zdjęcia przedstawiają element z zębatką po zdjęciu tarczobębna (czyli od strony przeciwnej do otworu) oraz po rozebraniu całości:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

3. element z zębatką służy do rozpychania szczęk od ręcznego (widać to na zdjęciach powyżej).
a. Żeby wyregulować hamulec należy tak kręcić aby element ten się rozkręcał (jedna z części ma się wykręcać z obudowy) - spowoduje to że szczęki się od siebie oddalą, a więc będą mocniej naciskać na tarczobęben, więc ręczny będzie mocniej trzymał. Ja przy regulacji preferuję, tak jak napisałem powyżej, nie zaciągać ręcznego do końca - po skręceniu zębatki tak aby koła były zablokowane, mam pewność że ręczny będzie trzymał mocno. Aha, po wyregulowaniu należy spuścić hamulec i sprawdzić czy koło obraca się bez oporów.
b. jeżeli mamy zablokowany ręczny, to zębatkę należy kręcić w przeciwnym kierunku - tak aby część z gwintem wkręcała się w obudowę - szczęki się do siebie przybliżą i hamulec "puści" (czasem trzeba kręcić dosyć długo).

Teraz zasadnicza część ;-) dostęp do zębatki przez otwór jest dosyć trudny, bo mało tam miejsca, ponadto zębatka chodzi z oporem (czasem większym, czasem mniejszy). Ja do kręcenie używam małego kluczyka ampulowego - wkładam go pod ząb zębatki i opierając o krawędź otworu robię dźwignię. Sergiusz z tego co wiem używał śrubokręta, ale to już jak kto woli.
Co do kierunków kręcenia. Jeżeli hamulec nie był wcześniej rozbierany, lub był rozbierany ale złożono go w prawidłowy sposób, to aby zacisnąć szczęki obracamy zębatkę w dół - analogicznie aby zwolnić hamulec kręcimy w górę. Jeżeli zębatka włożona jest odwrotnie to i kręcić należy odwrotnie :lol:
Przedstawia to poniższy schemat:
Obrazek

To chyba wsio.
W razie pytań lub wątpliwości, proszę pisać w tym wątku :)

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 12 lis 2010, 12:49
przez Serg
Dzieki Piotrek za pomoc telefoniczna podczas reanimacji :)2

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 12 lis 2010, 13:32
przez hassan
no problemo, polecam się na przyszłość :D

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 26 lis 2010, 23:44
przez skiczu
Hy :?:

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 27 lis 2010, 06:50
przez croochy
boot

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 11 wrz 2011, 09:53
przez Bri
Hmmm, super.

Mam tylko jedno pytanko: da się gdzieś kupić szczęki do Montka? Czy pozostaje nabijanie okładziny.
Ani na Alledrogo, ani po sklepach nie znalazłem.

Pozdro. Bri

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 11 wrz 2011, 13:09
przez Nahen/thor_
W Montku 3.2 są bębny z tyłu?
Jeżeli są bębny to może podpasują te z Trooperów do 91 roku:
http://www.autosklepbydgoszcz.pl/katalo ... OOPER_(UBS)%202.8_TD_(UBS55)_(1987.10_-%201991.12%2097_KM)/Uk%C5%82ad_hamulcowy/Hamulce_b%C4%99bnowe_Szcz%C4%99ka_ok%C5%82adzina.html

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 11 wrz 2011, 13:59
przez jjag
Cly SET kamulca recznego dostaniesz w sklepie internetowym.

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 11 wrz 2011, 15:49
przez Grafff
Gwarancji nie daję, ale reperaturka tylnego zacisku podchodzi z Frontery ,możliwe że cały system hamulcowy jest bliźniaczy .

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 11 wrz 2011, 21:04
przez Nahen/thor_
No to stawiam, że te od Troopera 91 będą pasiły bo to to samo co we Frocie chyba - ktoś musiałby potwierdzić na 100% coby pewność była.

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 11 wrz 2011, 22:25
przez Bri
Nahen/Thor - tarczo-bębny, czyli roboczy tarcza - awaryjny bęben. Same tarczo-bębny idzie dostać bez problemu. Klocki itp. są. szczęk niet ;]
Też podejrzewam że to to, co we Frocie.
Trza by potwierdzenia, czekamy ;)
JJag - daj namiar.

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 12 wrz 2011, 01:03
przez croochy
Szczeki tez sa. Tylko nie pasuja, na pewno te firmy ABS sa dluzsze ile ja sie okurwialem jak to robilem

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 20 wrz 2013, 18:29
przez mikusien
Witam!
Mam problem... Musze kupic reperaturki przedniego hamulca. Problem w tym, ze nie wiem jakie to sa rozmiary, bo gosc w motoryzacyjnym wyszukal mi w katalogu ze sa az 4 rozne rozmiary do rocznika 91r. Mieliscie moze z tym doczynienia kiedys? A niechce mi sie rozbierac kola zeby pomiezyc... :D

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 22 wrz 2013, 07:48
przez pocieszny
nie wiem skąd on wziął 4 rodzaje :)21 no chyba że na przestrzeni wszystkich lat i obu osi :)21
średnica tłoczka przód 60mm tył 42mm (montek Ai B mają te same)

tłoczki i reperaturki są wspólne chyba z 20 innymi samochodami :)21 między innymi z Pajero, Fronterą, crosserem

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 22 wrz 2013, 16:13
przez mikusien
Co ty powiesz... :) Drogie to nie jest kupie te 60. Dzieki :)2

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 22 wrz 2013, 16:34
przez pocieszny
ja mam nawet zaciski pół ze starego pół z nowego tłoczek z IC :)21
no chyba że jakimś cudem trafiłem na 8 zacisków identycznych i żadnego innego :)21

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 24 wrz 2013, 18:53
przez mikusien
Opanowalem sytuacje 8-) To nie wina reperaturek... Prowadnice zaciskow byly zeje..ne :)2 Podgrzalem, sciagnolem, nasmarowalem, przy okazji wyminilem klocki ham., zlozylem i chulamy dalej :)21

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 25 wrz 2013, 10:52
przez wojtekkk
pytanko co do regulacji ręcznego- nie prościej jest podciągnąć śrubą zaraz za cięgnem (centralnie pod autem)- na śrubie mamy pare centymetrów zapasu a to bardzo wiele??? automaty w bębnie w/g mnie słuzą jedynie do wyregulowania poczatkowego ewentualnie w momencie kiedy nastąpią róznice znaczące między kołami

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 25 wrz 2013, 11:27
przez pocieszny
nie
naciągniesz linkę zamiast regulatora hamować będzie dupiato ale zarżniesz cały ręczny
regulacja ręcznego w troopku TYLKO przy kołach :)2

Monterey 3.1 - szczęki

PostNapisane: 17 sie 2020, 06:58
przez garbooz
Witam,

Jest jakaś regulacja szczęk w tarczo bębnach ? słaby i wysoki ręczny.

Pozdrawiam

Dominik

Re: Monterey 3.1 - szczęki

PostNapisane: 17 sie 2020, 07:47
przez Quentil

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

PostNapisane: 17 sie 2020, 12:21
przez Jake
Polaczylem tematy.

Jako, ze w pierwszym poscie wygasły zdjecia, to wklejam:
How to trim hand break.png
How to trim hand break.png (146.6 KiB) Przeglądane 11241 razy