Strona 1 z 1

Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 30 sie 2014, 22:54
przez gumirek
Chciałbym zapytać Kolegów jeżdżących zgazowanym 6VD1 w którym miejscu kolektora mają wkręcone dysze wtryskiwaczy LPG?

1. Dysze w górnym kolektorze - wadą może okazać się duża odległość od zaworów dolotowych i wypełnienie dużej objętości kolektora gazem. Z kolei montaż byłby dużo łatwiejszy, mniej rozkręcania, a rozwiązanie jest dość estetyczne.

0141611867005.jpg
Kolektor góra
0141611867005.jpg (65.21 KiB) Przeglądane 19711 razy

2. Dysze "gdzieś" w dolnym kolektorze - na pewno bliżej dolotu, ale osie dysz będą raczej prostopadle względem przepływu w kolektorze. Dość skomplikowany kształt tej części bardzo utrudnia nawiercenie otworów w regularnym szyku. Cieńsza ścianka niż w górnym kolektorze. Trudny dostęp do dysz w razie usterki.

1378835101.jpg
Kolektor dół
1378835101.jpg (49.41 KiB) Przeglądane 19711 razy

Moje wątpliwości ilustruje poniższy przekrój. Rozwiązanie 1) powoduje bardzo długą drogę przepływu gazu, ale wiercąc w kolanku górnego kolektora dysze można skierować osiowo. Natomiast wtryskiwacze benzyny są umieszczone bardzo nisko - w ich okolicy będzie trudno wykonać otwory zgodnie z rozwiązaniem 2).

P9090001.jpg
Przekrój silnika
P9090001.jpg (102.78 KiB) Przeglądane 19711 razy

Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje mi się wkręcenie dysz w dolnym kolektorze po jego wewnętrznej stronie - naprzeciw dysz benzyny. Nie wiem jednak czy jest to wykonalne i sensowne, dlatego zwracam się do Was z prośbą o napisanie jak to jest rozwiązane w Waszych montkach i jak Wam się sprawdza w praktyce.

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 30 sie 2014, 23:33
przez 8P8C
Ja mam tak..
Sprawuje się doskonale :) Umieszczenie ich tak jak na pierwszej fotce wymagał by użycia długich dysz typu "vanos"
Z założenia gaz powinien być podawany jak najbliżej zaworu ssącego, tak samo jak i benzyna
http://allegro.pl/225-dysza-dolot-kolek ... 87951.html

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 31 sie 2014, 16:04
przez gumirek
Dzięki za odpowiedź. Z tego co widać na fotce to wierciłeś prostopadle do powierzchni?

O dyszach vanos nie miałem pojęcia - może to być skuteczne rozwiązanie i proste do wykonania, jednak 6 takich rurek mogłoby trochę zaburzać przepływ powietrza w kolektorze.

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 31 sie 2014, 20:31
przez 8P8C
Może tego nie widać..ale dysz wiercone są lekko pod kątem w dół.
Wkręcone na hermetyk, potem to co wystawało zostało zeszlifowane na równo z powierzchnią kolektora.
Napisz jakie graty planujesz zainstalować ???

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 31 sie 2014, 21:26
przez gumirek
Na razie mam już nowy reduktor Gurtner czarny oraz sterownik LPG-Tech 316 z kompletem klamotów. Do tego planuję zakup dwóch potrójnych listw wtryskowych AC-W01. Część prac, które wymagają najwięcej czasu i staranności wolałbym wykonać samodzielnie - resztę ze względów formalno-prawnych powierzyć branży. Chciałbym np. sam zrobić elektrykę montując sterownik w konsoli środkowej pod fabrycznym ECU. Moim zdaniem ma to same zalety (oprócz pracochłonności). Przeglądając fora internetowe i zasięgając różnych opinii właśnie montaż dysz wtryskowych jest najczęściej partaczoną sprawą przez mechaników, którym nie chce się zdejmować kolektora do nawiercania.

Obmyślając różne szczegóły rozwiązań, byłbym wdzięczny gdybyś zechciał podzielić się tymi, które w przypadku Twojego samochodu sprawdziły się najlepiej.

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 10 wrz 2014, 00:22
przez Silvestr
Panowie - podłączę się do tematu aczkolwiek liczę na opinię jakiegoś biegłego gazownika ;)
Otóż wystąpił u mnie kilka dni temu problem - po odpaleniu zimnego silnika, po przełączeniu na gaz silnik zaczął tracić moc i zgasł. Musiałem dość długo kręcić aby odpalił, ale chodził strasznie nierówno, telepało go okropnie. Gdy złapał odpowiednią temperaturę to sytuacja się unormowała i po ponownym przełączeniu na gaz było wszystko OK. Sytuacja niestety powtarzała się na zimnym silniku. Któregoś razu podniosłem maskę i po odpaleniu w chwili przełączenia poszła chmura gazu z reduktora... Pojechałem do lokalnego gazownika, naprawił reduktor, wymienił filtry, zgarnął 260 zł. (!!!) i... problem jak był tak jest nadal. Twierdzi, że wtryskiwacze nie trzymają i zalewają silnik. Wymiana bagatela jakieś 400 zł. Trochę to dziwne dla mnie, tym bardziej, że jak czytam po necie, to takie objawy miewali po aktualizacjach softu sterownika...
Moja instalacja to KME Diego G3, reduktor KME Silver, wtryskiwaczy już dokładnie nie podam. Na tej instalacji LPG zrobiłem może z 27kkm.
Jakieś sugestie?

PS. Chyba kupię kabelek i podepnę się do sterownika, może wykresy coś więcej powiedzą. :/

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 10 wrz 2014, 16:55
przez MAVV
Silvestr napisał(a):Panowie - podłączę się do tematu aczkolwiek liczę na opinię jakiegoś biegłego gazownika ;)
polecam dizla

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 10 wrz 2014, 18:49
przez Silvestr
MAVV napisał(a):
Silvestr napisał(a):Panowie - podłączę się do tematu aczkolwiek liczę na opinię jakiegoś biegłego gazownika ;)
polecam dizla

Mam inne auto w dieslu, niczym mnie to nie urzekło... ;)

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 10 wrz 2014, 21:37
przez gumirek
Czy możesz zrobić zdjęcie tych wtrysków w celu identyfikacji? Dla niektórych typów, np. Valteków 30 kkm to kres wytrzymałości i diagnoza gazownika może być słuszna. 400 zł za wymianę wtrysków - zależy na jakie. Za niewiele więcej możesz kupić sobie Hany które robią po 100 tys. km, ale wymiana we własnym zakresie. Za 300 zł miałbyś komplet wtrysków AC-W01 - podobno trwalsze, wydajniejsze i szybsze od zwykłych Valteków. Parownik KME silver to trochę mało - jeśli padnie, to poszukaj bardziej wydajnego (KME gold lub innej firmy).

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 11 wrz 2014, 10:33
przez MAVV
w służbowym aucie mam lejące wtryski , i nie ma znaczenia czy jest zimny czy juz sie nagrzał chodzi strasznie , nie wiem jak to opisać nawet.

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 11 wrz 2014, 21:01
przez Silvestr
Jak będę miał chwilę, to zrobię zdjęcia i wrzucę. Zobaczycie i osądzicie. Z góry dzięki...

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 11 wrz 2014, 22:36
przez gumirek
Silvestr, też mam problem z wtryskiwaczami, tylko teoretyczny bo kombinuję co by się nadawało do kompletowanej instalacji. Nieocenioną pomoc otrzymuję od Kolegi 8P8C.

Nasze auta mają półsekwencje i krótkie czasy wtrysków. Na forach LPG można wyczytać ile aut z takimi silnikami ma problemy wskutek zamontowania wolnych listw valtek'a, raila itp. Jeśli Tobie tego typu wtryski padły to nie ma czego żałować, tylko zmieniać na lepsze. Na szybkich wtryskiwaczach udaje się ustawić sterownik gazu tak, aby pracował jak ECU benzyny, czyli dla półsekwencji gaz jest wtryskiwany 2 razy na cykl każdego cylindra. Wolniejsze wtryskiwacze nie są w stanie dać dwóch krótkich impulsów na jeden cykl i jedynym możliwym ustawieniem jest grupowanie dwóch sygnałów wtrysku przez oprogramowanie sterownika gazu tak, że jest jeden dłuższy wtrysk gazu na cykl pracy cylindra. Problem w tym, że benzynowe wtryski w półsekwencji pracują po dwa i gdy zawór jednego cylindra jest otwarty, to drugiego jest zamknięty. przy dużej lotności gazu pewnie nie ma to większego znaczenia, jednak szybsze wtryski w takich silnikach sprawują się dużo lepiej.

Wciąż waham się między niebieską AC-W01 a czerwonymi HANAMI 2001. Różnica w cenie to ok. 200 zł. Auto rozgrzebane w garażu, a tu taka zagadka! Może ktoś z Forum zechciałby się w tej sprawie wypowiedzieć...

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 15 wrz 2014, 13:08
przez jumbo
Ja w 6ve1 mam hany ale zielone i jestem zadowolony. Zapytaj gaziarza czy czerwone wydolą, bolepiej mieć trochę zapasu, a cena chyba taka sama.

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 16 wrz 2014, 15:36
przez gumirek
Dzięki Jumbo. Kupiłem już czerwone, a skoro zielone przy 215 KM u Ciebie są OK, to czerwone w 6VD1 przy 177 KM powinny wystarczyć. Dam znać jak to będzie działać.

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 18 wrz 2014, 20:04
przez Silvestr
Więc tak...
Kilka dni temu miałem niemiłe zdarzenie. Po zatankowaniu gazu do pełna zrobiłem na nim 109 km, po czym któregoś ranka wyjechałem i przy przełączeniu na gaz okazało się, że butla jest pusta :shock: Pół butli mi "uleciało" nie wiadomo gdzie...

Dołączam zdjęcia. Wtryskiwacze są również KME... Może dopatrzycie się czegoś więcej na fotach.

01.jpg
01.jpg (211.06 KiB) Przeglądane 19456 razy

02.jpg
02.jpg (184.73 KiB) Przeglądane 19456 razy

03.jpg
03.jpg (149.41 KiB) Przeglądane 19456 razy


PS. Kupiłem sobie kabelek do mojego sterownika, muszę poszukać jeszcze odpowiedniego oprogramowania i zobaczymy co z tego wyjdzie...

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 20 wrz 2014, 22:40
przez gumirek
Na początek to koniecznie trzeba poszukać którędy ucieka gaz. Taki ubytek na pewno wynika z nieszczelności między butlą a parownikiem. Nie podoba mi się brak opasek zaciskowych na wężykach wtryskiwaczy do kolektora. Wężyki widać nie są ciasno naciągnięte, bo w miejscu króćca są niewiele grubsze, dlatego opaski są konieczne. Na wkrętkach kolektorów pewnie będzie to samo, ale tam jest cieplej, więc wężyki są jeszcze luźniejsze. Wtrysków nie znam, ale wyglądają na jedne z lepszych w ofercie KME - moim zdaniem 30 tys. km to dla nich trochę mało. Kabelek i oprogramowanie to dopiero połowa sukcesu. Trzeba zebrać na nowo mapy sterowania i w zasadzie powinien to zrobić gazownik. Sam się dopiero tego uczę, dlatego lepiej jak wypowiedzą się bardziej doświadczeni w temacie użytkownicy Forum.

PS. w sprawie opasek - jak nie podobają Ci się te śrubowe, to kup sobie takie sprężynujące (sorry za kryptoreklamę, ale zdjęcie z Allegro):
4536955657.jpg
4536955657.jpg (56.8 KiB) Przeglądane 19438 razy

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 29 wrz 2014, 16:40
przez Silvestr
Witam po dłuższej przerwie...
Sprawa opasek - zastosuję się do zaleceń :) Śrubowych nie lubię, zdecydowanie wolę takie co pokazałeś - kiedyś zrobiłem nawet małe zapasy ;)

Sprawa uciekającego gazu... To nie gazu brakowało (całe szczęście), tylko wina elektrozaworu przy reduktorze. Już mam nadzieję problem załatwiłem.

Tak na koniec - podłączyłem się pod sterownik i bawiłem się ostatnio z ustawieniami. Po teście wtryskiwaczów wyszło, że 3, 4 i 5 są jednak do wymiany :/ Na chwilę obecną wprowadziłem wyliczone korekcje, włączyłem podgrzewanie wtryskiwaczy przy niższych temperaturach i jak do tej pory problem wspominanego "zalewania" nie występuje. W każdym razie testuję dalej... :)21

PS. Jak wygląda sprawa wymiany wtryskiwaczy - trzeba wymieniać całe listwy czy tylko te niedomagające?

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 29 wrz 2014, 23:04
przez gumirek
Jeśli padła połowa wtryskiwaczy, to najrozsądniej byłoby wymienić komplet bo to raczej kwestia zużycia, więc pozostałe pewnie są w podobnym stanie. Co innego jak pada jeden, góra dwa np. po około 10 tys. to można zrzucić na felerny egzemplarz, wadę produkcyjną itp. Możesz jeszcze trochę pojeździć a gdy padnie czwarty to będzie łatwiej Ci się zdecydować ;)

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 01 lis 2014, 14:54
przez gumirek
Odgrzewam temat żeby podzielić się na forum nowymi doświadczeniami. Może komuś się to przyda.

Niestety nie udało mi się wykonać wkrętek tak jak zamierzałem. Dużo myślałem jak przeprowadzić ten proces tak, aby uzyskać niemal fabryczny efekt. Wykonałem szablon jak na zdjęciu, składający się z metalowego uchwytu i klocka drewnianego z otworem prowadzącym.

szablon.jpg
Szablon do wiercenia otworów pod odpowiednim kątem.
szablon.jpg (147.55 KiB) Przeglądane 19193 razy

Szablon każdorazowo montowałem w miejsce śruby mocującej kolektor, co dawało regularne rozmieszczenie otworów. Oś otworu prowadzącego była równoległa do płaszczyzny pionowej, przechodzącej wzdłużnie przez środek kolektora, natomiast zamierzony kąt wkrętki względem poziomu wynosił 60°. W związku z dużym nachyleniem wiertła do wierconej powierzchni, użyłem szlifierki precyzyjnej do rozpoczęcia każdego otworu z wiertłem 2,2 mm. Pierwszy przelotowy otwór wykonywałem wkrętarką, a rozwiercanie każdego otworu co 0,5 mm ręcznie przy użyciu tylko uchwytu wiertarskiego i oczywiście szablonu. Tym sposobem udało mi się wykonać dokładnie takie otwory jak chciałem.

Niestety brakło kropki nad "i". Zamierzałem gwintować również przez szablon, ale gwintownik wystawał z niego tylko na kilka milimetrów i nie miałem odpowiedniego uchwytu w kształcie śrubokręta, żeby poradzić sobie w tej sytuacji. Zacząłem więc gwintować od wewnętrznej strony kolektora, sądząc że dopasuje się on do osi prawidłowo wykonanych otworów. Nic bardziej mylnego - gwintownik przechylał się tak, jak było mu wygodnie, czyli kierował się ku osi prostopadłej do powierzchni gardzieli w miejscu otworu, a nie ku osi nawierconego skośnie otworu. Efekt widać na zdjęciach. Wkrętki są przechylone pod różnymi kątami i co gorsze - gwinty wyszły nieco luźniejsze niż powinny po II stopniu gwintowania.

wkretki_1.jpg
Wkrętki po gwintowaniu odchyliły się od zamierzonego kierunku
wkretki_1.jpg (129.67 KiB) Przeglądane 19193 razy

wkretki_2.jpg
Wyloty wkrętek skierowane ku zaworom dolotowym
wkretki_2.jpg (143.35 KiB) Przeglądane 19193 razy

Dokręciłem to z wyczuciem na kleju do gwintów odpornym do 150°C. Żaden gwint się nie urwał, ale czuję się bardzo rozczarowany, bo wiem że do osiągnięcia zamierzonego celu brakło naprawdę niewiele (gwintowanie przez szablon). Może dałoby się to jeszcze jakoś poprawić - bądź to przez tulejowanie rozwierconych otworów, albo spawanie i wykonanie nowych.

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 11 sie 2019, 01:56
przez Jake
A gdyby dysze wwiercić ciut wyżej, moze dalej od zaworów, ale za to idealnie w linii kanału i celujace prosto w kanał dolotowy tak jak zaznaczone na czerwono na obrazku:
Obrazek

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 11 sie 2019, 11:37
przez mcgiver
widzę że spuszczacie się strasznie nad głupimi wkrętkami.
nie wiem co ma na celu to prowadzenie w klocku ? przerost formy nad treścią
przed remontem miałem dysze właśnie w tej przejściówce pod kolektorem , ale jest to skrajnie nie wygodne przy jakimkolwiek serwisie wtryskiwaczy, pozatym wężyki muszą mieć conajmniej po 150mm długości.
na nowym silniku wtryskiwacze zamontowałem na kolektorze tuż przed adapterem rozdzielajacym kanały na poszczególne głowice i nie zauważyłem żadnych negatywnych skutków takiego dużego oddalenia wtryskiwaczy gazowych od benzynowych ;toż to są milisekundy różnicy w porównaniu do poprzedniego rozwiązania a wygoda nieporównywalna.
Dzieki temu mam idealny dostęp do wtryskiwaczy , a węzyki mają po 40mm długości https://photos.app.goo.gl/Seq8JepHJkmEKAwk7

Re: Sekwencja LPG - gdzie najlepiej wiercić dysze?

PostNapisane: 10 wrz 2019, 18:47
przez gumirek
Jake napisał(a):A gdyby dysze wwiercić ciut wyżej, moze dalej od zaworów

Wyżej znajduje się listwa zasilająca wtryskiwacze, którą trzeba byłoby omijać mocno wyginając wężyki wychodzące z wkrętek. Poza tym same wtryskiwacze utrudniałyby dostęp do wkrętek o ile w ogóle dałoby się tam je wcisnąć.

mcgiver napisał(a):nie zauważyłem żadnych negatywnych skutków takiego dużego oddalenia wtryskiwaczy gazowych

Jeśli chodzi o czas, to tak jak piszesz - to milisekundy. W przypadku wyżej montowanych wkrętek większa jest objętość kolektora wypełniona gazem i większe prawdopodobieństwo występowania strzałów. Ja wolałem nie eksperymentować, ale jeśli Twoje doświadczenia przeczą tej teorii to tylko się cieszyć.

Natomiast problemów z serwisowaniem nie mam żadnych - co tam grzebać przy wkrętkach? Wtryskiwacze mam wysoko - jak u Ciebie. Rurki są dużo dłuższe (ok. 25 cm), ale objętość dłuższej rurki i tak będzie mniejsza niż objętość kanału dolnego kolektora, która jest wypełniana gazem w przypadku wyżej umieszczonych wkrętek.