Strona 1 z 2

Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 20 lis 2016, 20:25
przez Nazhir
Mam reczne sprzegielka. Czy na pozycji sprzegielek 4x4 i lewarku reduktora na 2H moge bezpiecznie jezdzic po asfalcie?

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 20 lis 2016, 21:06
przez gsxr1100_1980
Możesz, sprzęgiełka spinają tylko półosie, więc przedni most będzie załączony, i napędzany od obrotu kół, natomiast będzie rozłączony ze skrzynią (2H). Jak załączysz lewarek na 4H/L nie możesz jeździć po czarnym z załączonymi sprzęgiełkami, bo skrzynia nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, dot. 3.1, i 3.2, nie wiem jak jest w 3.0, 3.5.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 21 lis 2016, 00:03
przez Jake
Pojemnosc silnika nie ma znaczenia. 3.0, 3.1, 3.2, 3.5 z klasyczna przekladnia mozna jedzic na 4H tylko przy ograniczonej przyczepnosci (snieg, lod, bardzo silna ulewa), ale nigdy po zwyklym czarnym. Wyjatkiem sa Troopery wyposazone w system TOD (Torque on Demand), gdzie w trybie 4WD AUTO komputer na podstawie roznicy predkosci obrotowej obu wałów decyduje o czesciowym lub calkowitym dopięciu przedniej osi.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 21 lis 2016, 01:01
przez freefly
TOD

Obrazek

W zasadzie to samo co xdrive w BMW. I w Troopku i BMW ten sam system BorgWarner.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 21 lis 2016, 18:46
przez pocieszny
gsxr1100_1980 napisał(a):skrzynia nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, dot. 3.1, i 3.2, nie wiem jak jest w 3.0, 3.5.

to nie BMW czy audi żeby centralny był w skrzyni :)21

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 21 lis 2016, 22:37
przez gsxr1100_1980
Zwał, jak zwał profesorze mechaniki, większość aut terenowych (nie plastikowych suwów) ze stałym napędem posiadający centralny mechanizm w REDUKTORZE są zespolone ze skrzynią biegów, jak dla mnie jest to jedna całość, a nie np.osobny Roburowski reduktor, widzę że zawsze musisz błysnąć swoją Wielką Wiedzą.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 21 lis 2016, 22:44
przez Quentil
Ostatnimi czasy niektóre rozmowy na forum przypominają te ze srajdów4x4, tam zaś ludzie coraz bardziej merytoryczni - co za czasy :shock: :lol:

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 06:15
przez Jake
Przyznam gsxr1100_1980, ze nie rozumiem o co Ci chodzi.
Wiekszosc typowych terenówke ma stały naped na tył i dopinany za pomocą skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej na sztywno przód. Centralny dyferencjał tu nie występuje.
Takie rozwiazanie ma:
-Toyota LC HDJ/FZJ60
-część Toyota LC HDJ/FZJ80 (zaleznie od skrzyni)
-Nissan Patrol k260
-Nissan Parol GR Y60
-Isuzu Trooper
-Opel Frontera
-Opel Campo
-Mitsubishi Pajero
-część Jeep Cherokee XJ (zaleznie od skrzyni)
Alternatywnie mamy stały napęd na 4 koła i mozliwosc zblokowania centralnego mechanizmu różnicowego:
-LR Discovery I i II
-częsciowo Toyota LC HDJ80
Jeszcze inaczej, przy najbardziej "wypaśnej skrzyni" w Jeepie Cherokee XJ sa nastepujace tryby:
-sam tył
-4WD Full Time Tył + Przód full time z dyferencjałem
-4Wd Part Time = 4H Tył + Przód na sztywno
-4L -wiadomo

Jak widac rozwiazan jest kilka, ale osmiele sie stwierdzic, ze w typowych terenówkach rozwiaznie BEZ centralnego dyfra jest najbardziej typowe i spotykane najczesciej.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 07:16
przez gsxr1100_1980
Zgadzam się kolego 100% z Tobą, ale odpisując na pierwszego posta z zapytaniem o jazdę 4x4 po czarnym, użyłem zamiast słowa reduktor, skrzynia, gdzie jak dla mnie skrzynia zespolona razem z reduktorem to jedna całość, inni mogą to inaczej interpretować, i pojawiają się głupie uśmieszki jak bym nie wiedział o czym mówię. Jakie są rodzaje napędów w 4x4 to ja wiem, chodziło o miejsce położenia reduktora w stałym napędzie 4x4 w autach terenowych.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 07:32
przez gsxr1100_1980
Dla wyjaśnienia tak wiem, reduktor to osobne urządzenie, nie skrzynia, i do czego służy.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 11:53
przez freefly
Jake napisał(a):Alternatywnie mamy stały napęd na 4 koła i mozliwosc zblokowania centralnego mechanizmu różnicowego:
-LR Discovery I i II
-częsciowo Toyota LC HDJ80
Jeszcze inaczej, przy najbardziej "wypaśnej skrzyni" w Jeepie Cherokee XJ sa nastepujace tryby:
-sam tył
-4WD Full Time Tył + Przód full time z dyferencjałem
-4Wd Part Time = 4H Tył + Przód na sztywno
-4L -wiadomo

Jak widac rozwiazan jest kilka, ale osmiele sie stwierdzic, ze w typowych terenówkach rozwiaznie BEZ centralnego dyfra jest najbardziej typowe i spotykane najczesciej.


W Trooperze z TODem jest możliwość modyfikacji elektronicznego systemu sterowania napędami, żeby w trybie 2H na stałe spiąć obie osie (4H) i używać na czarnym napędu 50/50 do normalnej jazdy.

4WD HIGH LOCK

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 13:32
przez Nazhir
dobra, to może uściślę, bo widzę, że dyskusja zaczyna niebezpiecznie odbiegać od tego, co autor miał na myśli :)21

autko ma silnik 3,1d, ręcznie dołączany napęd na przód, manualne sprzęgiełka.

Pytanie: czy jak wyjeżdżam z błota i jadę przez chwilę dojazdówkę asfaltem (powiedzmy 5km), to czy za każdym razem powinienem wysiadać z samochodu i ustawiać sprzęgiełka na pozycję (4x2) - lewarek reduktora jest na pozycji 2H.

Co grozi napędowi, gdy sprzęgiełka są w pozycji 4x4, lewarek reduktora na 2H, a ja jadę asfaltem?

pozdrawiam

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 14:55
przez miras7
Spokojnie tak można jeździć. Zwłaszcza w warunkach zimowych, można wtedy w prawie każdym momencie w czasie jazdy dołączyć napęd przedni (czego nie można zrobić ze sprzęgiełkami automatycznymi). Nie ma żadnych bezpośrednich zagrożeń dla napędu. Może (?) po kilkudziesięciu/kilkuset tysiącach km tak przejechanych dałoby się zauważyć jakieś większe zużycie elementów przedniego napędu, tylko dlatego, że wciąż są w ruchu.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 20:34
przez pocieszny
gsxr1100_1980 napisał(a):Zwał, jak zwał profesorze mechaniki, większość aut terenowych (nie plastikowych suwów) ze stałym napędem posiadający centralny mechanizm w REDUKTORZE są zespolone ze skrzynią biegów, jak dla mnie jest to jedna całość, a nie np.osobny Roburowski reduktor, widzę że zawsze musisz błysnąć swoją Wielką Wiedzą.

zluzuj majty bo żyłka pęknie, po 1 jak się nie ma dystansu do siebie nie powinno się siadać za komputer ;) po 2 dyskusja po raz pińcetpińdziesiąty o dupie maryni ta sama o tym samym jak co roku prrzed zimą, jak pacjent nie umie (bo nie śmiem twierdzić że do głowy mu nie przyszło) wcisnąć szukaj i pooglądać nawet z rysunkami jak to działa po co to i dlaczego tak a nie inaczej, to klękajcie narody odpowiedzi tylko merytoryczne :)21 :)21 :)21 o skrzyni :)21

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 21:16
przez PiotrR
miras7 napisał(a):Spokojnie tak można jeździć. Zwłaszcza w warunkach zimowych, można wtedy w prawie każdym momencie w czasie jazdy dołączyć napęd przedni (czego nie można zrobić ze sprzęgiełkami automatycznymi). Nie ma żadnych bezpośrednich zagrożeń dla napędu. Może (?) po kilkudziesięciu/kilkuset tysiącach km tak przejechanych dałoby się zauważyć jakieś większe zużycie elementów przedniego napędu, tylko dlatego, że wciąż są w ruchu.

Mam na stele spięty przedni most, napęd zapinam wajchą z kabiny. Da się zauważyć zwiększone zużycie przegubów przedniego wału, wymiana raz na rok.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 22:10
przez pocieszny
Obniż przedni most, takie zużycie przegubów świadczy o zbyt dużych kątach pracy :)

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 23:22
przez Jake
Odpowiadajac bezposrednio na temat:
tak, jak juz napisal poprzednik. Sprzegialka sluza wylacznie temu by podczas jazdy na samym tyle przód nie krecil sie na pusto. Zmiejesza to opory toczenia i odrobinke spalanie. W trybie mieszanym, gdy istnieje szansa ze bedziesz potrzebował 4x4 zdecydowanie WARTO zostawiac sprzegielka zalaczone, tak by dopiecie przodu to bylo tylko machniecie wajchą (przy manualach mozna to zrobic nawet w trakcie jazdy). Np. w jezdzie teren/droga/teren albo na czesciowo oblodzonej drodze/podczas opadow sniegu itp. Mozesz notowac minimalnie wieksze spalanie, ale na pewno nie bedzie zadnego zwiekszonego zuzycia elementów. Tylny wał kreci sie non-stop i wcale nie trzeba wymieniac krzyzaków co rok, przedni uzywany duzo,duzo rzadziej powinienn wrecz starczac na dluzej. Inna sprawa, ze warto co jakis czas przesmarowac kalamitki na krzyzakach.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 22 lis 2016, 23:52
przez mcgiver
tak z ciekawosci zapytam , bo mój montek to moja pierwsza rerenówka , zawsze mnie zastanawiały te manualne sprzegiełka w starszych modelach, a nie miałem z tym wcześniej stycznosci.
czyli jak dobrze kumam manualne sprzegiełka zostały zastąpione przez załaczanie podciśnieniowe i chodzi tu własnie o oszczednosc zużywania sie mechanizmów i opory toczenia czy chodzi o cos innego ?

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 23 lis 2016, 00:18
przez Quentil
Chodzi głównie o wygodę kierownika ;) Jak nic nie pokręciłem to na początku były manuale, po 96r. automaty i po 98r. stałe zabieraki.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 23 lis 2016, 00:48
przez Gocu
Quentil napisał(a):Chodzi głównie o wygodę kierownika ;) Jak nic nie pokręciłem to na początku były manuale, po 96r. automaty i po 98r. stałe zabieraki.



Już Troopery w starszych budach (do 91r.) miewały sprzęgiełka automatyczne

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 23 lis 2016, 01:00
przez Quentil
Stąd ta moja niepewność, lekko pokręciłem. Na swoje usprawiedliwienie mam to, że na staruszkach się nie wyznaje.

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 23 lis 2016, 08:26
przez PiotrR
pocieszny napisał(a):Obniż przedni most, takie zużycie przegubów świadczy o zbyt dużych kątach pracy :)

Most mam opuszczony o 4 cm ,co zwiększyło kont pracy krzyżaków wału a zmniejszyło przegubów półosi..

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 23 lis 2016, 12:49
przez pocieszny
piotr R napisał(a):
pocieszny napisał(a):Obniż przedni most, takie zużycie przegubów świadczy o zbyt dużych kątach pracy :)

Most mam opuszczony o 4 cm ,co zwiększyło kont pracy krzyżaków wału a zmniejszyło przegubów półosi..

sory przeczytałęm przegubów i od razu przyjąłem że chodzi Ci o przeguby półosi :oops: mła kupa :oops: :)21

ja mam tak samo :)21 ale u mnie problem jest ze zbyt rzadkim zapinaniem przodu, krzyżaki się zapiekają i tak trzeba raz w roku wymienić :)21
więc jak widać i tak kupa i tak kupa, choć jak kręcą się ciągle są lepiej smarowane przynajmniej :)2 :)21

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 28 lis 2016, 17:28
przez mcgiver
dziś posypało sniegiem i właczyłem napęd 4x4 , zauwazyłem dośc duze wibracje i stwierdziłem ze pewnie się wysypał drugi krzyżak przedniego wału (jeden wymieniałem w zeszłą zimę) , weszłem pod auto i nie widzę na krzyżakach żadnych podejrzanych luzów, co to może jeszcze być?
druga spawa a własciwie pytanie jak to jest z tym załaczaniem podcisnieniowym? lewarek mam na 2H ,a jak próbuję kręcic ręką krótkim wałem to półośki sie też ruszają i nie da się krecić dalej.
czy lewarek powinien rozpinać krótki wał ,a półośki od przedniego mostu rozpina podciśnienie?

Re: Napedy. Czy mozna uzywac 4x4 na czarnym?

PostNapisane: 28 lis 2016, 17:40
przez Quentil
Może krzyżak się zapiekł. A z załączaniem nie pamiętam dokładnie jak to było, bo czasami mogłem ręką kręcić wałem, a czasem nie, ale nie jestem pewny czy przód nie był wtedy na lewarku :oops:
Chyba lewa półoś ma przesuwkę, a druga zamontowana jest normalnie do dyfra.