Strona 6 z 13

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 28 lut 2018, 17:27
przez mcgiver
doleciały dziś uszczelki zza ocenu :)2
wziołem więc uszczelniacze zaworowe i pojechałem zawieżć Panom Fachmanom 8-) .
głowice są już gotowe , trzeba tylko założyć uszczelniacze i w piątek je odbieram .
Niestety okazało się że remont wyjdzie troche drożej , bo w jednej głowicy oprócz zuzycia prowadnic wydechowych stwierdzili również potrzebę wymiany prowadnic ssących , a skoro w jednej wymienili wszystkie , to w drugiej tez wszystkie , a że przejebali mój numer kom to podjeli decyzje sami ;) .
Obie czapki zostały splanowane na nowo, teraz po 0,15 mm ,a nie wiem ile wcześniej , i niestety będę musiał przemierzyć komory sprężania i przeliczyć stopień sprężania na nowo bo to była już druga obróbka tych głowic tym bardziej że z bloku równiez zostało wziete 0,08 mm , a nieśmiało planuje kompresor ,a zwiększanie CR nie idzie z tym w parze.
efektem ubocznym , tych dwóch planowań czapek i bloku ,będzie to że jako wolnossący powinien dostać parę koni w gratisie :)
Robota naprawdę profi :)2 :)2 jestem zachwycony 8-) , nie wiem czym oni to tak czyszczą , ale szacun :o
fotki można powiększyć :)2

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 03 mar 2018, 20:05
przez mcgiver
odebrałem w piątek głowice i tak powoli składam to do kupy.
znalazłem chyba dodatkowy powód zalewania tulei świec olejem. poza uszczelkami na górze tulei olej moze się wlewać dołem tulei. wniosek taki wzioł się z tąd że przy grzebaniu z głowicą jedna tuleja mi została w ręce .
myślałem że to jest wprasowane na stałe , a okazuje się że jednak to jest osadzone chyba na jakimś kleju w rodzaju do zabezpieczania gwintów. dwie tuleje wyszły łatwo , a z następnymi sie trochę siłowałem , odtłuściłem i osadziłem na silikonie czerwonym
Mam jeszcze jeden problem; postanowiłem policzyć stopień sprężania czy się dużo zmieniło po obróbkach i coś jest nie tak , stopień sprężania wychodzi mi w okolicach 8,1:1 a przecież z tego co wiem nie było takiego niskiego stopnia w żadnym roczniku.
juz nawet symuluję mniejszą pojemnośc komory spalania i i tak nie wychodzi wiele więcej.
w obliczeniach oczywiscie biorę pod uwagę pojemnośc tłoka nad denkiem, uszczelkę i komorę w głowicy wychodzi mi 74,6cm^3 a cylinder 527,56cm^3.
więc 527,56+74,6 = 602,16cm^3 / 74,6 cm^3 = 8,07
CR=8,07:1 WTF ?? :shock:

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 04 mar 2018, 16:39
przez mcgiver
w manualu jest 12tyś stron i nie ma nic o kolejności dokręcania srub głowicy , nie wspomnę że są tam informacje tylko do DOHC ,a do SOHC nic.
momenty srub głowicy 29nm i końcowe 64nm.
wg manuala sruby powinny być nowe , ale pytam się po co ? w bmw sruby M10 głowic dokręca się w żeliwnych blokach na momenty 90nm , a tu są M12 i moment o 1/3 mniejszy bo blok jest alu mimo ,że teoretycznie sruby wytrzymają bez problemu ponad 100NM , więc nowe śruby tu nie są potrzebne.
co do kolejności dokręcania nie pozostaje mi nic innego jak sugerowanie się inną V6 znalezioną w sieci.
https://obrazki.elektroda.pl/60_1236013855.jpg

może ktoś rozwiać moje wątpliwości ?

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 04 mar 2018, 19:46
przez Arreco
https://www.justanswer.com/car/6e49n-to ... ngine.html
może coś pomoże.
http://www.autocats.ws/manual/isuzu/UE/SEC6(6V)/99UE6A.PDF
strona 36
i jest tam napisane żeby nie używać ponownie śrub - pewnie chodzi o zmęczenie materiału.

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 04 mar 2018, 22:37
przez mcgiver
dzieki Panowie ale teoria teorią a życie życiem , ale faktycznie sruby są M11 a wydawało mi się że M12 ;)
uszczelki niby w teori są inne , a faktycznie są takie same , stare uszczelki które miałem w silniku były identyczne prawa i lewa i w komplecie który przyszedł ze stanów również są identyczne prawa i lewa.
zresztą odlewy głowic również sa takie same , mają tylko inaczej wykończone na frezarce niektóre elementy i kanały olejowe na dół. w kazdym razie nie sa odbiciem lustrzanym .
lustrzanie są tylko umieszczone odpowietrzniki obu głowic
dostałem informacje że wg autodaty śrub głowicy się nie wymienia, dzięki kolego 8P8C :)2
głowice są już po pierwszym etapie dokręcania, niech sobie siądą i jutro drugi etap ,
kolejność dokręcania wg linka który wcześniej wkleiłem , niby jest lekka róznica w kolejnosci , ale nie powinno to mieć znaczenia bo siły rozchodzą sie od środka na zewnątrz .
jak nie bede mógł spać to zaktualizuję fotorelację bo silnik trochę urósł :)21

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 04 mar 2018, 23:43
przez mcgiver
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 09:08
przez pocieszny
jak byłem jeszcze młodym chopockiem to mi jeden stary mechanior powiedział, że jak ma być zrobione dobrze to śruby powinny być nowe zwłaszcza przy głowicach i blokach aluminiowych, a chodzi o rozciągliwość materiałową,
stara śruba już jest mocno doświadczona i temperaturą i wibracjami, a chodzi o to żeby śruba na całym wymiarze miała ten sam skok i takie same parametry, żeby nie miała zbędnych oporów przy dokręcaniu, co oczywiście przekłada się na błędny wynik momentu dokręcenia,
przy dieslach i żeliwnych odlewach ma to mniejsze znaczenie bo dokręcasz z prawie 2 krotnie większym momentem ;)
co nie oznacza że zostawienie śrub starych które są ok jest jakimś wielkim błędem :)2 ;)

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 10:51
przez mcgiver
pocieszny masz rację .
miałem dwa komplety srub , no bo z czterech głowic
wszystkie zostały wyczyszczone, oglądniete dokładnie i zostały wybrane najlepsze , bo niektóre były troche przyrdzewiałe , ale zadne nie miały jakichkolwiek uszkodzeń gwintu ,
Takie śruby M11 prędzej wyrwą aluminiowy gwint niż same się rozciągną , ale napewno nie przy momencie 64NM.
jestem pewny że będzie dobrze.

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 11:33
przez pocieszny
też bym pewnie starymi przykręcił ;)

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 15:32
przez mcgiver
silniki w zwykłych bemkach mające po 32-38 KM z cylindra mają sruby M10 i to bez wzgledu czy żeliwo czy alu, aczkolwiek często w alu blokach BMW jest problem z gwintami bloku.
chłopaki doładowują te silniki bez zmiany srub nawet do 1 bara . jesli doładowują więcej to M10 przerabiają na M11 lub M12 , lub zakładają szpilki ARP
silniki BMW M-Power z seri S50 - S52 gdzie jest już okolice minimum 50KM z cylindra mają sruby M11
W 6VD1 jest w serii nędzne prawie 30KM z cylindra i śruby M11 tak że jestem spokojny :)21

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 15:58
przez pocieszny
wiesz tu w zasadzie stopień sprężania jest mniej ważny niż kultura pracy silnika i temperatury ;)

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 16:16
przez mcgiver
pocieszny napisał(a):wiesz tu w zasadzie stopień sprężania jest mniej ważny niż kultura pracy silnika i temperatury ;)

rozwiń wątek bo nie rozumiem stwierdzenia ,
jakby wyrwane z kontekstu

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 19:40
przez pocieszny
obrazowo im bardziej telepie i większe różnice temperatur tym bardziej zjebane gwinty :)21

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 22:29
przez mcgiver
pocieszny napisał(a):obrazowo im bardziej telepie i większe różnice temperatur tym bardziej zjebane gwinty :)21

juz Ci kiedys próbowałem wyperswadować że akurat co do temperatur to raczej driftowóz na pełnej pycie osiaga wieksze temperatury niż taplająca się w błocie terenówka gdzieś w lesie, ale widzę że jesteś niereformowalny :)21 . w montku nigdy nie miałem wskazówki w pionie , mimo że na parowniku widziałem nawet 94stC, jak miałem klaptopa podpietego :D
co do telepania to sie zgodze :)2

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 05 mar 2018, 23:03
przez mcgiver
a jeszcze jedno , na zamkniętym silniku mierzyłem dziś stopień sprężania , bo na stole mi ostatnio jakieś głupoty wychodziły.
z tego co znalazłem w sieci to jesli chodzi o sohc były wersje 9,1:1 i 9,3:1 , mniejsza o roczniki .
mimo dwóch obróbek głowic (moja i poprzednika) oraz moja obróbka bloku ,stopień sprężania mi wychodzi 8,9:1 max CR= 9:1 ,
nie robie tego pierwszy raz i raczej już wykluczam możliwość pomyłki .
przy takich obróbkach stopień sprężania powinien skoczyć ,a u mnie zmalał...
jak ktoś sobie to umie policzyć to podaję pojemność komory spalania (minimum jakie przyjmuję) : 66cm^3 (głowica, uszczelka, tłok) reszta to matematyka w najczystszej formie , więc albo mam jakieś dziwne głowice z dużymi komorami spalania , albo parametry które można znaleźć w sieci kłamią, albo producent niewiem czemu podaje nieprawdziwe informacje.
jest to dobre na długowieczność silnika i pod ewentualne doładowanie , ale skąd rozbieżności między faktami a teorią ?
wiem że nikt tak nie wydziwia jak ja ,ale jednak lubię wiedzieć takie rzeczy ;)
silnik mam z lipca 94

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 06 mar 2018, 09:06
przez pocieszny
silnik zimny czy ciepły? może tu różnica
a co do temp to nie wyraziłem się jasno, chodzi nie o wysoką temp silnika tylko o różnice temperatur, na przykład mostki cieplne itp, to jest w każdym silniku i tego się nie uniknie, co prawda w niektórych są masakryczne (patrol 2,8T) a w innych w zasadzie bez znaczenia :)2

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 06 mar 2018, 09:45
przez mcgiver
pocieszny napisał(a):silnik zimny czy ciepły? może tu różnica

Stopień sprężania (CR){brak jednostki, ale najbardziej by chyba pasowała [szt:szt] } większość ludzi, nawet niedouczeni mechanicy, myli z ciśnieniem sprężania(PSI , BAR, Mpa itd) :)21 ,co prawda jest miedzy nimi zależność, bo czym większe CR tym większe ciśnienie ale to całkowicie dwa inne parametry.
To tak jakby pomylić konie z niutonometrami , też jeden zalezy od drugiego (nie tak do końca) ale to jednak dwa inne parametry silnika .
Stopień sprężania CR (COMPRESSION RATIO) to krotność pojemności komory spalania(TŁOK W GMP) w pojemności całkowitej (TŁOK W DMP) czyli ile razy komora spalania mieści się w całkowitej pojemności cylindra i tutaj temperatura w jakiej jest silnik nie ma nic do rzeczy .
szlifując powierzchnie głowicy przylegającą do uszczelki zmniejszamy komorę spalania , czyli CR wzrasta ponieważ pojemność komory spalania zmieści się w pojemności całkowitej więcej razy niż przed obróbką.
To taki mój wywód na chłopski rozum a w necie można sobie wygooglować naukowe definicje :)21

Ciśnienie sprężania owszem mierzy się na silniku o temperaturze roboczej bo wtedy pomiar jest najbardziej miarodajny.

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 06 mar 2018, 16:07
przez FFK
Stopień sprężania jest parametrem stałym i przy obróbkach itp powinien się tylko zwiększyć...Chociaż w latach '90 Saab trochę zainwestował w budowę silnika o zmiennym stopniu sprężania. Mianowicie chodzi tu o jednostkę SVC, gdzie wydusili z tego silnika 200Nm na litr i (chyba) 150 KM na litr pojemności. Infiniti miało wdrożyć do seryjnej produkcji silnik ze zmiennym stopniem sprężania, chyba o oznaczeniu VC-T.
Kolego McGiver, a może pójść o krok dalej i.... :D wierzę, że byś ogarnął taką przeróbkę :lol: :D

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 06 mar 2018, 21:47
przez mcgiver
no zmienne CR fajna sprawa ,szkoda że to nie takie proste, bo poza komplikacją konstrukcji przede wszystkim trzeba monitorować spalanie stukowe ;) korygujac to miedzy innymi kątem wyprzedzenia zapłonu , co ze wzgledu na trigger koła impulsowego w tym silniku jest możliwe tylko połowicznie ;) , wiem bo interesowałem się juz mozliwościami ecumastera w tym silniku . no ale może całe piękno tej V6 polega na jej prostocie :)2
na razie na kilka dni temat trzeba zostawić mimo że już nie wiele zostało, bo dopadły mnie pilne zlecenia ,a tego nie mogę położyć.

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 06 mar 2018, 21:58
przez pocieszny
jak sprężanie masz mniejsze to pod kompresor w sam raz :)21
gdzieś widziałem że M62 się mieści idealnie :)21

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 06 mar 2018, 22:03
przez mcgiver
pocieszny napisał(a):jak sprężanie masz mniejsze to pod kompresor w sam raz :)21
gdzieś widziałem że M62 się mieści idealnie :)21
to to ja wiem że jest dobrze :)21 , zastanawia mnie tylko skąd różnica między danymi producenta krążącymi w sieci a faktami :roll: .

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 06 mar 2018, 23:48
przez mcgiver
zostawmy juz ten stopień sprężania ;) .
kwestia uszczelek;
kto był dostawcą uszczelek na pierwszy montaż ?? Poważnie pytam...
w głowicach są zimeringi wałków , broki i uszczelki tulei świec jakiejs nie znanej mi firmy NOK.
okazuje się że w nowym komplecie poza zimeringami wałków na których jest JAPAN , broki i uszczelki tulei swiec również mają asygnatę NOK.
na reszcie uszczelek nie uświadczyłem żadnych znaków, na uszczelniaczach zaworowych były tam jakies numery wewnątrz , ale nie spisałem , uszczelki dekli pasują idealnie , do wrębów w deklu ...
Jeśli nikt tak dokładnie nie kopał w głowicach przede mną niż ja , to śmiem twierdzić że przypadkiem na wyprzedaży kupiłem zestaw uszczelek OEM'owskich :o .
Niech ktoś rozwieje moje wątpliwosci. pocieszny zawsze twierdziłeś że najlepsze sa oryginały i nie ciekną :)21 co Ty na to??

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 07 mar 2018, 01:26
przez pocieszny
oryginały wytrzymują po kilkanaście lat, zamienniki, które miałem, wytrzymywały max 2 lata, teraz kupuje orginały już gdzieś ponoć płyną (kumpel załatwia) i będe montował na wiosnę :)2

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 07 mar 2018, 07:42
przez mcgiver
no to porób jakies fotki i pospisuj co tam pisze na komponentach, coby na przyszłość było wiadomo co jest oem a co nie :) .

Re: remont 6vd1 skąd wziąść markowe graty ?

PostNapisane: 07 mar 2018, 10:45
przez mcgiver
sprawadzałem jeszcze rano drugi komplet głowic i tam również są uszczelnienia NOK
http://www.nok.co.jp/en/company/