Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

Isuzu Trooper/Bighorn, Opel Monterey, Holden Jackaroo, Honda Horizon, Acura SLX

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez hassan » 12 cze 2010, 21:49

@gumirek: wisko zawsze chodzi więc czynnik chłodniczy dla klimy jest zawsze (w mniejszym lub większym) stopniu chłodzony. Przy elektryce trzeba zadbać żeby wiatraki się włączyły - ot i cała różnica :-)
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez wojtek1981 » 13 cze 2010, 18:44

W tym stopniu zaawansowania nie ma co zawieźć proste jak budowa cepa jak coś można pominąć czujnik poprzez wyłącznik w kabinie i w razie czego włączyć ręcznie obydwa wentylatory , przekaźniki też są najprostsze więc do kupienia w każdym sklepie motoryzacyjnym .
Jak na razie autko zachowuje się super miałem przetestować dzisiaj w terenie ale teście przyjechali i nici z planów .
Ale w najbliższym czasie przeprowadzę ostrzejsze próby , jak na razie w dość dużym korku przy 35 C załączył się na 20 sekund
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez skiczu » 13 cze 2010, 23:11

Zawsze wina teściów... :D
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez gumirek » 14 cze 2010, 11:24

hassan napisał(a):wisko zawsze chodzi więc czynnik chłodniczy dla klimy jest zawsze (w mniejszym lub większym) stopniu

Właśnie rozchodzi się o ten "mniejszy lub większy stopnień" ;) bo wisko również nie ma charakterystyki liniowej, choć nie załącza się skokowo jak wentylator elektryczny. Dlatego jestem przekonany, że warunki pracy będą zbliżone i nie należy obawiać się pogorszenia wydajności klimy gdy nie będzie włączać wentylatora.

Z drugiej strony - w przypadku załączania wentylatora równocześnie z klimą, jej efektywność zdecydowanie wzrośnie względem oryginału. Można tak poprawić działanie klimatyzacji, szczególnie że częste są narzekania na jej niską wydajność w tych samochodach. Moim zdaniem, z zastosowania elektrycznych wentylatorów w autach z klimatyzacją wynika zatem podwójna korzyść :)2

hassan napisał(a):Przy elektryce trzeba zadbać żeby wiatraki się włączyły

Wystarczy jeden, szkoda prądu :D - klima nie odprowadza aż takiej mocy. Najlepiej ten włączający się przy wyższej temperaturze, żeby ten drugi (podstawowy) pracował niezależnie.
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez wojtek1981 » 14 cze 2010, 16:19

No dzisiaj pierwsze testy jazda na reduktorze po górkach na niektórych miejscach gaz w podłogę , test trwał 3 godziny ( nigdzie się nie zakopałem na dłużej niż 15 minut) wentylatory w ogóle się nie załączyły , przyczyną może być to że dzisiaj nie ma 30 stopni tylko 16 .
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez gumirek » 14 cze 2010, 16:35

wojtek1981 napisał(a):wentylatory w ogóle się nie załączyły

A jak temperatura na wskaźniku?
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez wojtek1981 » 14 cze 2010, 21:33

temperatura na wskaźniku to 1 mm przed połową .
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Jozef » 15 cze 2010, 00:19

Z mojego doswiadczenia z moim Troopkiem wynika ze po takiej przerobce wzial bym go ma dluzsza szybka trase , bo wtedy Troopek naprawde zaczyna sie grzac.
W terenie to nigdy nie mialem problemow, a na trasie zawsze byly momenty ze sie zapocil. :-)
Isuzu Trooper jedynka 89 r. Nissan Patrol 2.8 tdi 2000r
Jozef
 
Posty: 72
Dołączył(a): 04 lip 2009, 14:21

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez gumirek » 15 cze 2010, 10:06

Wniosek z tego taki, że w szerokim zakresie eksploatacyjnym bez wymuszonego przepływu powietrza - temperatura jest w normie. To jest kolejny argument za tym, że warto było wyrzucić wisko.

Jozef napisał(a):wzial bym go ma dluzsza szybka trase , bo wtedy Troopek naprawde zaczyna sie grzac

Z moich doświadczeń natomiast wynika, że wentylator najczęściej włącza się podczas jazdy w cyklu miejskim - szczególnie w korkach, kiedy nie ma swobodnego przepływu powietrza przez chłodnicę. Jeśli grzeje się na szybkiej trasie, gdy powietrze przepływa przez chłodnicę z prędkością 80-100 km/h, załączenie wentylatora już nic nie pomoże. Świadczyłoby to o jedynie o zbyt małej wydajności układu chłodzenia, albo uszkodzeniu silnika.
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Mod.98 6,5X57 » 15 cze 2010, 14:50

podpisuję się dwoma rękoma pod przedmówcą, na szybkiej trasie nie potrzebny jest wentylator wcale.......:) jest przecież chlodzenie
"Nowoczesna linia nadwozia z gładko przebiegającymi krawędziami, bogato wyposażone wnętrze, nowoczesność zastosowanej techniki i dobra jakość wykonania pozwalają Oplowi Monterey z powodzeniem stawić czoła konkurencji..."
Mod.98 6,5X57
 
Posty: 94
Dołączył(a): 28 sty 2009, 20:15
Lokalizacja: Widawa

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez wojtek1981 » 15 cze 2010, 14:57

na szybkiej trasie przetestuje w sobotę 40 km autostradą , jak na razie wentylator załączył się tylko raz w korku ( załączył się tylko jeden )
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Mod.98 6,5X57 » 30 cze 2010, 07:22

i jak Ci się to spisuje?
"Nowoczesna linia nadwozia z gładko przebiegającymi krawędziami, bogato wyposażone wnętrze, nowoczesność zastosowanej techniki i dobra jakość wykonania pozwalają Oplowi Monterey z powodzeniem stawić czoła konkurencji..."
Mod.98 6,5X57
 
Posty: 94
Dołączył(a): 28 sty 2009, 20:15
Lokalizacja: Widawa

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez wojtek1981 » 05 lip 2010, 10:07

No testy super na autostradzie nie załącza się w ogóle przy 100-120 km , w korkach i to nie małych np wczoraj przy 45 Stopniach w słońcu załączył się dwa razy podczas stania w korku . ( załączył się tylko jeden ) .
wojtek1981
 
Posty: 217
Dołączył(a): 23 gru 2008, 23:21
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Jakub_G » 10 lut 2012, 21:10

Witam. Mam pytanie, czy podłączyłem prawidłowo włącznik wentylatora. Nie mam żadnego doświadczenia w tym temacie, więc proszę o wyrozumiałość i sugestie. THX
Obrazek

Opel Campo 2,5 td
Jakub_G
 
Posty: 63
Dołączył(a): 10 lut 2012, 19:13
Lokalizacja: Pisz

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez skiczu » 10 lut 2012, 23:08

Nie wiem jaką obciążalność ma czujnik temperatury, ale może być konieczność podłączenia przez przekaźnik. Ogólnie wszystko wygląda ok pod warunkiem, że stycznik w czujniku wytrzyma...
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Jakub_G » 11 lut 2012, 12:43

Witam.Dziękuję za szybką odpowiedź. Włącznik to najtańszy jaki udało mi się dostać w sklepie (15 zł) jego specyfikacja:
0 ] Quality STD(产品质量标准):QC/T208-2007
[ 1 ] Life Time(使用寿命):1 YEAR
[ 2 ] Working Voltage(工作电压):12/24V
[ 3 ] Rated Current(额定电流):5/10A
[ 4 ] Hexagonal diam(六角对边):S29
[ 5 ] Thread(螺纹):M22*1.5
[ 6 ] Max load(最大负载):120W
[ 7 ] Envivonment Temp(环境温度): -40~125℃
[ 8 ] ATK MOQ:500PCS
Z tego co zauważyłem to chyba bezpiecznik będę musiał zmienić . Jeśli potrzebny jest przekaźnik to czy taki może być i jak go sprawdzić czy działa, bo jak widać nie jest najnowszy ;)
Obrazek
Jakub_G
 
Posty: 63
Dołączył(a): 10 lut 2012, 19:13
Lokalizacja: Pisz

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez gumirek » 11 lut 2012, 15:16

10A to może być za mało (prąd rozruchowy jest na pewno większy) i już ze względu na samą trwałość nie ma nawet o czym gadać, tylko z miejsca założyć przekaźnik. Nie bardzo Kolegę rozumiem - toto badziewie na fotce to przecież jakaś opornica. 5 zł na przekaźnik 14V/35A żałuje?
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Jakub_G » 11 lut 2012, 15:38

Nie chodzi o 5zł, tylko o to , że ta opornica była przy wentylatorze i myślałem ,że załatwi sprawę. Czyli opornica do kosza , a do sklepu po przekaźnik. Tak na marginesie to do tej pory wydałem 20zł na wentylator, 15 zł na włącznik, 6zł na nakrętkę M22x1,5 i opaski zaciskowe(mogę jeszcze chyba wydać te 5zł ;)
Jakub_G
 
Posty: 63
Dołączył(a): 10 lut 2012, 19:13
Lokalizacja: Pisz

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez skiczu » 11 lut 2012, 17:33

gumirek napisał(a):10A to może być za mało (prąd rozruchowy jest na pewno większy)...

Specyfikacja mówi o 10 A na 24 V. W tym przypadku będzie tylko 5A ... to tak na marginesie bo przekaźnik i tak trzeba...
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez gumirek » 11 lut 2012, 18:55

skiczu napisał(a):Specyfikacja mówi o 10 A na 24 V. W tym przypadku będzie tylko 5A

Chyba odwrotnie. W specyfikacji prawdopodobnie jest błąd. Zwróć uwagę na max. moc 120W.
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez gumirek » 11 lut 2012, 18:57

Jakub_G napisał(a):ta opornica była przy wentylatorze i myślałem ,że załatwi sprawę


Słyszałem już o rozwiązaniach typu "żaba kondensatorem", ale z opornicy to chyba przekaźnik nie wyjdzie ;)
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Jakub_G » 11 lut 2012, 20:05

Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia . A to jako przykład :)
Obrazek
Jakub_G
 
Posty: 63
Dołączył(a): 10 lut 2012, 19:13
Lokalizacja: Pisz

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez skiczu » 11 lut 2012, 22:00

gumirek napisał(a):
skiczu napisał(a):Specyfikacja mówi o 10 A na 24 V. W tym przypadku będzie tylko 5A

Chyba odwrotnie. W specyfikacji prawdopodobnie jest błąd. Zwróć uwagę na max. moc 120W.

Masz rację... ;)
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez Jakub_G » 12 lut 2012, 13:31

Witam ponownie . Moglibyście Panowie sprawdzić czy to będzie działać poprawnie? Drugie pytanie to skąd najlepiej wziąć zasilanie na włącznik ?
Obrazek
Jakub_G
 
Posty: 63
Dołączył(a): 10 lut 2012, 19:13
Lokalizacja: Pisz

Re: Wisco na wentylator elektryczny

Postprzez gumirek » 12 lut 2012, 17:16

Popraw obwód sterowania. Czujnik daj z jednej strony do masy, a z drugiej na styk cewki, np. 86, jak na rysunku. Wtedy obwód czujnika będzie bezpieczniejszy (przypadkowe zwarcie co najwyżej uruchomi wentylator). Na drugi styk cewki przekaźnika (85 na rysunku) dajesz plus po stacyjne, albo stały plus - zależnie czy chcesz żeby wentylator wyłączał się razem z silnikiem (np. jak w Ładzie) czy też ma pracować dokąd sam się nie wyłączy (np. Polonez Caro). Obwód zasilania wentylatora w zasadzie bez zmian. Jedynie masę wentylatora i czujnika możesz połączyć razem i poprowadzić do jakiegoś wygodnego zacisku.
Opel Monterey LTD '95/96 3.2 - 6VD1
Avatar użytkownika
gumirek
 
Posty: 409
Dołączył(a): 29 paź 2008, 17:42
Lokalizacja: Lublin / Biała Podl.

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do 1992-1997

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 23 gości