Strona 7 z 7

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 10 paź 2019, 23:20
przez mcgiver
masz pełny stan czynnika ?
ja jeżdzę czołgiem piąty rok i na serwisie z klimą nie byłem wogóle.
klima mimo że chłodzi to dupy nie urywa , ale wychodzę z założenia że to niestety stary system i wątpie czy da rady cos polepszyć, a wyjebać parę stówek bez celu to mi się nie uśmiecha.
paweł126 co do visco to silnik nawet w czerwcowe upały w tym roku nie podniósł wskazówki do pionu , nie wazne czy korek na 15 kilometrów czy szybka obwodnica, a uzupełniałem olej viscotyczny prawie 3 lata temu jeszcze na starym silniku.
w między czasie z nowym silnikiem miałem inne visco chwilowo i były problemy więc wpadło visco ze starego motoru.
mam ustawione na maxa ale przed zimą chcę przestawić na minimum i ewentualnie skorygować wiosną.

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 11 paź 2019, 00:54
przez Quentil
Jakby coś to w Montkach wskazówka ma być wyraźnie przed pionem, a nie idealnie.

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 11 paź 2019, 19:24
przez mcgiver
Quentil napisał(a):Jakby coś to w Montkach wskazówka ma być wyraźnie przed pionem, a nie idealnie.

no po 4 latach juz tez to wiem że wskazówka ma być w 2/5 skali :)2

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 11 paź 2019, 20:34
przez Jake
mcgiver napisał(a):masz pełny stan czynnika ?
ja jeżdzę czołgiem piąty rok i na serwisie z klimą nie byłem wogóle.
klima mimo że chłodzi to dupy nie urywa , ale wychodzę z założenia że to niestety stary system i wątpie czy da rady cos polepszyć, a wyjebać parę stówek bez celu to mi się nie uśmiecha.
paweł126 co do visco to silnik nawet w czerwcowe upały w tym roku nie podniósł wskazówki do pionu , nie wazne czy korek na 15 kilometrów czy szybka obwodnica, a uzupełniałem olej viscotyczny prawie 3 lata temu jeszcze na starym silniku.
w między czasie z nowym silnikiem miałem inne visco chwilowo i były problemy więc wpadło visco ze starego motoru.
mam ustawione na maxa ale przed zimą chcę przestawić na minimum i ewentualnie skorygować wiosną.

Teraz to w ogole mam cos zdupcone, bo albo uciekł czynnik albo sprezarka powiedziała papa, bo nie klima nabita rok temu tego lata nie działała. Ale chce to zrobić przez zime/wiosne zeby na kolejne lato klima działała jak trzeba.

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 31 paź 2019, 10:50
przez Evo
Jake napisał(a):Myslicie ze szło by to zaadaptowac do Troopera?
https://allegro.pl/oferta/opel-frontera ... 8288366933
nie zamiast Wisko, a oprócz, przed chłodnicą klimy. W lecie jak stoje w korku to klimatyzacja ledwo chłodzi, w czasie jazdy jest OK. Zakładam, ze dodatkowe wentylatory klimy rozwiazalyby problem.

To ten wiatrak nie nadaje się przed chłodnice, łopatki ma do pracy za chłodnicą, będzie bardzo nie efektywny w dmuchaniu na chłodnice. Szukaj z czegoś co miało przed chłodnicą wiatrak, bo wydasz kasę i prawie nic się nie zmieni przy takiej konstrukcji.

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 31 paź 2019, 20:24
przez Jake
Evo napisał(a):
Jake napisał(a):Myslicie ze szło by to zaadaptowac do Troopera?
https://allegro.pl/oferta/opel-frontera ... 8288366933
nie zamiast Wisko, a oprócz, przed chłodnicą klimy. W lecie jak stoje w korku to klimatyzacja ledwo chłodzi, w czasie jazdy jest OK. Zakładam, ze dodatkowe wentylatory klimy rozwiazalyby problem.

To ten wiatrak nie nadaje się przed chłodnice, łopatki ma do pracy za chłodnicą, będzie bardzo nie efektywny w dmuchaniu na chłodnice. Szukaj z czegoś co miało przed chłodnicą wiatrak, bo wydasz kasę i prawie nic się nie zmieni przy takiej konstrukcji.

Nie masz racji. To jest podwójny wiatrak z Frontery, były fabrycznie montowane przed chłodnicą.

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 31 paź 2019, 21:20
przez Quentil
Ubłoconego skraplacza nie masz przypadkiem? A el. wentylatory były też w Montereyach z automatem (ale chyba nie zawsze).

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 31 paź 2019, 22:32
przez Jake
W Trooperach zdaje sie cos takiego bywało.

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 01 lis 2019, 01:54
przez Quentil
Takie coś właśnie.

Re: Wymiana wisco na wentylator elektryczny [3.2]

PostNapisane: 13 lut 2022, 13:23
przez mroova
Cześć,
Chciałbym Wam opowiedzieć o swojej modyfikacji układu chłodzenia silnika 3.2 w Trooperze z 1996r.
Na początku chciałbym podziękować użytkownikowi 8P8C z naszego forum, który podarował mi za free wentylatory i z serwisówki swojego aktualnego samochodu udostępnił algorytm sterowania wentylatorami chłodnicy.
Zaczynając od początku, fabryczny wentylator na wiskozie zastąpiłem przez elektryczny podwójny wentylator z Forda Galaxy 2.3 benzyna (numer 7M0121207C). Obudowa wentylatorów wymaga pewnej obróbki i dostosowania jej do chłodnicy w Isuzu ale nie jest to jakoś bardzo skomplikowane. Ja do tego celu użyłem kątowników aluminiowych (zdjęcia poniżej).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wentylatory pracują z dwoma prędkościami – niską i wysoką. Realizowane jest to poprzez połączenie ich odpowiednio szeregowo lub równolegle. Za sterowanie wentylatorami odpowiada układ elektroniczny zbudowany na Arduino UNO, który poprzez interfejs ELM327 i złącze OBDII Trooper’a z ECU pobiera informacje takie jak temperatura płynu chłodzącego, prędkość samochodu, obroty silnika i kilka innych. Dzięki temu nie miałem konieczności dokładania dodatkowych czujników temperatury płynu oraz króćców do ich montażu.
Przy tej okazji doposażyłem Trooper’a w czujnik temperatury zewnętrznej, którego wskazanie zwizualizowałem na wyświetlaczu zabudowanym w miejscu sygnalizacji fabrycznego systemu alarmowego (sygnalizacja alarmu została przeniesiona na diodę LED obok wyświetlacza).
Wyświetlacz zawiera następujące informacje
    - temperatura zewnętrzna
    - temperatura płynu chłodzącego silnik
    - napięcie ładowania akumulatora
    - obciążenie silnika (wartość wyliczana przez ECU)

Obrazek

Przy okazji remontu silnika, układ chłodzenia został całkowicie odnowiony (nowa chłodnica, termostat, pompa wody, płyn). Temperatura silnika podczas normalnej jazdy wynosi 82 *C.
Poniżej przedstawiam algorytm sterowania wentylatorami wraz z nastawami temperatur.

Obrazek

Gdy mikrokontroler i powyższy "super algorytm" zawiedzie, zawsze mam możliwość ręcznego załączenia na pełną moc wentylatorów (właściciele diesli pewnie znają ten przełącznik :) )

Obrazek

Pozdrawiam
Michał