Jasność widzę!!! :)

Isuzu Trooper/Bighorn, Opel Monterey, Holden Jackaroo, Honda Horizon, Acura SLX

Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 09 lut 2022, 19:19

A tak do rzeczy... Przednie lampy nie gasną mi pomimo wyłączenia zapłonu/włącznika itp. Wyjmę bezpieczniki - oczywiście nie świecą, włożę - świecą, wyjmę przekaźnik - światła gasną a jak go włożę to już się nie zapalają. Na pierwszy rzut oka - wina przekaźnika, ale... wkładam inne przekaźniki i efekt taki sam. Gdzie szukać problemu?
PS. jak wkładam przekaźnik, to słyszę takie pstrykanie w okolicach podszybia od strony pasażera ewentualnie pod błotnikiem.

Muszę zerknąć w manual jak wygląda schemat obwodu świateł, może coś mnie naprowadzi.
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Jake » 09 lut 2022, 21:19

Tu schemat, na czerwono zaznaczylem Ci elementy ktore Cie interesuja (po kliknięciu będzie większy.)
Lights sml.jpg
Lights sml.jpg (79.47 KiB) Przeglądane 5205 razy



Które lampy generuja Ci jasnosc? Mijania? Drogowe? Swieca pozycyjne z przodu i z tyłu? Ktory przekaznik wyciagasz? Ten ktory podaje napiecie na reflektor czy ten ktory przelacza Krótkie/Długie?

Logika układu jest następująca:
Na przekazniku K157 ciagle jest stałe +12V, podanie masy na nóżke 5 przez drugie pykniecie manetki przy kierownicy S2.1 (pozycja światła mijania) powoduje zwarcie przekaźnika i podanie napiecia dalej z nóżki 3 na przekaźnik pzełaczający K73, który w pozycji spoczynkowej podaje to napiecie na nóżke 2 - zasilajaca bezpieczniki F6 i F7 doprowadzajaca napiecie do zarowke E9 i E10 czyli swiatła mijania, po podaniu masy za pomoca pociagniecia do siebie manetki przy kierownicy S5.2 przekaźnik K73 przełacza sie i podaje napiecie na nóżkę 3 - zasilająca bezpieczniki F4 i F5 doprowadzajace naiecie do zarowek E7 i E8 czyli swiateł długich.
Dodatkowo mozliwe jest podanie chwilowego napiecia na swiatła dlugie niezaleznie od pozycji przelacznika swiatel pozycji/mijania, rowniez za pomoca manetki S5.2 ktora podaje na zlaczki 14 i 15 mase załaczajac chwilowo przekaźnik K157 i K73 - zapalajaca długie BEZ pozycji i BEZ mijania.

Samoczynne swiecenie swiatel mijania wymaga masy na przekazniku K157, samoczyne swiecenie swiatel drogowych wymaga masy na obu przekaznikach K157 i K73. Oba przekazniki sa niezbedne zeby swiecily jakiekolwiek przednie swiatła (mijania lub drogowe).
Tu masz przekazniki o ktorych rozmawiamy (na czerwono).
relay.jpg
relay.jpg (112.23 KiB) Przeglądane 5203 razy

Oznaczenia nózek:
-zielony - nóżka 4 i 5 - cewka
-niebieski - nóżka 1 - styk doprowadzajacy
-żółty - nóżka 3 - styk zwarty po podaniu napiecia na przekaźnik (NO)
-pomarańczowy - nózka 2 - styk zwarty w pozycji spoczynkowej (NC)

Mozesz zasymulowac dowolna sytuacje bez przekaznikow z pominieciem calego sterownia w kabinie stosujac zworki.
K157 - niebieski & żółty - właczone swiatla mijania (2 pykniecie na manetce)
K73 - niebieski & pomaranczowy - swiatla drogowe, niebieski & zolty - swiatła mijania

Zmierz wolotmierzem po wyjeciu przekaznikow z podstawek co masz na dwoch nozkach zasilajacych cewke (na zielono) i mniej wiecej bedziemy wiedziec na czym stoimi i gdzie szukac problemu.
Na jednej zielonej nozce K157 bedzie stałe +12V, na drugiej przy wyłączonych swiatłach ma nie być nic, przy właczonych ma być masa
Na jednej zielonej nózce K73 ma byc stałe przejscie na nóżke zolta K157 - ta nas nie interesuje, na drugiej zielonej nozce K157 przy swiatlach pozycyjnych lub mijania ma nie byc nic, po wlaczeniu drogowych (manetka do siebie) ma sie pojawic masa.
W drugiej kolejnosci po odpieciu akumulatora, odpieciu zarowek i wyjeciu przekaznikow, poszukaj omomierzem zwarc miedzy pinami.
W razie czego pisz, bedziemy myslec.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4208
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 10 lut 2022, 11:10

Wyciągałem tylko przekaźnik K157, z drugim przekaźnikiem nie próbowałem. Świeci mi tylko przód, tył jest OK. Światła palą się albo mijania albo drogowe - w zależności co jest włączone na manetce.

Co ciekawe, problem zauważyłem po zabawie z oświetleniem przy przyczepce, mogłem coś chwilowo przy niej źle podłączyć, ale czy to mogło spowodować problem? Hak podłączony jest chyba pod wiązkę tylnych świateł...

Kupiłem całą skrzynkę z bezpiecznikami, mam więc klocki do zabawy :) Zaraz jadę na szczepienie, jak wrócę będę się bawił.

Dzięki wielkie za wykład, czapki z głów :)2 :)2 :)2 :)2 :)2 :)21
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Jake » 10 lut 2022, 11:53

Polecam sie. ;)

Mało prawdopodobne, mysle ze to raczej zbieg okolicznosci. Tylne swiatła sa polaczone razem z przednimi pozycyjnymi, na osobnym przekazniku K153, sa sterowane tym samym przelacznikiem (manetka), ale na osobnych parach zestyków. Z ukladem mijania/drogowych nie maja innych punktow wspolnych.

Moja aktualna hipoteza jest taka: Prad podtrzymania cewki przekaźnika jest zwykle niższy niz prad przełączający - stad mozliwosc, ze po wyjeciu swiatla gasna, ale po wlozeniu juz sie nie zapalaja. Takie kulawe "samopodtrzymanie". Podejrzewałbym uszkodzony przełacznik (manetke) w kabinie i/lub przetarty przewód sterujący cewka przekaznika K157, ktory gdzies lapie lewy kontakt z masą.
Na poczatek sugeruje odłaczyć manetke przy kierownicy (wtyczki pod kolumna kierownicy, w okolicy dzwigienki od regulacji wysokosci) - jesli objaw ustapi - przyczyna lezy w uszkodzonym przelaczniku manetki. Jesli objaw sie utrzyma - problem na 90% jest w wiazce miedzy skrzynka przekaznikow a manetka.
Mozesz zrobic jeszcze jeden sprytny test najpierw zidentyfikuj ktora zielona nozka w podstawce K157 jest która (interesuje nas na której jest masa albo nic, tej ze stałym plusem nie ruszamu) potem odepnij manetke, i delikatnie wysuń przekaznik K157, tak zeby nadal siedzial w podstawce, ale zeby z boku byla szczelina taka by dalo sie dotknac nozki. Wez kabelek ktory przytkniesz do masy auta i zewrzyj go do zidentyfikowanej nozki (NIE drugiej - bo zrobisz zwarcie). Powinny zaswieci sie swiatla, po odlaczeniu kabelka - powinny normalnie zgasnac. To potwierdzi uszkodzenie odlaczonej na czas testu manetki.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4208
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 10 lut 2022, 16:44

Więc tak... Stacyjka wyłączona, włącznik świateł na O, a na pierwszym przekaźniku na zielonych podstawkach mam +12V i niestety masę, czyli tak jak przy włączonych światłach. Szukam dalej...
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 10 lut 2022, 17:27

Zrobiłem wg Twoich wskazówek. Wypięta kostka pod kierownicą, jak daję masę na przekaźnik to światła zapalają się, jak zdejmę masę - nadal świecą. Jak wcześniej sprawdzałem napięcie pod przekaźnikiem, to wychodziło około 0,2-0,3 V niższe niż po włączeniu świateł na desce. To pewnie to o czym wspomniałeś... Gdzie powinien iść ten kabel masowy? Od przekaźnika K157 do... ???

Ustalmy coś aby była jasność. Mówiąc o manetce masz na myśli przełącznik świateł mijania/drogowe przy kierownicy czy po prostu włącznik świateł (obracany) na desce? :)

Jeszcze jedno... Cały czas słyszę jak coś klika w chwili wciskania przekaźnika K157, odgłos dochodzi z okolicy prawej strony nóg pasażera.
Znalazłem taki schemat.
Załączniki
Monterey prawa strona.jpg
Monterey prawa strona.jpg (107.94 KiB) Przeglądane 5166 razy
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 10 lut 2022, 17:48

Takim kabelkiem doprowadzona jest masa do przekaźnika. Nie widzę tego w kostce pod kierownicą...
Załączniki
Monterey kable.jpg
Monterey kable.jpg (235.56 KiB) Przeglądane 5166 razy
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Jake » 10 lut 2022, 20:31

Ach, bo Ty masz starą deske! U nas wszystkie sterowania swiatlami są manetce, dlatego tak pisalem. W takim wypadku - nalezy do testów odłaczyc nie manetke a ten obracany przełacznik w desce.
Kolory bywa ze sie zmieniaja. Na schemcie ktory wrzucilem sa opisane, ale w przedlifcie moga byc inne, najprosciej przedzwonic kabel. Ale zrob test jeszcze raz tylko tym razem odlaczajac te gałke w desce.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4208
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 12 lut 2022, 11:06

Odłączyłem wczoraj ten włącznik i zrobiłem Twój test - światła zapalają się, ale po rozłączeniu "dodatkowej" masy na przekaźniku nie gasną. :| Moje auto chyba przestało mnie lubić...
Sprawdziłem też przekaźnik od świateł tylnych, tam jest w porządku, przy włączniku na OFF jest +12V i 'nic', przy włączniku na ON mam +12V i masę.
Mam jeszcze jedno pytanie, czy jesteś mi w stanie powiedzieć co to u licha jest to coś oznaczone na schemacie jako V6? Podpisane jest jako Diode Parking Lamp.

Cały czas analizuję schemat z Twojego pierwszego postu. Mam plik z całością schematów i na następnej stronie jest drugi, z tą różnicą, że oznaczone jest na N i FIN. Dało mi do myślenia jak wypinałem włącznik świateł S2.1 - na pierwszym schemacie widać, że dochodzą do niego 3 kable, u mnie na pewno było ich więcej.

Zdjęcie poglądowe z netu:

Obrazek

Jednak nie zgadzają się piny przy przekaźnikach... Zgłupieć można.
Załączniki
Schemat instalacji.jpg
Schemat instalacji.jpg (348.57 KiB) Przeglądane 5089 razy
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 12 lut 2022, 12:45

Coś takiego jeszcze znalazłem...
Załączniki
Włącznik.jpg
Włącznik.jpg (63.25 KiB) Przeglądane 5089 razy
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Jake » 22 mar 2022, 23:37

Hej, i jak tam to Twoje oswiecenie?
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4208
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Jasność widzę!!! :)

Postprzez Silvestr » 12 kwi 2022, 22:46

Długo mnie tu nie było... Świecenie całe szczęście ustało, ale co było dokładną przyczyną to nie wiem. Rozkręciłem kawał samochodu, porozpinałem co mogłem, potem pospinałem i problem znikł. Jeśli jednak znów się pojawi, to przekaźnik puszczę przez stacyjkę. Ale jak na chwilę obecną - odpukać w niemalowane ;)
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa


Powrót do 1992-1997

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 71 gości