napęd 4x4

Isuzu Trooper/Bighorn, Opel Monterey, Holden Jackaroo, Honda Horizon, Acura SLX

napęd 4x4

Postprzez ROC » 04 lis 2009, 21:15

witam mam pytanko dot.co do napędów w isuzu trooper 2000r automat.czy ten włącznik na konsoli ''4wd auto''tj.to samo co załączanie napędu wajchą ręcznie? jakie są różnice między nimi i o co w ogóle w nich chodzi?? :? czy można załączać napędy w trakcie jazdy??
ROC
 
Posty: 50
Dołączył(a): 08 paź 2009, 19:43

Re: napęd 4x4

Postprzez ROC » 05 lis 2009, 13:06

poczytałem troche i wiem!napęd auto to tak jakby mechanizm różnicowy i można go załączać do 100 km na godz.tylko mam mały problem...bo gdy załącze napęd to kontrolki migają tak jakby sie nie załączył!chodż mam wrażenie ze jest zapięty przód(patrzyłem na piachu)i słychać go...a ręcznie gdy zapne go na sztywno ,nie chce sie rozłączyć!!?ciężko w ogóle cofnąć wajche.jak juz cofne to mrugaja kontrolki potem cały naped sie rozłącza tak jakby coś go trzymało..strach ze to coś poważnego z góry dzieki za podpowiedzi...pozdrawiam
ROC
 
Posty: 50
Dołączył(a): 08 paź 2009, 19:43

Re: napęd 4x4

Postprzez Nahen/thor_ » 05 lis 2009, 18:23

Coś słabo czytałeś...

Włącznik 4WD włącza napęd (a dokładniej dołącza napęd przedniej osi) na 4 koła. Po jego włączeniu automatyka decyduje o tym ile z momentu/mocy ukladu napędowego ma być przekazana na przednie koła. W sytuacji w której poruszasz sie po asfalcie i jest OK z przyczepnością napę nadal bedzie przekazywany na tylną oś tylko. Kiedy zaczynają sie jakie chece typu uślizgi kół tylnych część napędu zostaje "przepchnięta" na przód. Ten mechanizm nie ma żadnego związku z mechanizmem różnicowym.

Wajcha w podłodze służy do załączenia reduktora i przełączenia sterownika napędu na "pozycję" 50 x 50 tył x przód. W tym momencie napęd jest przekazywany pól na pół na obie osie bez względu na to co sie dzieje pod kołami. No i pracuje reduktor.

Napęd bez reduktora możesz włączyć przełącznikiem na desce teoretycznie do prędkości 100km/h ale kto jest rozsądny tego raczej nie praktykuje. Wg mni erozsądne wartości to okolice 60 km/h. Nie próbuj załączać reduktora przy takich prędkościach a najlepiej przy żadnych o ile nie chcesz go zabić. Reduktor włączaj i wyłączaj kiedy autko grzecznie stoi w miejscu.
Staruszka już nie ma :( 2001 3.0 DTi
Avatar użytkownika
Nahen/thor_
 
Posty: 1485
Dołączył(a): 09 kwi 2009, 00:01
Lokalizacja: Gdańsk

Re: napęd 4x4

Postprzez SUPER TROOPER » 06 lis 2009, 00:22

Moze cos dodam . Zeby uzywac naped 4L - mala dzwignia do tylu - MUSI przedtem byc wcisniety przycisk na desce . Inaczej nie ma fizycznej moliwosci zalaczenia "terenowego" *4.
MINIMUM - 35 cali
ISUZU TROOPER 3,0 DOHC - rocznik 2000
SUPER TROOPER
 
Posty: 248
Dołączył(a): 06 lis 2009, 00:08

Re: napęd 4x4

Postprzez freefly » 06 lis 2009, 04:15

Na tej stronie wszystko jest pięknie wytłumaczone, jak działają różne systemy napędów 4X4 i jak z nich korzystać.
http://www.4x4abc.com/4WD101/glossary.html
3.0 2000r.
freefly
 
Posty: 675
Dołączył(a): 18 paź 2009, 17:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: napęd 4x4

Postprzez kugel » 06 lis 2009, 11:02

"Ten mechanizm nie ma żadnego związku z mechanizmem różnicowym."
Jeżeli auto posiada dyferencjał TOD ,to właśnie on oprócz rozdziału momentu pomiędzy osiami, spełnia funkcję centralnego dyferencjału.No i przy automacie , załączanie i wyłączani reduktora oczywiście tylko w położeniu N.
Avatar użytkownika
kugel
 
Posty: 384
Dołączył(a): 28 mar 2009, 00:11
Lokalizacja: Usa

Re: napęd 4x4

Postprzez Nahen/thor_ » 06 lis 2009, 19:39

Raczej nie spełnia funkcji dyfra tylko go niejako "omija" decydując o odłączeniu przodu kiedy tył dobrze trzyma a dyfer nie jest "od tego" ;) No można na siłe dopatrywać siępodobieńśtw ale NIE JEST TO MIĘDZY OSIOWY MECHANIZM RÓŻNICOWY.

Co do załączania reduktora "tylko" przy włączonym przyciskiem napedzie 4x4 to jakoś nie zaobserwowałem takiego "problemu" i niejednokrotnie wspierałem się reduktorem przy jeździe tylko na tylnej osi. Zwłaszcza ciągając coś cięższego.
Staruszka już nie ma :( 2001 3.0 DTi
Avatar użytkownika
Nahen/thor_
 
Posty: 1485
Dołączył(a): 09 kwi 2009, 00:01
Lokalizacja: Gdańsk

Re: napęd 4x4

Postprzez kugel » 07 lis 2009, 14:57

OK> ;)
Avatar użytkownika
kugel
 
Posty: 384
Dołączył(a): 28 mar 2009, 00:11
Lokalizacja: Usa

Re: napęd 4x4

Postprzez TOBIASZ » 08 lis 2009, 10:31

Nahen/thor_ napisał(a):Co do załączania reduktora "tylko" przy włączonym przyciskiem napedzie 4x4 to jakoś nie zaobserwowałem takiego "problemu" i niejednokrotnie wspierałem się reduktorem przy jeździe tylko na tylnej osi. Zwłaszcza ciągając coś cięższego.


Widocznie różnie jest to rozwiązane w różnych samochodach. U mnie też nie da się załączyć reduktora bez zapiętego napędu 4x4. A szkoda,bo czasem by się przydało.
TOBIASZ
 
Posty: 55
Dołączył(a): 21 wrz 2009, 13:47

Re: napęd 4x4

Postprzez Silvestr » 09 lis 2009, 23:28

TOBIASZ napisał(a):Widocznie różnie jest to rozwiązane w różnych samochodach. U mnie też nie da się załączyć reduktora bez zapiętego napędu 4x4. A szkoda,bo czasem by się przydało.

Sprzęgiełka manualne rozwiązują cały problem? ;)
Silvestr: Opel Monterey 3.2 LTD, 265/70 R16
Skot 8x8
Wcześniej:
Isuzu Trooper 2.6i
Nissan Pickup D-22 Double Cab 2.7 TDI
Silvestr
Administrator
 
Posty: 732
Dołączył(a): 04 paź 2008, 12:11
Lokalizacja: Widawa

Re: napęd 4x4

Postprzez TOBIASZ » 10 lis 2009, 16:07

Silvestr napisał(a):Sprzęgiełka manualne rozwiązują cały problem? ;)


Nie cały,bo rozwiązują tylko problem reduktora,który może działać w takim układzie z jedną,tylną osią.Jednakże sprzęgła manualne wykluczają błyskawiczne zapinanie i rozpinanie,przedniego napędu podczas jazdy.A to już jest dla mnie nie do przyjęcia.Podejrzewam,że manuale są niezastąpione,ale w trudnym terenie,gdzie generowane są potężne obciążenia.Różnica między tymi rozwiązaniami jest taka,jak między czasem rozruchu silnika parowego i spalinowego.
TOBIASZ
 
Posty: 55
Dołączył(a): 21 wrz 2009, 13:47

Re: napęd 4x4

Postprzez Nahen/thor_ » 10 lis 2009, 17:53

Jeżeli potrzebujesz/przeiwdujesz że będziesz potrzebował przodu to zapinasz manuale i jeździsz na zapiętych. Kiedy potrzebujesz przodu poprostu zapodajesz napęd na 4 i masz. Kiedy wiesz że nie bedziesz potrzebował przodu rozpinasz i masz luuuz jeździsz sobie tylko na tyle bez względu na to czy z reduktorem czy bez.

W staruchu w życiu nie zamienię manuali na automaty, w "nowym" mam automaty i niech tak zostanei z racji wygody i raczej nikłych szans na wjechanie w jakiś ciężki teren.
Staruszka już nie ma :( 2001 3.0 DTi
Avatar użytkownika
Nahen/thor_
 
Posty: 1485
Dołączył(a): 09 kwi 2009, 00:01
Lokalizacja: Gdańsk

Re: napęd 4x4

Postprzez TOBIASZ » 10 lis 2009, 18:59

Nahen/thor_ napisał(a):W staruchu w życiu nie zamienię manuali na automaty, w "nowym" mam automaty i niech tak zostanei z racji wygody


O,właśnie! W moim przypadku,priorytetem jest wygoda... :D
TOBIASZ
 
Posty: 55
Dołączył(a): 21 wrz 2009, 13:47


Powrót do 1998-2002

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości