Strona 2 z 2

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 04 gru 2017, 12:10
przez freefly
Jake napisał(a):
freefly napisał(a):
Fabian napisał(a):tak te 50 to na reduktorze. Tyklo przerzuca tak jakby dwa dwa biegi j dziwnie nie grzeje gdy jeździ się na reduktorze. Po nowym roku chyba pojadę go Wrocka do delty, wtryski i głowicę juz wysłałem i po regeneracji złożyłem.


A po czym Ty jeździsz z reduktorem, że osiągi jedynie 50 na godzinę nie są wystarczające? A co do trybu 4WD na H, jeśli masz TOD, to nie wolno nim jeździć po suchym czarnym i tam gdzie nie występuje uślizg tylnych kół.

Chyba nie do końca jest jak mówisz.
Na 4L niezaleznie od tego ktora to skrzynia, czy manualnie dopiany przód, czy Shift on The Fly czy TOD mamy podział mocy 50/50 i sztywne spięcie mostów, a wiec jest to tryb wylacznie do jazdy po nieutwardzonych, sypkich/grzaskich/sliskich nawierzchniach gdzie mozliwy jest uslizg kół. 50km/h w takich warunkach to az nadto wystarczajaco predkosc. Natomiast o ile mi wiadomo auta z TOD to jedyne w ktorych zamiast 4H jest 4WD AUTO i jest to tryb jazdy dozwolony na dowolnej nawierzchni, w tym nawet twardej o wzglednie dobrej przyczepnosci, a nad rodzialem momentu i czesciowym dopinaniem przedniej osi czuwa wspominany TOD.


Masz rację, o jednym myślałem, co innego napisałem.
Chodziło o to, że przypadku TOD, nie wolno wciskać przycisku 4WD, gdy tylne koła obracają się po śliskiej nawierzchni (z instrukcji użytkowania TOD). Powstają duże naprężenia w skrzyni rozdzielczej, które mogą spowodować uszkodzenia.

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 09 gru 2017, 00:32
przez mcgiver
freefly napisał(a):
Jake napisał(a):
freefly napisał(a):
A po czym Ty jeździsz z reduktorem, że osiągi jedynie 50 na godzinę nie są wystarczające? A co do trybu 4WD na H, jeśli masz TOD, to nie wolno nim jeździć po suchym czarnym i tam gdzie nie występuje uślizg tylnych kół.

Chyba nie do końca jest jak mówisz.
Na 4L niezaleznie od tego ktora to skrzynia, czy manualnie dopiany przód, czy Shift on The Fly czy TOD mamy podział mocy 50/50 i sztywne spięcie mostów, a wiec jest to tryb wylacznie do jazdy po nieutwardzonych, sypkich/grzaskich/sliskich nawierzchniach gdzie mozliwy jest uslizg kół. 50km/h w takich warunkach to az nadto wystarczajaco predkosc. Natomiast o ile mi wiadomo auta z TOD to jedyne w ktorych zamiast 4H jest 4WD AUTO i jest to tryb jazdy dozwolony na dowolnej nawierzchni, w tym nawet twardej o wzglednie dobrej przyczepnosci, a nad rodzialem momentu i czesciowym dopinaniem przedniej osi czuwa wspominany TOD.


Masz rację, o jednym myślałem, co innego napisałem.
Chodziło o to, że przypadku TOD, nie wolno wciskać przycisku 4WD, gdy tylne koła obracają się po śliskiej nawierzchni (z instrukcji użytkowania TOD). Powstają duże naprężenia w skrzyni rozdzielczej, które mogą spowodować uszkodzenia.

WTF :shock: przecież skoro tylna ośka się ślizga to wciskamy 4wd żeby dopiąć przód i wyratować się z opresji.
myślałem że TOD to system który jest lekiem na wszystko, ale w takim razie wolę mój SOTF ..
Chyba że po prostu trzeba zdjąć cegłę z pedała , wcisnąć przycisk i cegłe odłożyć znów na pedał :) ?? to nie mogli sprzęgnąć systemu z czujnikiem prędkości w dyfrze który by eliminował możliwość wciśnięcia przycisku podczas wskazywania prędkości? (kilka dodatkowych bajtów w programie sterownika)

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 09 gru 2017, 04:11
przez freefly
mcgiver napisał(a):
WTF :shock: przecież skoro tylna ośka się ślizga to wciskamy 4wd żeby dopiąć przód i wyratować się z opresji.
myślałem że TOD to system który jest lekiem na wszystko, ale w takim razie wolę mój SOTF ..
Chyba że po prostu trzeba zdjąć cegłę z pedała , wcisnąć przycisk i cegłe odłożyć znów na pedał :) ?? to nie mogli sprzęgnąć systemu z czujnikiem prędkości w dyfrze który by eliminował możliwość wciśnięcia przycisku podczas wskazywania prędkości? (kilka dodatkowych bajtów w programie sterownika)


Skrzynia rozdzielcza TOD, czy jak ktoś woli reduktor, ma zupełnie inne działanie niż konwekcjonalny reduktor. Wypełniony jest olejem ATF i posiada sprzęgło z tarczek, podobnych do tych z automatycznej skrzyni biegów, oraz sprzęgło elektromagnetyczne. W zasadzie to taka wersja XDrive BMW, również zaprojektowana przez BorgWarner. W czasie jazdy można to załączyć przy prędkości do 120 km/h. Intrukcja przestrzega przed włączaniem, gdy tylne koła kręcą się po śliskiej oblodzonej lub pokrytej śniegiem drodze. Trzeba wjechać na śliskie już z załączonym systemem. A czujniki prędkości są w reduktorrze. Jeden monitoruje przedni wał, a drugi tylny.
Działa to tak:

Obrazek

Zaletą tego systemu jest również to, że przy zjeździe z górki, samochód nie rozpędza się, gdy puścisz nogę z gazu. Utrzymuje cały czas tą samą prędkość.

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 09 gru 2017, 07:04
przez Jake
freefly napisał(a):Zaletą tego systemu jest również to, że przy zjeździe z górki, samochód nie rozpędza się, gdy puścisz nogę z gazu. Utrzymuje cały czas tą samą prędkość.

Cały opis działania mechanizmu, ktory wrzuciłeś jest bardzo klarowny, ale tego fragmentu, ktory cytuje powyzej nie zrozumiałem. Jaki wpływ na zdolnosc hamowania silnikiem ma rodzaj uzytego mechanizmu dopinania przedniej osi? Tzn. Jak dla mnie kazdy samochod wyposazony w manualna skrzynke, na odpowiedni niskim biegu po zdjeciu nogi z gazem bedzie utrzymywal stala predkosc na zjezdzie, nawet z bardzo stromej górki. Na tym polega cała idea hamowania silnikiem, jednoczesnie bedaca jedna z podstawowych zasad pokonywania duzych spadków terenu.

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 09 gru 2017, 12:30
przez pocieszny
idea jest taka że nie rozpina przodu przy zjazdach przez co masz o wiele większą mase oporową a iakże wiele więcej elementów w rchu, ma to dobre i złe strony ;)
a jak górka jest duuuża to auto normalnie przyśpiesza jak przy hamowaniu silnikiem z zapiętym 4x4 ;) poza tym w automacie nie zjeżðżasz na D tylko na 1 lub 2 więc skrzynie nie przerzuca biegu powyżej tego biegu a i konwerter jest spięty na stałe i bez uślizgu
no chyba że ktoś ma zamontowany hamulec zjazdowy :)2 a w ToDzie gdzie elementem załączającym jest pole elektromagnetyczne to zrobienie takiego hamulca jest banalne :)2 więc może być w standardzie nawet (tego nie wiem)

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 09 gru 2017, 15:16
przez freefly
Mniej więcej tak działa sama skrzynia rozdzielcza TOD
https://www.youtube.com/watch?v=QWiFl9K3WqI&t=8s

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 10 gru 2017, 06:01
przez Jake
pocieszny napisał(a):idea jest taka że nie rozpina przodu przy zjazdach przez co masz o wiele większą mase oporową a iakże wiele więcej elementów w rchu, ma to dobre i złe strony ;)
a jak górka jest duuuża to auto normalnie przyśpiesza jak przy hamowaniu silnikiem z zapiętym 4x4 ;) poza tym w automacie nie zjeżdżasz na D tylko na 1 lub 2 więc skrzynie nie przerzuca biegu powyżej tego biegu a i konwerter jest spięty na stałe i bez uślizgu
no chyba że ktoś ma zamontowany hamulec zjazdowy :)2 a w ToDzie gdzie elementem załączającym jest pole elektromagnetyczne to zrobienie takiego hamulca jest banalne :)2 więc może być w standardzie nawet (tego nie wiem)


OK! Czyli mowimy o sytuacji w ktorej jedziemy z wlaczonym systemem TOD w dół zbocza, a system automatycznie dopnie przednia os ulatwiajac hamowanie silnikiem? Calkiem przydatne i fajne, skad system posiada informacje o tym, ze zjezdzamy z góry? Czujniki pochylenia? Czy jedynie na podstawie odczytu polozenia przepsustnicy (noga z gazu)?

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 10 gru 2017, 09:53
przez pocieszny
przyznam się nie wiem, nigdy aż tak nie zgłębiałem produktu borga ;)

Re: [3.0 TD automat] check

PostNapisane: 10 gru 2017, 18:10
przez freefly
Jake napisał(a):
pocieszny napisał(a):idea jest taka że nie rozpina przodu przy zjazdach przez co masz o wiele większą mase oporową a iakże wiele więcej elementów w rchu, ma to dobre i złe strony ;)
a jak górka jest duuuża to auto normalnie przyśpiesza jak przy hamowaniu silnikiem z zapiętym 4x4 ;) poza tym w automacie nie zjeżdżasz na D tylko na 1 lub 2 więc skrzynie nie przerzuca biegu powyżej tego biegu a i konwerter jest spięty na stałe i bez uślizgu
no chyba że ktoś ma zamontowany hamulec zjazdowy :)2 a w ToDzie gdzie elementem załączającym jest pole elektromagnetyczne to zrobienie takiego hamulca jest banalne :)2 więc może być w standardzie nawet (tego nie wiem)


OK! Czyli mowimy o sytuacji w ktorej jedziemy z wlaczonym systemem TOD w dół zbocza, a system automatycznie dopnie przednia os ulatwiajac hamowanie silnikiem? Calkiem przydatne i fajne, skad system posiada informacje o tym, ze zjezdzamy z góry? Czujniki pochylenia? Czy jedynie na podstawie odczytu polozenia przepsustnicy (noga z gazu)?


Czujnik położenia przepustnicy i czujniki prędkości w skrzyni rozdzielczej TOD. Przymknięta przepustnica i wzrastająca prędkość, to sygnał dla sterownika TOD, że auto jedzie z górki.