Strona 1 z 1

Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 29 paź 2018, 13:52
przez krzyko66
Witam szanownych forumowiczów. Po kilku latach, mniej lub bardziej intensywnych, poszukiwań, od ostatniego poniedziałku jestem właścicielem Troopera 3.0 D z automatyczną skrzynią i TOD-em, 2002 rocznik :) Auto ma licznikowo około 163 tys. km przebiegu. Buda bez widocznej korozji, rama i dół standardowo podkorodowana, ale dziur nie ma. W związku z tym, że auto było bez żadnej książki serwisowej czy instrukcji obsługi, miałbym pytanie czy ktoś może chce się pozbyć Owner's Manual, ewentualnie skąd można byłoby ją ściągnąć w wersji elektronicznej? Kolejne pytanie dotyczy płynów: jakie oleje lejecie do swoich Trooperów z tym silnikiem? Wiem, że ma być 5W30, ale chodzi mi o konkretne nazwy produktów. Jest tego tyle na rynku, że nie wiem co wybrać. Podobne pytanie odnośnie oleju do automatu oraz tylnego i przedniego mostu. Z góry dziękuję za podpowiedzi. Jak tylko warunki pogodowe będą sprzyjające sesji fotograficznej, wstawię fotki mego nabytku.

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 23 lis 2018, 14:33
przez krzyko66
Panowie, nikt nie ma Owner's Manual? :o

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 24 lis 2018, 07:30
przez mcgiver

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 25 lis 2018, 23:40
przez krzyko66
Dzięki za podpowiedź. Po angielsku jest tylko instrukcja napraw (Workshop Manual), instrukcji obsługi (Owner's Manual) brak. Coś jest po niemiecku, ale ja niestety nicht sprechen. Szukam dalej ;)

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 26 lis 2018, 11:56
przez Quentil
Poszukaj na allegro lub bardziej na ebayu, to znajdziesz w formie książki instrukcje. Po ang się zdarzały, zwłaszcza do Isuzu i Vauxhalla, do Opla dużo częściej po niemiecku. Nie wiem jak z dostępnością książek "innych marek" na europejskim rynku.
Raczej nie będzie skanów w internecie.

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 26 lis 2018, 20:11
przez czubaka

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 27 lis 2018, 11:35
przez krzyko66
Dzięki. Ale na tyle, na ile widać na fotkach, to tylko jakiś prospekt. Ze sprzedającym nie ma możliwości kontakt, żeby ustalić chociażby koszt wysyłki do Polski. Szukam dalej :shock:

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 27 lis 2018, 16:05
przez Jake
Krzyko: A chesz miec te instrukcje bo lubisz mieć? Czy potrzeba Ci z niej jakiejs informacji?

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 29 lis 2018, 12:46
przez krzyko66
Przede wszystkim to informacji. Przyznam szczerze, że to moje pierwsze auto 4x4, a to jest jeszcze z automatem i TOD-em, plus Power Wrócę, Winter Wrócę i ta mała wajha 4h/4L. Nie za bardzo ogarniam co kiedy i jak włączać. Owszem można do wszystkiego dojść metoda prób i błędów, ale fajniej jest tych ostatnich uniknąć. A, że posiadać dla samego posiadania też lubię, to inna sprawa ;)

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 29 lis 2018, 15:22
przez Jake
Pytaj, objaśnimy :)

Pozycje wybieraka automatycznej skrzyni:
P - PARK - rozłaczona przekładnia + ząłączony mały hamulec w postaci sprzęgła klinowego w skrzyni.
R - Reverse - zasprzęglony bieg wsteczny
N - Neutral - bieg jałowy skrzyni. Do holowania. Do przełączania z 4H na 4L. Niezalecane jest jezdzenie na N ani dlugie postoje, bo skrzynia nie ma smarowania.
D - Drive - tryb jazdy naprzód z automatycznym przerzucaniem biegów w zakresie 1-4
2 - tryb jazdy naprzód z automatycznym przerzucaniem biegów w zakresie 1-2
L - wymuszenie zasprzęglenia pierwszego biegu

Przyciski sterownia WINTER/POWER:

POWER - Tryb jazdy dynamicznej/Sportowej - zmienia sposob zachowania skrzyni, skrzynia chetniej jezdzi na wyzszych obrotach, dluzej zwleka z wrzuceniem wyzszego przelozenia, szybciej redukuje biegi po depnięciu gazu, daje wieksze spalanie, ale wieksza moc i radosc z jazdy - Innymi słowy - tym przyciskiem wylaczamy tryb jazdy miejskiej według seniora
WINTER - Tryb mający w teoretycznym założeniu ułatwic ruszanie na śliskiej nawierzchni bez zerwania przyczepności. Skrzynia bedzie ruszać z 2 (pomijajac pierwszy bieg), zeby sztucznie zmniejszyc moment obrotowy przekazywany na koła. - Osobiscie nigdy nie rozumialem sensu tej funkcji.

Pozycje wybieraka skrzyni rozdzielczo redukcyjnej:

HIGH - tryb którym skrzynia redukcyjna jest wyłączona. (zakres wysoki). Napęd 2H lub 4H - o tym decyduje TOD i pozycja przełacznika "4WD AUTO" na desce rozdzielczej
4L - tryb w którym skrzynia redukcyjna jest włączona. (zakres niski), moduł TOD jest wyłączony, a sprzęgło w skrzyni dołączające przedni wał jest złączone na sztywno, napęd realizowany jest równo na obie osie zawsze ze stałą wartością 50%/50%. Przełączenie dzwigini AUTO/4L mozliwe jest po calkowitym zatrzymaniu, przestawieniu wybieraka skrzyni automatycznej na pozycje N i wcisnieciu przycisku "4WD AUTO" na desce rozdzielczej.

Przycisk "4WD AUTO" na desce rozdzielczej
Przycisk wyłączony - tryb 2WD - tryb jazdy z napędem jedynie na tył, moduł TOD jest wyłaczony, napęd realizowany jest 100% na tylna oś.
Przycisk włączony - tryb 4WD AUTO - tryb jazdy z automatycznym dołaczaniem napedu osi przedniej w sytuacji w ktorej sterownik TOD stwierdzi utrate przyczepnosci lub uslizg tylnej osi. Naped rozdzielany jest od 100% tył/0% przód płynnie az do 50%/50% - o proporcjonalnym podziale napedu miedzy tylna a przednia osia informuja nas 3 zielone sekcje kontrolek na przednich kołach miniaturki samochodu na tablicy zegarow. W tym trybie po zatrzymaniu i ustawieniu wybieraka na L możliwe jest przestawienie wajhy reduktora na 4L.
Obrazek
Wiem, ze opisy po niemiecku, ale wystarczy zobaczyc zaciemnione pola kontrolek i procentowe wartosci napisane z boku. Jezyk niemiecki, ale cyfry arabskie XD
Vorderrader - Przednie koła
Hinterrader - Tylne koła.

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 29 lis 2018, 16:10
przez krzyko66
Potężna porcja wiedzy ;) Na dźwigni zmiany biegów, od strony kierowcy, jest taki mały przycisk. Nie mam na myśli tego dużego, który trzeba wcisnąć przy przelaczaniu między P N D R itd. Do czego służy ten mały przycisk?

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 29 lis 2018, 17:27
przez Jake
Hej,
po pierwsze przepraszam - pomyliłem się co do sposobu działania przycisku 4WD AUTO na desce, doczytałem niemieckojezyczny manual i poprawiłem poprzedniego posta, teraz jest zgodnie z prawdą.
po drugie, pozycja:
3 - tryb jazdy naprzód z automatycznym przerzucaniem biegów w zakresie 1-3
występuje tylko w skrzyniach bez TOD, w modelach z TOD na wybieraku nie ma tego trybu. Zamiast tego jest wlasnie ten przycisk z boku wajhy:
Obrazek
Jest to tzw. O/D OFF (Overdrive Off), czyli wyłacznie nadbiegu (bieg 4), spełnia tę samą funkcje co pozycja "3" na wybieraku. Skrzynia automatycznie przełącza biegi w zakresie 1-3. Przemieszczenie tej funkcji z wybieraka na osobny przycisk nie jest wbrew pozorom takie bezsensowne, bo jest szybko dostepny pod kciukiem, kiedy chcemy - dynamicznie wyprzedzic auto i juz na poczatku manewru chcemy miec skrzynie na 3 biegu, gdy zjezdzamy z górki i chcemy miec troche wieksza sila hamownia silnikiem itp.

Tu jeszcze do poprzedniego tematu, przetłumaczona z niemieckiego tabela pomagajaca zrozumiec jak uzywac napędów:
Obrazek

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 29 lis 2018, 20:37
przez krzyko66
Super, dzięki. A jeszcze jedno....co kiedy można włączać? Tzn. czy do czegoś muszę się zatrzymywać? Coś robić do jakiejś prędkości? Czy żeby wyłączyć 4WD muszę cofnąć kilka obrotów kół?

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 29 lis 2018, 21:46
przez Jake
Znow wychodzac z zalozena, ze obrazek powie wiecej niz słowa. Tłumaczenie z Niemieckiego:
Obrazek
Ostatnia mozliwosc (przełaczanie wajhy reduktora bez wciskania przycisku "4WD AUTO") przyznam jest dla mnie nowoscia, w autach bez TOD z lat 98-02 nie jest to zwykle mozliwe, jest blokada, ktora uniemozliwia przestawienie wajhy dopoki guzik nie zostanie wcisniety. Jest na sali ktos kto jezdzi autem z TODem i moze potwierdzic/zaprzeczyc?

Z rzeczy bardzo istotnych.:
Z trybu 4WD AUTO (Torque on Demand), mozna korzystac na kazdej nawierzchni, a takze, w przeciwnientwie do modeli bez systemu TOD, na powierzchni utwardzonej o dobrej przyczpeności. W praktyce po czarnej szosie jezdzi sie na 2H, jesli pada deszcz, snieg, szosa jest miejscami oblodzona, pokryta wilgotnymi liścimi mozna, a nawet warto wlaczyc tryb 4WD AUTO, komputer sam bedzie dolaczal naped przedniej osi wtedy kiedy uzna to za pomocne kierowcy. Mozemy miec ten tryb wlaczony przez caly czas jazdy w warunkach zmiennej przyczepnosci lub nawet wtedy gdy przyczepnosc jest dobra, ale obawiamy sie ze moze sie nagle pogorszyc. - Nie grozi to zadnym uszkodzeniem ukladu przeniesienia napedu.
Z trybu 4L mozna korzystac jedynie na nawierzchni o ogranicznej przyczepnosci, gdzie mozliwy jest uślizg kół (błoto, śnieg, piach, szuter, trawa, łąka, bagno, oblodzona jezdnia, biała jezdnia itp.). Dodatkowo jest to tryb w ktorym mamy właczony reduktor, wiec maksymalna predkosc na 4 biegu wyniesie około 45-50km/h.

Czy żeby wyłączyć 4WD muszę cofnąć kilka obrotów kół?

Nie, nie, nic tych rzeczy. Cofanie przy wyłaczaniu 4WD tyczy sie jedynie najstarszych roczników (82-96) wyposażonych w automatyczne sprzęgiełka przedniego mostu załaczane przy pomocy sprężyny. Nie dotyczy to aut z manualnymi sprzegielkami, ani tych z podcisnieniowa przesuwka (modele z Shift-On-The-Fly), ani tymbardziej najnowszych roczników z TOD.

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 30 lis 2018, 20:06
przez krzyko66
A czy przyciski Power Drive i ten na dźwigni biegów dają ten sam efekt?

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 30 lis 2018, 20:44
przez Quentil
To inne rzeczy są. Power drive już wyjaśnione, a overdrive też wyjaśnione ;) Po polsku nadbieg.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Nadbieg

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 30 lis 2018, 21:43
przez krzyko66
No to trochę kiszka, bo ktoś wymontował przycisk Power. Jest Winter, a w miejscu Power zieje pustka. Nic, mus poszukać kompletnego zestawu i wymienić. Tym nie mniej dzięki za wyjaśnienia.

Re: Trooper 3.0 D automat z TOD-em, 2002 rok

PostNapisane: 30 lis 2018, 23:19
przez Jake
Pisz do kolegi KUPRICZ, na bank będzie mieć taki klawisz Power/Winter.