Strona 1 z 2

3.5 a napędy...

PostNapisane: 10 kwi 2021, 10:47
przez korf
Panowie, szybki temat:

3.5 w manualu teoretycznie ma przełożenia 4.3, dwie pozycje reduktora (4H i 4L) oraz przyciskiem dopinany przód - tak to wygląda z mojej strony laika.
Chciałbym do 3.5 w manualu założyć reduktor z trzema przełożeniami (4H, 4L i 2H) i mosty z przełożeniami 4.55.
Wiem, ze stare mosty są węższe, czy stare wahacze będą pasować ? co z wałami ? i przede wszystkim co z reduktorem ?

Robił ktoś ? Warto ? Jak duży worek kasy trzeba mieć ?

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 10 kwi 2021, 13:36
przez miras7
Przedni most nie problem, podmienisz samą główkę lub tylko dyfer. Natomiast tył tak się nie da, musiałbyś cały most i wtedy będzie śmiesznie wyglądał. Chyba, że wrzucisz grube dystanse (nie pamiętam ile te nowe mosty są szersze...). Obawiam się, że starego reduktora łatwo nie spasujesz ze swoją skrzynią. Może cała skrzynia z 3.2 spasuje do 3.5 ...??? A wtedy jeszcze wały z 3.2 i załatwione

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 10 kwi 2021, 14:39
przez Jake
W Trooperach do '98 tylny most jest produkcji Isuzu, wystepwały do nich przełożenia 4.1, 4.3, 4.55 i białe kruki 4.77. Po roku '98 zaczeli montować most GM, który występuje wyłacznie z przełożeniami 4.30 i nie ma zrodla zadnych innych. Główka 4.55 ze starszego mostu nie bedzie do niego pasowac pasować. Cały starszy most wrzucisz bez problemu P&P, ale jest węższy, wiec o ile nie zwezisz tez przedniego zawiasu (dolne sworznie, gorne wahacze i półosie) to bedziesz miał czteroślada.

Przedni most w całym zakresie roczników '91-'02 jest identyczny (Isuzu), wiec tutaj nie ma problemu, mozesz zalozyc taki dyfer jak chcesz i wszystko spasuje.

Co do skrzyni biegów, do roku '98 były montowane skrzynie MUA-5, które mają zintegrowany reduktor, nie da sie ich rozłaczyc, odkrecajac sruby wokol czesci reduktora otworzysz jego obudowe, a zebatki zostana skrzyni. Od '98 skrzynia to AR-5, z osobnym, demontowalnym reduktorem.
Na pewno mozesz zalozyc stara skrzynie MUA-5 od 3.2, bedzie pasowac do silnika plug & play, ale jest innej długości, wiec belka skrzyni jest do przesuniecia. Wały tez nie beda pasowac, bo stara skrzynia jest sporo krótsza, ale mozna zalozyc te od 3.2 i bedzie OK.
Rozkminiajac kiedys ten temat, wymyslilem jeszcze jedna teorie, ale jeszcze nie mialem moziwosci sprawdzic jej w praktyce. Skrzynie automatyczne 4L-30 wystepowały w calym zakresie rocznikow '91-'02 i z racji, ze sam automat jest zaadaptowany z osobowych aut GM, a nie projektowany pod Troopera, to reduktor zawsze był w nich osobny. Do '98 był trzypozycyjny, po '98 dwupozycyjny z 4WD dopinanym za pomoca elektrycznego silniczka. Istnieje duza szansa, ze stary reduktor od automatu sprzed roku '98 z 3 pozycyjna wajhą, bedzie sie dało zamontować od manualnej skrzyni AR-5. Niestety nie mialem pod reka gratów zeby to wypróbować. Plusem takiego rozwiazania jest to ze nie trzeba by przesuwac belki, wały tez maja szanse pasować i zostawiamy nowsza skrzynie, ktora jest mocniejsza.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 10 kwi 2021, 15:10
przez Quentil
Najsensowniej to chyba całe przeniesienie napędu byłoby przełożyć od 3.2.
Albo zrezygnować z reduktora 3 pozycyjnego, to wtedy tylko mosty i zawias z przodu, oraz wały dopasować lub zrobić na wymiar. :roll:

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 11 kwi 2021, 08:05
przez korf
Dobra, reasumując:

1. Tylko zmiana przełożeń:

Główka przedniego mostu 4.55 ze starszej wersji + cały most 4.55 ze starszej wersji.
Zakładamy, ze sprężyny, amortyzatory, wahacze, wał (długość i mocowanie) będą pasować tylko most jest węższy.
Montujemy dystanse bądź szukamy felg z ujemnym ET, które zniwelują różnicę (może dziwnie wyglądać i kół z tyłu nie założę na przód).

Jest jeszcze jedno ale – z tego co pamiętam mosty z Isuzu porównuje się do mostów z Jeepa,
i tak w starszy modelach w Isuzu są odpowiedniki mostów Dana 40 przód i Dana 45 tył, z tym, że po 98 z tyłu to Dana 60. Ktoś rozbierał? Faktycznie średnice półosi są większe? Patrze z perspektywy wytrzymałości.

2. Tylko zmiana reduktora:

Skrzynia manual z reduktorem z 3.2 + wały przód i tył + belka skrzyni jest do przesunięcia.
Przesuniecie belki jakość od razu wymusza znalezienie kogoś co wie co robi, a ostatni o to trudno.

Zmiana samego reduktora z automatu – ciekawy pomysł, może Kupricz coś będzie miał na placu.

Ale słysząc AR-5 dzwoni mi gdzieś z tyłu głowy Toyota...
Może reduktor z Toyoty, może z PTO…

AR-5 montowali tu (toyoty nie widzę): https://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AR_transmission
AR-5 musi być mocna skrzynia, bo: https://www.facebook.com/Ezygeeautomoti ... 719767769/
A tu ciekawostka: https://www.saabcentral.com/threads/b2x ... er.251343/

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 11 kwi 2021, 20:08
przez Legend
jakbyś potrzebował coś pooglądać to daj zanć, mam wszystko v6 prócz kombinacji manual i 3,5v6.

aha, i pytanie...po co? :)

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 11 kwi 2021, 21:42
przez Jake
korf napisał(a):Dobra, reasumując:

1. Tylko zmiana przełożeń:

Główka przedniego mostu 4.55 ze starszej wersji + cały most 4.55 ze starszej wersji.
Zakładamy, ze sprężyny, amortyzatory, wahacze, wał (długość i mocowanie) będą pasować tylko most jest węższy.
Montujemy dystanse bądź szukamy felg z ujemnym ET, które zniwelują różnicę (może dziwnie wyglądać i kół z tyłu nie założę na przód).

Jest jeszcze jedno ale – z tego co pamiętam mosty z Isuzu porównuje się do mostów z Jeepa,
i tak w starszy modelach w Isuzu są odpowiedniki mostów Dana 40 przód i Dana 45 tył, z tym, że po 98 z tyłu to Dana 60. Ktoś rozbierał? Faktycznie średnice półosi są większe? Patrze z perspektywy wytrzymałości.

IMHO pomysł zeby zmienic tylny most na wezszy a zostawic szeroki przód jest glupi, bo zrobisz sobie czteroślada ulepa. Jesli chcesz zalozyc stary most z tyłu z przelozeniem 4.55, to zwęź tez przód. Wystarczy zalozyc krotsze górne wahacze, dolne sworznie, polosie i drazki skretne. To latwy temat, do wymiany dyfra z przodu i tak musisz rozebrac pol przodu i opuscic most, wiec zmienic polosie czy gorny wahacz to juz pikus, a dzieki temu zachowujesz symetryczne auto. To chyba najtansza rozsadna opcja.
Tak, tylny most po lifcie jest mocniejszy, i tak ma grubsze półosie. Szerszy zawias z przodu tez troszke lepiej wybiera i ma wiekszy zakres skoku. Wiec cos za cos - zyskasz przelozenie, ale stracisz na rozstawie kół, wytrzymalosci mostu i zakresie pracy przodu.
Jakbym był uparty na 4.55 to na Twoim miejscu sprobowalbym zamowic gdzies customowy talerz i atak do tylnego mostu. Moze troche trudniej i drozej, ale za to mniej pracy i zmian i nie tracisz zalet poliftowego zawiasu.
korf napisał(a):2. Tylko zmiana reduktora:

Skrzynia manual z reduktorem z 3.2 + wały przód i tył + belka skrzyni jest do przesunięcia.
Przesuniecie belki jakość od razu wymusza znalezienie kogoś co wie co robi, a ostatni o to trudno.

Zmiana samego reduktora z automatu – ciekawy pomysł, może Kupricz coś będzie miał na placu.

Ale słysząc AR-5 dzwoni mi gdzieś z tyłu głowy Toyota...
Może reduktor z Toyoty, może z PTO…

AR-5 montowali tu (toyoty nie widzę): https://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AR_transmission
AR-5 musi być mocna skrzynia, bo: https://www.facebook.com/Ezygeeautomoti ... 719767769/
A tu ciekawostka: https://www.saabcentral.com/threads/b2x ... er.251343/

Tak, chcac miec manualny reduktor najszybciej i najlatwiej jest przelozyc skrzynie MUA-5 z 3.2 razem z wałami. Dzwon, sprzeglo i cala reszta pasuje plug & play.
Chcac sie bawic i kombinowac, opcji jest wiecej.
Skrzynia AR-5 nigdy nie była stosowana w Toyocie. To skrzynia Aisina, ale robiona dla GM i Isuzu. W Toyocie sa podobne skrzynie, tez Aisina, ale serii R (np. w 4 Runnerze R150f/R151f). Same dzwony sa inne, ale mocowania dzwonow takie same. Wiec mozesz zalozyc do skrzyni R150f z 4 Runnera/Hiluxa dzwon z AR-5 Isuzu i taka skrzynie bezproblemowo zalozyc do Troopera. Korzysci jest sporo, bo zyskujesz mozliwosc dolozenia PTO, mozliwosc zalozenia podwójnego reduktora TeraLow itp.
Zas, czy da sie do AR-5 zalozyc sam reduktor z R150f, to niestety nie mam pojecia. Szansa jest, ale raczej watpie. To jednak sa troche inne konstrukcje i bolt-pattern moze byc inny, spline wałka tez moze nie pasowac.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 11 kwi 2021, 21:55
przez mcgiver
ile ten most jest węższy ? 30-40mm ?
ja raczej bym szedł w dystanse poszerzające lub felgi z większym ET.
wachaczy górnych bym nie ruszał , te oryginalne gumy się trzymają i robią robotę puki ich nie ruszysz, jesli ruszysz to się rozlecą i trzeba bedzie dać zamienniki , a one już ponoć nie zyją tak długo jak oryginały.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 12 kwi 2021, 08:00
przez miras7
Też wolałbym dać z tyłu dystanse niż przód zwężać...

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 12 kwi 2021, 12:57
przez Jake
Najlepiej to w ogole nie zwezac.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 22 kwi 2021, 22:30
przez Jake
Według tego tematu:
https://www.planetisuzoo.com/viewtopic. ... 2&t=104521
moj pomysl jest wykonalny. Trzeba kupic reduktor od przedliftowego automatu z trojpozycyjna wajha reduktora i powienien pasowac bez scen do Twojej skrzyni ;)

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 23 kwi 2021, 07:45
przez korf
Dzięki Jake...
ale popatrz na to: https://forum.planetisuzoo.com/viewtopic.php?f=17&t=56881

bradzuzu wrote:
So the base line of a manual is 2.28
Base line low for an auto is. 2.66
And tera's is 3.07 in low range.....Crawl ratio....
I do have an automatic T case sitting here. I think I shall open it up and see if it's possible to swap ???

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 30 kwi 2021, 00:25
przez Jake
A co to przeszkadza? Głębsze przelozenie reduktora to imho nawet pewna wartość dodana ;) Dodatkowy plus.
W miedzyczasie znalazlem ostateczne potwierdzenie mojej tezy:
nasty610 napisał(a):The 4l30e t-case will bolt up to the AR5 with no modifications. Per 95 t-cases have no electronics to worry about because SOTF wasnt available until 96.

https://www.planetisuzoo.com/viewtopic. ... 52#p659752

Czyli korf - wystarczy ze kupisz reduktor od przedliftowego automatu i nic wiecej nie musisz zmieniac, ani walow ani belki. ;)

Kupricz powienien miec taki reduktor, a moze nawet kilka.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 30 kwi 2021, 15:30
przez korf
Jake napisał(a):A co to przeszkadza?

Właśnie in plus.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 24 lis 2021, 13:36
przez korf
Jake napisał(a):Czyli korf - wystarczy ze kupisz reduktor od przedliftowego automatu i nic wiecej nie musisz zmieniac, ani walow ani belki.


Okazuje się, że nie jest to wcale takie łatwe by znaleźć reduktor, trój pozycyjny, z automatu od 3.2.
Znalazłem z Rodeo z 96, może będzie pasował.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 24 lis 2021, 19:51
przez Jake
Byl niedawno na allegro ale w chorej cenie. Ale bylo dzwonic do kurpicza - swego czasu mial trzy martwe automaty z 3.2.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 25 lis 2021, 08:17
przez korf
Dzwoniłem, wysłałem smsa, znalazłem go na facebooku nawet... brak kontaktu.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 25 lis 2021, 12:47
przez Jake
On pracuje zmianowo. I nie moze odebrac, a rzadko oddzwania. Zadzwon kilka razy w ciagu dnia, rano/popoludniu/wieczorem.
Ja czesto cos od niego biore.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 09 gru 2021, 01:02
przez mcgiver
znam działanie sotf w przejściówce 3.2 , ale polift 3.5 jest mi obcy.
mam pytanie odnośnie sotf w 3,5 .
w samochodzie który kupiłem skrzynia jest w bagażniku ,i to nie jest jakimś tam problemem , niestety brakuje końcówek (gałek) obu lewarków , musiały się spodobać mechanikowi :roll: i to mi trochę robi zamieszanie
Na kokpicie jest przycisk 4wd , mniemam że on dołacza przód , więc do czego jest krótki lewarek ? 4H-4L ?
nie mogę narazie znależć oznaczeń skrzyni ale z góry widze numer 8971748500 , tak na szybko to google mówi że to skrzynia do 3,5 i....ale to już wiem ;)

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 09 gru 2021, 01:22
przez Jake
Juz spiesze z pomoca milordzie! A powaznie, no to juz bylo na forum 999 razy, leniwa z Ciebie buła!

Po 98 roku w tych autach jest inna skrzynia biegów. Dotychczas uzywana zintegrowana z reduktorem skrzynie MUA-5 konstrukcji Isuzu została zastapiona skrzynia Aisin'a AR-5 (to jest de facto wariacja na temat Toyotowskiego R150f/151f).
Reduktor w tych skrzyniach jest osobnym elementem, dokrecanym do tylnej czesci skrzyni. Mozna je przekladac osobno. Reduktor z tych rocznikow ma tylko dwupozycyjna wajhe. "HIGH i 4L". Zapinanie napedu na wał realizowane jest za pomoca elektrycznego silniczka i dwóch krańcówek.
Pod deska jest moduł sterujący ktory zarzadza calym systemem. Procedura wyglada taka.
Wciskasz guzik 4WD na desce. Zaczyna migac zielona kontrolka na zegarach. Zapina sie silniczek w reduktorze. Po sygnale zapiecia nastepuje przelaczenie zaworkow podcisnieniowych na przedni moscie. Czujnik na przesuwce sygnalizuje zapiecie przodu. Kontrolka na desce przestaje migac i swieci sie na stałe. Voila, Trooper odpycha sie z czterech. Rozpiecie - na odwrót.

PS. W skrzynce bezpiecznikow w pozycji "FADC" tam gdzie w 3.2 jestprzekaznik od SOTF w 3.5 bedzie pusto. I tak jest fabrycznie. Przekazniki sa wewnatrz moduly. A skrzynka bezpiecznikow z lenistwa producenta została stara. To samo jest z pustym miejscem po duzym module regulujacym interwały wycieraczek. Tez zieje dziura.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 09 gru 2021, 09:10
przez mcgiver
hehe , szukałem ale nie znalazłem konkretów :D .
dzięki za wyjaśnienie , tak sądziłem że gałka słuzy tylko do włączenia reduktora , ale nie miałem pojecia o sposobie sterowania .
na reduktorze widzę jakiś dziwny diwajs z wtyczkami ...

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 09 gru 2021, 15:34
przez Jake
Dziwny device to pewnie wlasnie ow silniczek zapinajacy wyjscie przedniego walu.
Z ciekawostek, wewntarz reduktora jest jeszcze elektromagnes z bolcem blokujacym dzwignie, bez zapiecia 4WD nie monza zapiac reduktora. Nie rozumiem dlaczego tak to zrobili - toz to durnota, a 2L jest dosc przydatne.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 09 gru 2021, 16:43
przez Quentil
Żeby ktoś sobie nie rozwalił reduktora zbędnym wajchowaniem, lata 90 to już czasy myślenia za użyszkodnika :)21 Choć gdyby dali jakiś bypass na ukrytym przycisku to bym się nie obraził.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 09 gru 2021, 17:23
przez Jake
Quentil napisał(a):Żeby ktoś sobie nie rozwalił reduktora zbędnym wajchowaniem, lata 90 to już czasy myślenia za użyszkodnika :)21 Choć gdyby dali jakiś bypass na ukrytym przycisku to bym się nie obraził.

Ale nie da sie rozwalic reduktora jezdzac na 2L. Da sie za to rozwalic pol ukladu napedowego jezdzac na 4WD na twardym. A nie ma niczego co by chronilo bezmyslnego uzytkownika przed zrobieniem tego.

Re: 3.5 a napędy...

PostNapisane: 09 gru 2021, 18:45
przez miras7
Podobno po to by zdwojony moment nie szedł tylko na jedną oś