[4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

[4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 23 cze 2020, 00:30

Udalo mi sie dzis zrobić porzadne odpowietrzenia mostow w 4R ;)
breathers.jpg
breathers.jpg (112.35 KiB) Przeglądane 266 razy

front.jpg
front.jpg (82.73 KiB) Przeglądane 266 razy

rear.jpg
rear.jpg (64.7 KiB) Przeglądane 266 razy

Fabrycznie w ogole nie bylo wyprowadzen. Na mostach były ino kapturki z rzekomo-zwrotnym zaworkiem, teraz ma to sens.
Dyfry gotowe, do skrzyni jeszcze wezyk nie podpiety, wymacalem na razie odpowietrznik ale nie dałem rady go zdjac - bede kombinowac w czwartek...

Trooper ma to fabrycznie duzo madrzej zrobione ale chyba i tak przerobie to tak samo jak w 4R.
Isuzu Trooper LTD 3.1D 1997r
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
-----
Kupię Isuzu Trooper RS 3.2V6 96-98r (nowa deska), najlepiej czarny...
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 1712
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Kraków

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Quentil » 23 cze 2020, 03:50

Podoba mi się :)2 Czego użyłeś do zrobienia tego?
Kiedyś widziałem zdjęcie jak ktoś zrobił odpowietrzenia to pod maską zamiast zaworków zostawił wygięte wężyki tak aby tworzyły coś na zasadzie syfonu. A może było to i to.
6VE1...
Quentil
 
Posty: 692
Dołączył(a): 26 paź 2012, 22:07
Lokalizacja: Puławy / Lublin

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez mcgiver » 23 cze 2020, 09:21

te złączki wtykowe dobrze się sprawują przy ciśnieniu bo do tego są zaprojektowane . chodzi o to że uszczelnienie wewnątrz napiera na powierzchnie uszczelniane właśnie dzięki ciśnieniu panującemu wewnątrz i wytrzymują w zalezności od wymagań do 10 , 14 bar. niestety bez ciśnienia wewnętrznego zdarza się że taka złączka może puścić wodę do układu jeśli np dyfer z taką złączką znajdzie się pod lustrem wody(błota).
w tym wypadku pewniejsze były by złączki skręcane stosowane w układach podciśnieniowych. np takie https://www.arapneumatik.pl/k-381-zlacz ... adz-parker
wiem coś o tym bo na codzień mam do czynienia z układami pneumatycznymi ;)
ewentualnie system Faro do lpg https://jacus.pl/szukaj.html/szukaj=FAR ... odprod=tak
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 1800
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 25 cze 2020, 11:08

@Quentil: Tak, dokladnie jak mcgiver pisze, to standardowe złączki ze sklepu z pneumatyka. Wezyk zrobiony z PE, srednica 8mm, na mostach łaczka prosta gwint 10mm, wezyk 8mm, pod maska łaczka wezyk 8mm na gwint wewnetrzny 10mm i tlumiki hałasu zastosowane jako ochrona przed syfem. Blaszka mocujaca wycieta, nawiercona i wygieta samodzielnie z blachy 2mm, malowan sprayem, mocowanie do grodzi na dwie nitonakrętki.

@mcgiver: Hmm, o tym nie pomyślałem :roll: Ciekawe czy bez cisnienia faktycznie moga byc nieszczelne. Tak naprawde nawet jedac przez głeboka wode, most jest stosunkowo nisko pod powierzchnia i cisnienie słupa wody jest niewielkie, nie sadze zeby to przeszło przez uszczelniacz.

EDIT: W dokumentacji te niebieskie plastikowe złaczki opisane są zwykle tak:
Ciśnienie robocze -0,95 do 15 bar

https://www.pneumat.com.pl/zlacza_wtyko ... a_blueline
A niektóre nawet tak:
Ciśnienie robocze: 99%próżni ÷ 20bar

https://www.arapneumatik.pl/p-276-zlacz ... ker-legris

Wiec nie spodziewam sie zaciagniecia wody do mostu.
Isuzu Trooper LTD 3.1D 1997r
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
-----
Kupię Isuzu Trooper RS 3.2V6 96-98r (nowa deska), najlepiej czarny...
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 1712
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Kraków

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez mcgiver » 25 cze 2020, 12:33

Jake napisał(a):@mcgiver: Hmm, o tym nie pomyślałem :roll: Ciekawe czy bez cisnienia faktycznie moga byc nieszczelne. Tak naprawde nawet jedac przez głeboka wode, most jest stosunkowo nisko pod powierzchnia i cisnienie słupa wody jest niewielkie, nie sadze zeby to przeszło przez uszczelniacz.

EDIT: W dokumentacji te niebieskie plastikowe złaczki opisane są zwykle tak:
Ciśnienie robocze -0,95 do 15 bar

https://www.pneumat.com.pl/zlacza_wtyko ... a_blueline
A niektóre nawet tak:
Ciśnienie robocze: 99%próżni ÷ 20bar

https://www.arapneumatik.pl/p-276-zlacz ... ker-legris

Wiec nie spodziewam sie zaciagniecia wody do mostu.


papier wszystko przyjmie ;) . akurat zdarza mi się budować systemy oparte na takim urządzeniu jak ateq f520 testujące podciśnieniem do -0,85bar wyroby dla automotiv i niejednokrotnie wyszło na to że złaczki wtykowe niestety przepuszczają jesli na zewnątrz jest nieznacznie większe ciśnienie i dopiero wymiana na złaczki skręcane zapewnia poprawność testów półwyrobów na poziomie 99%
niemniej to była tylko taka dygresja bo jak zauważyłeś cięzko o warunki dla dyfra żeby doprowadzić choćby do różnicy ciśnienia 0,1bar ;)
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 1800
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 25 cze 2020, 15:05

Nie, nie, ja nie twierdze ze nie masz racji! Madrze mowisz, jakos o nie pomyslalem wczesniej o tym ze to cisnienie robocze bedzie doszczelniac złaczke. W sumie zawsze moge te zlaczki zmienic na skrecane - to groszowe sprawy, tylko trzeba by znow nurkowac pod auto, a ostatnio troche mi sie nie chce :)21

Ale i tak mysle ze przeciek jest mało prawdopodobny. W odpowietrznikach nie panuje podcisnienie. Roznica cisniene wynikajac z naporu słupa wody przy zanurzeniu mostu na głebokosc 1m (co jest totalnym ekstremum, bo przy tej wysokosci zalało by cały środek - do czego nigdy nie chcialem doprowadzic), cisnienie slupa wody wynosiłoby 0.0968 atm czyli 0.111 bar. Przy standardowym brodzeniu w glebokiej wodzie powiedzmy do wysokosci progu, most jest moze 10cm pod powierzchnia? To mamy 0.00968 atm czyli 0.0111 bar. Prawda, ze ryzyko niewielkie? :)

Ale zainspirowales mnie zeby zrobic test. Człowiek moze ustami wytworzyc proznie rzedu 0.54 bar wiec calkiem sporo. Mozna wsadzic zaslepiona zlaczke do szklanki z woda i zaciagac. patrzac czy cos przecieka.
Isuzu Trooper LTD 3.1D 1997r
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
-----
Kupię Isuzu Trooper RS 3.2V6 96-98r (nowa deska), najlepiej czarny...
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 1712
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Kraków

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Quentil » 25 cze 2020, 15:29

Dzięki za info.
A z tym ciśnieniem w moście to wypadałoby uwzględnić jeszcze różnice w temperaturze. Przy sprawnych uszczelnieniach to głównie szybkie schłodzenie nagrzanego mostu powoduje zaciągniecie wody.
6VE1...
Quentil
 
Posty: 692
Dołączył(a): 26 paź 2012, 22:07
Lokalizacja: Puławy / Lublin

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 25 cze 2020, 15:51

Quentil napisał(a):Dzięki za info.
A z tym ciśnieniem w moście to wypadałoby uwzględnić jeszcze różnice w temperaturze. Przy sprawnych uszczelnieniach to głównie szybkie schłodzenie nagrzanego mostu powoduje zaciągniecie wody.

Dokladnie tak jak mowisz. Dlatego uwazam, ze fabrycznie bylo to idiotycznie zrobione:
rear.jpg
rear.jpg (369.42 KiB) Przeglądane 183 razy

Bo grzybek-zaworek jest jednostronnego działania. Upuszcza nadcisnienie, ale nie pozwala zassac powietrza w sytuacji naglego schlodzenia mostu = jest ryzyko zaciagniecia przez uszczelniacze. Przy wyprowadzeniu pod maske mamy normalny odpowietrznik dwukierunkowego działania i latwy przeplyw powietrza rurka = szanse na zaciagniecie uszczelniaczem lub na uszczelce w zlaczce sa minimalne do nie istniejacych.

Swoja droga duzo osób stosuje ten patent z zlaczkami cisnieniowymi do odpowietrzen i nie slyszalem narzekan. Czesc ludzi stosuje zwykłe króćce-oliwki i gumowe wezyki takie jak do paliwa czy wody. Tylko sa grubsze, drozsze, bardziej podatne na temeprature i uszkodzenia, a przewod pneumatyczny sprawdza sie doskonale.
Isuzu Trooper LTD 3.1D 1997r
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
-----
Kupię Isuzu Trooper RS 3.2V6 96-98r (nowa deska), najlepiej czarny...
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 1712
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Kraków

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez mcgiver » 26 cze 2020, 00:51

Jake napisał(a):
Ale zainspirowales mnie zeby zrobic test. Człowiek moze ustami wytworzyc proznie rzedu 0.54 bar wiec calkiem sporo. Mozna wsadzic zaslepiona zlaczke do szklanki z woda i zaciagac. patrzac czy cos przecieka.

to próbuj , tylko że tutaj mogą mieć miejsce pewne konsekwencje.
Najlżejsze konsekwencje takiego testu to chwilowe mroczki przed oczami ,
Trochę gorzej będzie jak uszkodzisz wewnętrzne powierzchnie policzków o dziury w zębach ,
Najbardziej extremalna opcja : gacie Ci do rowu wciągnie
i co wtedy poczniesz ?
warto robić za wakupompe ?
Ja bym odpuścił
:)21
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 1800
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 26 cze 2020, 11:16

mcgiver napisał(a):
Jake napisał(a):
Ale zainspirowales mnie zeby zrobic test. Człowiek moze ustami wytworzyc proznie rzedu 0.54 bar wiec calkiem sporo. Mozna wsadzic zaslepiona zlaczke do szklanki z woda i zaciagac. patrzac czy cos przecieka.

to próbuj , tylko że tutaj mogą mieć miejsce pewne konsekwencje.
Najlżejsze konsekwencje takiego testu to chwilowe mroczki przed oczami ,
Trochę gorzej będzie jak uszkodzisz wewnętrzne powierzchnie policzków o dziury w zębach ,
Najbardziej extremalna opcja : gacie Ci do rowu wciągnie
i co wtedy poczniesz ?
warto robić za wakupompe ?
Ja bym odpuścił
:)21

:)21 :)21 :)21
Isuzu Trooper LTD 3.1D 1997r
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
-----
Kupię Isuzu Trooper RS 3.2V6 96-98r (nowa deska), najlepiej czarny...
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 1712
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Kraków


Powrót do Inne Marki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość