[4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

[4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 23 cze 2020, 00:30

Udalo mi sie dzis zrobić porzadne odpowietrzenia mostow w 4R ;)
breathers.jpg
breathers.jpg (112.35 KiB) Przeglądane 11183 razy

front.jpg
front.jpg (82.73 KiB) Przeglądane 11183 razy

rear.jpg
rear.jpg (64.7 KiB) Przeglądane 11183 razy

Fabrycznie w ogole nie bylo wyprowadzen. Na mostach były ino kapturki z rzekomo-zwrotnym zaworkiem, teraz ma to sens.
Dyfry gotowe, do skrzyni jeszcze wezyk nie podpiety, wymacalem na razie odpowietrznik ale nie dałem rady go zdjac - bede kombinowac w czwartek...

Trooper ma to fabrycznie duzo madrzej zrobione ale chyba i tak przerobie to tak samo jak w 4R.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4193
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Quentil » 23 cze 2020, 03:50

Podoba mi się :)2 Czego użyłeś do zrobienia tego?
Kiedyś widziałem zdjęcie jak ktoś zrobił odpowietrzenia to pod maską zamiast zaworków zostawił wygięte wężyki tak aby tworzyły coś na zasadzie syfonu. A może było to i to.
6VE1...
Quentil
 
Posty: 991
Dołączył(a): 26 paź 2012, 22:07
Lokalizacja: Puławy / Lublin

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez mcgiver » 23 cze 2020, 09:21

te złączki wtykowe dobrze się sprawują przy ciśnieniu bo do tego są zaprojektowane . chodzi o to że uszczelnienie wewnątrz napiera na powierzchnie uszczelniane właśnie dzięki ciśnieniu panującemu wewnątrz i wytrzymują w zalezności od wymagań do 10 , 14 bar. niestety bez ciśnienia wewnętrznego zdarza się że taka złączka może puścić wodę do układu jeśli np dyfer z taką złączką znajdzie się pod lustrem wody(błota).
w tym wypadku pewniejsze były by złączki skręcane stosowane w układach podciśnieniowych. np takie https://www.arapneumatik.pl/k-381-zlacz ... adz-parker
wiem coś o tym bo na codzień mam do czynienia z układami pneumatycznymi ;)
ewentualnie system Faro do lpg https://jacus.pl/szukaj.html/szukaj=FAR ... odprod=tak
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 25 cze 2020, 11:08

@Quentil: Tak, dokladnie jak mcgiver pisze, to standardowe złączki ze sklepu z pneumatyka. Wezyk zrobiony z PE, srednica 8mm, na mostach łaczka prosta gwint 10mm, wezyk 8mm, pod maska łaczka wezyk 8mm na gwint wewnetrzny 10mm i tlumiki hałasu zastosowane jako ochrona przed syfem. Blaszka mocujaca wycieta, nawiercona i wygieta samodzielnie z blachy 2mm, malowan sprayem, mocowanie do grodzi na dwie nitonakrętki.

@mcgiver: Hmm, o tym nie pomyślałem :roll: Ciekawe czy bez cisnienia faktycznie moga byc nieszczelne. Tak naprawde nawet jedac przez głeboka wode, most jest stosunkowo nisko pod powierzchnia i cisnienie słupa wody jest niewielkie, nie sadze zeby to przeszło przez uszczelniacz.

EDIT: W dokumentacji te niebieskie plastikowe złaczki opisane są zwykle tak:
Ciśnienie robocze -0,95 do 15 bar

https://www.pneumat.com.pl/zlacza_wtyko ... a_blueline
A niektóre nawet tak:
Ciśnienie robocze: 99%próżni ÷ 20bar

https://www.arapneumatik.pl/p-276-zlacz ... ker-legris

Wiec nie spodziewam sie zaciagniecia wody do mostu.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4193
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez mcgiver » 25 cze 2020, 12:33

Jake napisał(a):@mcgiver: Hmm, o tym nie pomyślałem :roll: Ciekawe czy bez cisnienia faktycznie moga byc nieszczelne. Tak naprawde nawet jedac przez głeboka wode, most jest stosunkowo nisko pod powierzchnia i cisnienie słupa wody jest niewielkie, nie sadze zeby to przeszło przez uszczelniacz.

EDIT: W dokumentacji te niebieskie plastikowe złaczki opisane są zwykle tak:
Ciśnienie robocze -0,95 do 15 bar

https://www.pneumat.com.pl/zlacza_wtyko ... a_blueline
A niektóre nawet tak:
Ciśnienie robocze: 99%próżni ÷ 20bar

https://www.arapneumatik.pl/p-276-zlacz ... ker-legris

Wiec nie spodziewam sie zaciagniecia wody do mostu.


papier wszystko przyjmie ;) . akurat zdarza mi się budować systemy oparte na takim urządzeniu jak ateq f520 testujące podciśnieniem do -0,85bar wyroby dla automotiv i niejednokrotnie wyszło na to że złaczki wtykowe niestety przepuszczają jesli na zewnątrz jest nieznacznie większe ciśnienie i dopiero wymiana na złaczki skręcane zapewnia poprawność testów półwyrobów na poziomie 99%
niemniej to była tylko taka dygresja bo jak zauważyłeś cięzko o warunki dla dyfra żeby doprowadzić choćby do różnicy ciśnienia 0,1bar ;)
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 25 cze 2020, 15:05

Nie, nie, ja nie twierdze ze nie masz racji! Madrze mowisz, jakos o nie pomyslalem wczesniej o tym ze to cisnienie robocze bedzie doszczelniac złaczke. W sumie zawsze moge te zlaczki zmienic na skrecane - to groszowe sprawy, tylko trzeba by znow nurkowac pod auto, a ostatnio troche mi sie nie chce :)21

Ale i tak mysle ze przeciek jest mało prawdopodobny. W odpowietrznikach nie panuje podcisnienie. Roznica cisniene wynikajac z naporu słupa wody przy zanurzeniu mostu na głebokosc 1m (co jest totalnym ekstremum, bo przy tej wysokosci zalało by cały środek - do czego nigdy nie chcialem doprowadzic), cisnienie slupa wody wynosiłoby 0.0968 atm czyli 0.111 bar. Przy standardowym brodzeniu w glebokiej wodzie powiedzmy do wysokosci progu, most jest moze 10cm pod powierzchnia? To mamy 0.00968 atm czyli 0.0111 bar. Prawda, ze ryzyko niewielkie? :)

Ale zainspirowales mnie zeby zrobic test. Człowiek moze ustami wytworzyc proznie rzedu 0.54 bar wiec calkiem sporo. Mozna wsadzic zaslepiona zlaczke do szklanki z woda i zaciagac. patrzac czy cos przecieka.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4193
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Quentil » 25 cze 2020, 15:29

Dzięki za info.
A z tym ciśnieniem w moście to wypadałoby uwzględnić jeszcze różnice w temperaturze. Przy sprawnych uszczelnieniach to głównie szybkie schłodzenie nagrzanego mostu powoduje zaciągniecie wody.
6VE1...
Quentil
 
Posty: 991
Dołączył(a): 26 paź 2012, 22:07
Lokalizacja: Puławy / Lublin

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 25 cze 2020, 15:51

Quentil napisał(a):Dzięki za info.
A z tym ciśnieniem w moście to wypadałoby uwzględnić jeszcze różnice w temperaturze. Przy sprawnych uszczelnieniach to głównie szybkie schłodzenie nagrzanego mostu powoduje zaciągniecie wody.

Dokladnie tak jak mowisz. Dlatego uwazam, ze fabrycznie bylo to idiotycznie zrobione:
rear.jpg
rear.jpg (369.42 KiB) Przeglądane 11100 razy

Bo grzybek-zaworek jest jednostronnego działania. Upuszcza nadcisnienie, ale nie pozwala zassac powietrza w sytuacji naglego schlodzenia mostu = jest ryzyko zaciagniecia przez uszczelniacze. Przy wyprowadzeniu pod maske mamy normalny odpowietrznik dwukierunkowego działania i latwy przeplyw powietrza rurka = szanse na zaciagniecie uszczelniaczem lub na uszczelce w zlaczce sa minimalne do nie istniejacych.

Swoja droga duzo osób stosuje ten patent z zlaczkami cisnieniowymi do odpowietrzen i nie slyszalem narzekan. Czesc ludzi stosuje zwykłe króćce-oliwki i gumowe wezyki takie jak do paliwa czy wody. Tylko sa grubsze, drozsze, bardziej podatne na temeprature i uszkodzenia, a przewod pneumatyczny sprawdza sie doskonale.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4193
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez mcgiver » 26 cze 2020, 00:51

Jake napisał(a):
Ale zainspirowales mnie zeby zrobic test. Człowiek moze ustami wytworzyc proznie rzedu 0.54 bar wiec calkiem sporo. Mozna wsadzic zaslepiona zlaczke do szklanki z woda i zaciagac. patrzac czy cos przecieka.

to próbuj , tylko że tutaj mogą mieć miejsce pewne konsekwencje.
Najlżejsze konsekwencje takiego testu to chwilowe mroczki przed oczami ,
Trochę gorzej będzie jak uszkodzisz wewnętrzne powierzchnie policzków o dziury w zębach ,
Najbardziej extremalna opcja : gacie Ci do rowu wciągnie
i co wtedy poczniesz ?
warto robić za wakupompe ?
Ja bym odpuścił
:)21
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 26 cze 2020, 11:16

mcgiver napisał(a):
Jake napisał(a):
Ale zainspirowales mnie zeby zrobic test. Człowiek moze ustami wytworzyc proznie rzedu 0.54 bar wiec calkiem sporo. Mozna wsadzic zaslepiona zlaczke do szklanki z woda i zaciagac. patrzac czy cos przecieka.

to próbuj , tylko że tutaj mogą mieć miejsce pewne konsekwencje.
Najlżejsze konsekwencje takiego testu to chwilowe mroczki przed oczami ,
Trochę gorzej będzie jak uszkodzisz wewnętrzne powierzchnie policzków o dziury w zębach ,
Najbardziej extremalna opcja : gacie Ci do rowu wciągnie
i co wtedy poczniesz ?
warto robić za wakupompe ?
Ja bym odpuścił
:)21

:)21 :)21 :)21
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4193
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 05 lip 2020, 19:48

Btw. taki sam system złaczek stosuje znana australijska firma na trzy litery produkujaca dedykowane offroadowe produkty w zaporowych cenach. ARB ceny ma straszne, ale jakosciowa sa niezli.
Nie mam pojecia ile sobie licza za zestaw odpowietrzen, ale zapewne 10 razy tyle co zrobienie samodzielnie, ale fakt, ze uzywaja tych samych zlaczek dowodzi, ze raczej sie w tych warunkach sprawdzaja.
Załączniki
IMG_1777c829a0b3e3a5eba8.jpg
IMG_1777c829a0b3e3a5eba8.jpg (75.1 KiB) Przeglądane 10911 razy
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4193
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez mcgiver » 06 lip 2020, 00:51

Jake napisał(a):Btw. taki sam system złaczek stosuje znana australijska firma na trzy litery produkujaca dedykowane offroadowe produkty w zaporowych cenach.
Nie mam pojecia ile sobie licza za zestaw odpowietrzen, ale zapewne 10 razy tyle co zrobienie samodzielnie, ale tym uzytych zlaczek dowodzi, ze raczej sie sprawdzaja. ARB ceny ma straszne, ale jakosciowa sa niezli.
no cóż , albo ja wiem za dużo , albo arb za mało ;) , albo ta złączka w tym miejscu nie jest narażona na nieadekwatne warunki ;) więc pytanie jakie tam są warunki wewnętrzne ,bo zewnętrzne to wiadomo że około 120st i znikome ryzyko jakiegokolwiek ciśnienia wody poza zachlapaniem ?
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
youngtimer e30 M10B18 wąska lampa
dwa koła KLR 650 TENGAI
wół roboczy MONT 3,2 97 LTD
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2432
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: [4R] Odpowietrzenia mostów i skrzyni.

Postprzez Jake » 06 lip 2020, 02:05

Pod maska to wiadomo, że bajlando, ale na mostach ARB tez stosuje taki same. Wychodzi na to, ze przy nawet głebokim brodzeniu nie ma roznicy cisnien dosc duzej by je rozszczelnic.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4193
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa


Powrót do Inne Marki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron