3 października 2016 na stronach Rządowego Centrum Legislacji zamieszczony został Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Dzięki wprowadzeniu proponowanych rozwiązań z ruchu drogowego mają zostać wyeliminowane pojazdy w złym stanie technicznym co wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochronę środowiska. Ustawodawca chce to osiągnąć poprzez podwyższenie jakości pracy, poziomu kwalifikacji i kompetencji diagnostów i Stacji Kontroli Pojazdów oraz wyższą jakość badań technicznych przez nich przeprowadzanych.
W projekcie znalazło się tez kilka innych zmian, takich jak omawiane w mediach wprowadzenie pojęcia „środka transportu osobistego”.
Nas bardziej interesują zmiany dotyczące bezpośrednio samochodów.
Przeglądając projekt znalazłem kilka ciekawych zmian:
1. Art. 20 który mówi o ograniczeniu prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Czyli w „nocy” będziemy jeździli wolniej.
2. Art. 60.2, w którym dodano punkt 6: Zabrania się kierowcy ”używania pojazdu oznaczonego w sposób nieodpowiedni do przewożonego ładunku”.
Zgodnie z tą zmianą samochód oznaczony jako Pomoc Drogowa, nie powinien przewozić niczego poza samochodami.
3. Art. 71 ust.1 „Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, (…) jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu zraz z dowodem rejestracyjnym albo pozwoleniem czasowym…” Oznacza to że po wejściu w życie nowelizacji ustawy będziemy musieli wozić ze sobą kolejny dokument oprócz OC i Dowodu Rejestracyjnego.
4. Art. 81 Zgodnie z nim, pojazd w których dokonano zmian konstrukcyjnych, wymaga dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego na odpowiedniej stacji kontroli pojazdów, czyli na 1 z 16 SKP Transportowego Dozoru Technicznego
5. Art. 84 Od 1 stycznia 2017 roku opłatę za badanie techniczne uiszczać będziemy przed jego przeprowadzeniem. Zgodnie z punktem 2), dodatkowo zapłacimy 4zł opłaty przeznaczonej na fundusz Zapewnienia Prawidłowej Jakości Badań Technicznych Pojazdów.
Punkt 3 artykułu 84 badanie techniczne możemy przeprowadzić 30 przed wyznaczoną data – ważny będzie rok od wyznaczonej daty, czyli dłużej.
Zgodnie z punktem 5 tego artykułu jeśli przyjedziemy na badanie techniczne 30 dni po wyznaczonej dacie, przeprowadza się tylko w jednej z 16 w całej Polsce stacji kontroli pojazdów Transportowego Dozoru Technicznego.
6. Art. 85 Zgodnie z nim, właściciel lub posiadacz pojazdu, który ma uzasadnione wątpliwości co do przeprowadzenia badania technicznego może wystąpić do Dyrektora TDT z wnioskiem o ponowne przeprowadzenie badania technicznego. Ponowne badanie techniczne, przeprowadza się na stacji kontroli pojazdów TDT. W przypadku braku stwierdzenia nieprawidłowości koszt pokryje właściciel, jeżeli wątpliwości potwierdzą się badanie będzie darmowe.
7. Art. 86j. Dotyczy czynności kontrolnych w ramach nadzoru TDT. Wynika z niego, że Dyrektor TDT będzie przeprowadzać kontrolę wybranych losowo badań technicznych pojazdów przeprowadzonych przez stację kontroli pojazdów w okresie 3 miesięcy poprzedzających kontrolę. Sprawdzana będzie miedzy innymi fotograficzna dokumentacja obecności pojazdu na badaniach, której do tej pory nie wykonywano.
Zajmować się będzie również analizą skarg, wniosków i statystyk, na podstawie których może również wszczynać doraźne kontrole stacji kontroli pojazdów.
Dyrektor TDT, może także zakazać prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów w przypadkach, o których mowa w art. 86h ust. 2.
8. Art. 86zc. 1. Tworzy się Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw badań technicznych prowadzony przez Dyrektor TDT. Będzie on umożliwiał wymianę informacji z właściwymi krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich, dotyczących badań zdatności do ruchu drogowego i wskazań drogomierzy oraz informacji odnoszących się do głównych elementów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, które uległy poważnemu wypadkowi, a także możliwość udostępnienia diagnostom, posiadaczom dowodów rejestracyjnych i badającym wypadki informacji o historii wypadku i wskazaniach drogomierza, w anonimowej formie.
9. Art. 140ma zgodnie z nim właściciel SKP może podlegać karze pieniężnej do 10.000zł.
Zachęcam do zapoznania się z projektem – linki poniżej. Na pewno znajdziecie w nim wiele ciekawych kwestii dotyczących nas wszystkich.
Zainteresowanych zgłoszeniem swoich uwag do projektu prosimy o nadsyłanie propozycji w terminie do 25.10.2016 na e-mail: maciej.szymajda@stowarzyszeniekomisów.pl Wszystkie Państwa opinie przeanalizujemy i w imieniu StowarzyszeniaKomisów.pl przekażemy do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.