croochy napisał(a):jaki kraj taki Tim Cameron
krystian83r napisał(a):Jak podnieść prestiż auto wśród znajomych
Otóż wystarczy zmienić emblemat na przodzie i z Opla robi się Toyota [/url]
GAZ 69M & MUSCEL M461
Dziwi mnie fakt, że często w opisach podaje się jakoby Muscel był li tylko mutacją Gazika. Poza zewnętrznym bardzo dużym podobieństwem, są to wbrew pozorom zupełnie inne auta. Muscel to nie jest Gaz69 po faceliftingu!
RAMA :
- Gaz - skomplikowana budowa, bardzo dużo nitów, zagięć, uskoków, no i po kilkunastu latach duża chęć do gnicia i pękania (najsłabsza strona Gaz-a).
- Muscel - rama prosta w konstrukcji, bardzo solidna i trwała, wytrzymuje ostre traktowanie. Jako wadę mogę wskazać to, że praktycznie nie istnieje możliwości zabezpieczenia jej od środka (profil zamknięty).
RESORY :
- Gaz - stare lubią pękać i wcale nie trzeba ich ostro katować.
- Muscel - solidne i mocne, wytrzymują ostre traktowanie choć też nie są niezniszczalne.
AMORTYZATORY :
- Gaz - archaiczne dźwigniowe, właściwie nadają się do wyrzucenia (chyba, że ktoś ma dostęp do nowych), nawet najlepsza przeróbka i tak powoduje , że skok przednich amorów będzie mały i aby ich nie wyrwać trzeba założyć nowe ograniczniki.
- Muscel - teleskopowe - są solidne i nawet za twarde. Skok amortyzatora - 31cm.
MOSTY :
- Gaz - pasują od Uaz-a. Występują z szybszą przekładnią główną, w wersji na zwolnicach (tzw.afgany), można także założyć z automatyczną blokadą mechanizmu różnicowego i nowym typem zwrotnic (łożysko zamiast tulejki z brązu); i jeszcze jedna zaleta można odłączyć przednie piasty przekręcając pokrętło.Wniosek - przy znacznej zasobności portfela można poeksperymentować. Wada - aby dostać się do środka (np. łożysko mechanizmu różnicowego) trzeba ściągać most z resorów - most złożony z dwóch części skręconych na wysokości przekładni głównej
-Muscel - solidna budowa (mają opinię mocniejszych od Uazowych), pasuje przekładnia główna od Aro - 8\33 albo 11\41 (patrz zamienniki). Oryginalnie brak jest możliwości odłączenia przednich piast (wada podczas pokonywania dłuższych tras po asfalcie), dlatego warto zaopatrzyć się w drugi komplet „kapsli” bez frezów; łatwy dostęp do „wnętrzności”- odkręcana „główka".
HAMULCE i SPRZĘGŁO :
- Gaz - postojowy - bębnowy na tylnym wale napędowym, zaletą tej konstrukcji jest prostota i brak linek wlokących się do tylnego mostu spełniających często rolę łapaczy gałęzi; kłopot zaczyna się dopiero wtedy , kiedy chcemy zmienić skrzynię biegów na inną niż Uaz lub Żuk (hamulec jest przykręcany do skrzyni); zasadniczo układ hamulcowy tych aut nie różni się, tylko w przypadku zmiany przedniego mostu na Uazowy polepszą się hamulce Gaz-a (2 cylinderki na koło).
Sprzęgło - mechaniczne. Wada - pedały umieszczone w podłodze (lubią zimą przymarznąć) i przez to nieciekawe dojście do pompy (pod podłogą).
- Muscel - hamulec ręczny działa na tylne koła; sprzęgło hydrauliczne; pedały podwieszane (łatwy dostęp i wymiana pomp).
ZBIORNIK PALIWA :
- Gaz - 2 zbiorniki umieszczone fatalnie (chyba ze względów militarnych) na wysokości siedzeń, przez co autko ma lekką dupcię i w terenie znacznie wcześniej trzeba zapiąć przedni napęd
- Muscel - jeden duży zbiornik 70 l. umieszczony za tylną osią ,co znacznie poprawia rozłożenie masy. Nieznacznie ogranicza on kąt zejścia i dlatego łatwiej go uszkodzić.
SKRZYNIA ROZDZIELCZO - REDUKCYJNA :
- Gaz - jest i to dosyć dobra , reduktor o dużym przełożeniu 2.78, połączony za pomocą wałka pośredniego ze skrzynią biegów.
- Muscel - brak skrzyni redukcyjnej (ma ją zastąpić 1 bieg o przełożeniu ~ 4.8), występuje tylko skrzynia rozdzielcza dająca napęd przedni - prosta budowa i właściwie bezawaryjność,zespolona jest ze skrzynią biegów.
SKRZYNIA BIEGÓW :
- Gaz - wersja podstawowa 3-biegowa , można wstawić 4 Żuka jest w pełni synchronizowana. Skrzynia jest dostępna na rynku i tania (3-biegowa od 50 do 400 - 4-biegowa).
- Muscel - skrzynia o bardzo solidnych zębach (rodowód - Gaz AA/ Gaz67), 4-biegowa - brak synchronizacji 1; trudna dostępność na rynku; właściwie brak nowych części zamiennych; brak zamienników (jest zespolona z rozdzielczą); najczęstsze awarie - uszkodzenie synchronizatora 2-biegu, pokrywa skrzyni - wyrobienie wodzików (zbyt słaby materiał).
PODŁOGA :
- Gaz - posiada wiele zagłębień (akumulator pod siedzeniem -trudny dostęp), co nie ułatwia usuwania nagromadzonych zanieczyszczeń (woda, błoto), a pomaga korozji. Szybki dostęp do obu skrzyń (łatwo ściągane pokrywy).
-Muscel - płaska podłoga; łatwy dostęp do akumulatora (skrzynka w podłodze).
DRZWI :
- Gaz - nadstawki - stalowy szkielet obciągnięty brezentem z wstawionym oknem, przewietrzanie auta realizowane przez uchylenie przedniej szyby (bardzo wygodne przy niewielkich prędkościach), albo wyjęcie nadstawek; brak zamków.
- Muscel - nadstawki z odsuwanymi szybami umożliwiają przyzwoite przewietrzanie (lepsze niż w Uazie); zamek w standardzie; większe drzwi od strony kierowcy (łatwiejsze wsiadanie).
SILNIK : (Fabryczne tylko dla pasjonatów aut oryginalnych).
- Gaz- oryginał dolniak, bardzo łatwo wstawić górniaka z Żuka lub Uaz/Wołga (przyzwoite osiągi); inne przeróbki są kłopotliwe ale łatwiejsze niż w Muscelu - po wstawieniu silnika ze skrzynią biegów trzeba dorobić wałek pośredni.
- Muscel - oryginał „ licencja’’ francuskiego silnika Savien; wszelkie przeróbki dozwolone (duża komora silnika, mocna rama), jednak nie są łatwą sprawą , szczególnie jeśli chcemy zachować oryginalną długość wałów napędowych; najłatwiej dopasować motor od Mercedesa (model 115D lub 123D pojemność 2000 - 2400), Perkins 2500D, żuk (2400D*), Wołga\Uaz*, ponieważ w tych przypadkach można dopasować oryginalny wałek sprzęgłowy; inne eksperymenty są jeszcze bardziej skomplikowane.
WYMIARY:
Zbliżone, choć po za błotnikami, atrapą* i przedniej ramki z szybą* nic nie pasuje.
PODSUMOWANIE :
Co jest lepsze? Co kupić? Myślę, że zależy to od celu do jakiego chcemy przeznaczyć nasz bolid.
Muscel gwarantuje większy komfort (przeznaczenie - auto dla służb cywilnych) niż Gazik (auto na krótką wojnę). Aby w Gaziku osiągnąć ten sam standard (wstawić otwierane okna, zamki w drzwiach) trzeba się wiele napocić. Jednak jeśli ktoś użytkuje auto tylko rekreacyjnie latem nie ma to żadnego znaczenia. Kupując Muscela trzeba się liczyć z zakupem części zamiennych na zapas, aby w godzinie 0 być zabezpieczonym . Mała dostępność części wynika także z wielkości produkcji Muscela (ok. 80 tyś. ; gaz-630 tyś). Trzeba zaznaczyć, że cena zakupu/sprzedaży Muscela jest często znacznie niższa niż Gazika - auta kultowego.
Każdy chwali swoje, więc głębiej w ten spór nie wchodzę.
pocieszny napisał(a):zaciek to fajne auto
Marcin9120 napisał(a):http://www.ebay.de/itm/Isuzu-Trooper-2-6-i-Kat-LPG-Gasanlage-/200823761846?pt=Automobile&hash=item2ec2076bb6 Zacny, ale troszkę z ceną poniosło niemiaszka:P
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości