Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Isuzu Trooper/Bighorn, Opel Monterey, Holden Jackaroo, Honda Horizon, Acura SLX

Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez hassan » 12 lis 2010, 12:14

W związku z ostatnią przygodą Serga ;-) (i moją sprzed roku) postanowiłem zamieścić poniższy mini-manual - może komuś się przyda :)

Do całej operacji nie będzie wymagane zdejmowanie koła. Wystarczy stronę nad którą pracujemy podnieść na lewarku, tak aby kontrolować siłę hamulca. Ponadto, jeżeli chcemy odblokować zablokowany hamulec to dźwignię w kabinie "spuszczamy", jeżeli regulujemy to zaciągamy (sugeruje tak ze dwa ząbki przed końcem).

No to zaczynamy.

1. na wewnętrznej stronie (od strony osi) osłony tarczy hamulcowej jest gumowa zatyczka - wyciągamy ją:
Obrazek

2. w otworze jest zębatka - jest dosyć wąska, może być w dowolnym miejscu w otworze (na osi poziomej), wiec trzeba wymacać. Zeby to łatwiej zobrazować poniższe zdjęcia przedstawiają element z zębatką po zdjęciu tarczobębna (czyli od strony przeciwnej do otworu) oraz po rozebraniu całości:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

3. element z zębatką służy do rozpychania szczęk od ręcznego (widać to na zdjęciach powyżej).
a. Żeby wyregulować hamulec należy tak kręcić aby element ten się rozkręcał (jedna z części ma się wykręcać z obudowy) - spowoduje to że szczęki się od siebie oddalą, a więc będą mocniej naciskać na tarczobęben, więc ręczny będzie mocniej trzymał. Ja przy regulacji preferuję, tak jak napisałem powyżej, nie zaciągać ręcznego do końca - po skręceniu zębatki tak aby koła były zablokowane, mam pewność że ręczny będzie trzymał mocno. Aha, po wyregulowaniu należy spuścić hamulec i sprawdzić czy koło obraca się bez oporów.
b. jeżeli mamy zablokowany ręczny, to zębatkę należy kręcić w przeciwnym kierunku - tak aby część z gwintem wkręcała się w obudowę - szczęki się do siebie przybliżą i hamulec "puści" (czasem trzeba kręcić dosyć długo).

Teraz zasadnicza część ;-) dostęp do zębatki przez otwór jest dosyć trudny, bo mało tam miejsca, ponadto zębatka chodzi z oporem (czasem większym, czasem mniejszy). Ja do kręcenie używam małego kluczyka ampulowego - wkładam go pod ząb zębatki i opierając o krawędź otworu robię dźwignię. Sergiusz z tego co wiem używał śrubokręta, ale to już jak kto woli.
Co do kierunków kręcenia. Jeżeli hamulec nie był wcześniej rozbierany, lub był rozbierany ale złożono go w prawidłowy sposób, to aby zacisnąć szczęki obracamy zębatkę w dół - analogicznie aby zwolnić hamulec kręcimy w górę. Jeżeli zębatka włożona jest odwrotnie to i kręcić należy odwrotnie :lol:
Przedstawia to poniższy schemat:
Obrazek

To chyba wsio.
W razie pytań lub wątpliwości, proszę pisać w tym wątku :)
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez Serg » 12 lis 2010, 12:49

Dzieki Piotrek za pomoc telefoniczna podczas reanimacji :)2
Isuzu Monterey 3.1 LTD, +2", KL78 32", EGR, Superwinch, Safari, ARB
Avatar użytkownika
Serg
Moderator
 
Posty: 959
Dołączył(a): 21 paź 2008, 09:46

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez hassan » 12 lis 2010, 13:32

no problemo, polecam się na przyszłość :D
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez skiczu » 26 lis 2010, 23:44

Hy :?:
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez croochy » 27 lis 2010, 06:50

boot
Nie polemizuje z debilami
croochy
 
Posty: 1652
Dołączył(a): 03 gru 2009, 20:34
Lokalizacja: Cyców/Lublin

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez Bri » 11 wrz 2011, 09:53

Hmmm, super.

Mam tylko jedno pytanko: da się gdzieś kupić szczęki do Montka? Czy pozostaje nabijanie okładziny.
Ani na Alledrogo, ani po sklepach nie znalazłem.

Pozdro. Bri
Bri
 
Posty: 25
Dołączył(a): 10 kwi 2011, 16:41

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez Nahen/thor_ » 11 wrz 2011, 13:09

W Montku 3.2 są bębny z tyłu?
Jeżeli są bębny to może podpasują te z Trooperów do 91 roku:
http://www.autosklepbydgoszcz.pl/katalo ... OOPER_(UBS)%202.8_TD_(UBS55)_(1987.10_-%201991.12%2097_KM)/Uk%C5%82ad_hamulcowy/Hamulce_b%C4%99bnowe_Szcz%C4%99ka_ok%C5%82adzina.html
Staruszka już nie ma :( 2001 3.0 DTi
Avatar użytkownika
Nahen/thor_
 
Posty: 1485
Dołączył(a): 09 kwi 2009, 00:01
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez jjag » 11 wrz 2011, 13:59

Cly SET kamulca recznego dostaniesz w sklepie internetowym.
jjag
 
Posty: 97
Dołączył(a): 17 kwi 2010, 18:46

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez Grafff » 11 wrz 2011, 15:49

Gwarancji nie daję, ale reperaturka tylnego zacisku podchodzi z Frontery ,możliwe że cały system hamulcowy jest bliźniaczy .
Trooper 2,8TDI, XJ 4.0,Terrano I 2.4,Monterey 3,1 LSD,Trooper 3,0LSD, Monterey 3,1(po raz drugi ) ,Pathfinder R50 3,5 250HP , Montero 3,5, Monterey3,1(po raz trzeci:) )
Dwa koła Tw200,XR 125,Crm 80,Kx250,Dr350,Lc4 400, DRZ400Y
Avatar użytkownika
Grafff
 
Posty: 140
Dołączył(a): 21 sty 2009, 20:44
Lokalizacja: Kraków/Wieliczka

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez Nahen/thor_ » 11 wrz 2011, 21:04

No to stawiam, że te od Troopera 91 będą pasiły bo to to samo co we Frocie chyba - ktoś musiałby potwierdzić na 100% coby pewność była.
Staruszka już nie ma :( 2001 3.0 DTi
Avatar użytkownika
Nahen/thor_
 
Posty: 1485
Dołączył(a): 09 kwi 2009, 00:01
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez Bri » 11 wrz 2011, 22:25

Nahen/Thor - tarczo-bębny, czyli roboczy tarcza - awaryjny bęben. Same tarczo-bębny idzie dostać bez problemu. Klocki itp. są. szczęk niet ;]
Też podejrzewam że to to, co we Frocie.
Trza by potwierdzenia, czekamy ;)
JJag - daj namiar.
Bri
 
Posty: 25
Dołączył(a): 10 kwi 2011, 16:41

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez croochy » 12 wrz 2011, 01:03

Szczeki tez sa. Tylko nie pasuja, na pewno te firmy ABS sa dluzsze ile ja sie okurwialem jak to robilem
Nie polemizuje z debilami
croochy
 
Posty: 1652
Dołączył(a): 03 gru 2009, 20:34
Lokalizacja: Cyców/Lublin

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez mikusien » 20 wrz 2013, 18:29

Witam!
Mam problem... Musze kupic reperaturki przedniego hamulca. Problem w tym, ze nie wiem jakie to sa rozmiary, bo gosc w motoryzacyjnym wyszukal mi w katalogu ze sa az 4 rozne rozmiary do rocznika 91r. Mieliscie moze z tym doczynienia kiedys? A niechce mi sie rozbierac kola zeby pomiezyc... :D
Avatar użytkownika
mikusien
 
Posty: 494
Dołączył(a): 23 paź 2011, 16:48
Lokalizacja: GNIEZNO

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez pocieszny » 22 wrz 2013, 07:48

nie wiem skąd on wziął 4 rodzaje :)21 no chyba że na przestrzeni wszystkich lat i obu osi :)21
średnica tłoczka przód 60mm tył 42mm (montek Ai B mają te same)

tłoczki i reperaturki są wspólne chyba z 20 innymi samochodami :)21 między innymi z Pajero, Fronterą, crosserem
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3903
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez mikusien » 22 wrz 2013, 16:13

Co ty powiesz... :) Drogie to nie jest kupie te 60. Dzieki :)2
Avatar użytkownika
mikusien
 
Posty: 494
Dołączył(a): 23 paź 2011, 16:48
Lokalizacja: GNIEZNO

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez pocieszny » 22 wrz 2013, 16:34

ja mam nawet zaciski pół ze starego pół z nowego tłoczek z IC :)21
no chyba że jakimś cudem trafiłem na 8 zacisków identycznych i żadnego innego :)21
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3903
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez mikusien » 24 wrz 2013, 18:53

Opanowalem sytuacje 8-) To nie wina reperaturek... Prowadnice zaciskow byly zeje..ne :)2 Podgrzalem, sciagnolem, nasmarowalem, przy okazji wyminilem klocki ham., zlozylem i chulamy dalej :)21
Avatar użytkownika
mikusien
 
Posty: 494
Dołączył(a): 23 paź 2011, 16:48
Lokalizacja: GNIEZNO

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez wojtekkk » 25 wrz 2013, 10:52

pytanko co do regulacji ręcznego- nie prościej jest podciągnąć śrubą zaraz za cięgnem (centralnie pod autem)- na śrubie mamy pare centymetrów zapasu a to bardzo wiele??? automaty w bębnie w/g mnie słuzą jedynie do wyregulowania poczatkowego ewentualnie w momencie kiedy nastąpią róznice znaczące między kołami
mania 3,1tdi---+2,safari,........plany już są ale szukam sponsora
wojtekkk
 
Posty: 937
Dołączył(a): 22 lis 2010, 13:36
Lokalizacja: podlasie

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez pocieszny » 25 wrz 2013, 11:27

nie
naciągniesz linkę zamiast regulatora hamować będzie dupiato ale zarżniesz cały ręczny
regulacja ręcznego w troopku TYLKO przy kołach :)2
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3903
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Monterey 3.1 - szczęki

Postprzez garbooz » 17 sie 2020, 06:58

Witam,

Jest jakaś regulacja szczęk w tarczo bębnach ? słaby i wysoki ręczny.

Pozdrawiam

Dominik
garbooz
 
Posty: 17
Dołączył(a): 02 paź 2019, 09:39

Re: Monterey 3.1 - szczęki

Postprzez Quentil » 17 sie 2020, 07:47

6VE1...
Quentil
 
Posty: 1003
Dołączył(a): 26 paź 2012, 22:07
Lokalizacja: Puławy / Lublin

Re: Regulacja/odblokowanie szczęk hamulca ręcznego

Postprzez Jake » 17 sie 2020, 12:21

Polaczylem tematy.

Jako, ze w pierwszym poscie wygasły zdjecia, to wklejam:
How to trim hand break.png
How to trim hand break.png (146.6 KiB) Przeglądane 12479 razy
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa


Powrót do 1992-1997

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], sebaktm i 20 gości