[3.1D] Rozrząd

Isuzu Trooper/Bighorn, Opel Monterey, Holden Jackaroo, Honda Horizon, Acura SLX

[3.1D] Rozrząd

Postprzez hassan » 27 kwi 2011, 14:27

hej,

jako że dojrzałem do decyzji o samodzielnej wymiany rozrządu w montku, prosiłbym o wszelkie pomocne uwagi :-D
Wiem że kilku forumowiczów już przeprowadzało taka operację (vide Wieża), więc wdzięczny byłbym za informacje które pozwoliłyby mi przejść przez tą operację bezboleśnie :D

Troszkę poszukałem i znalazłem że potrzebne będą dwie śruby M8.

rozrzad_01.png
rozrzad_01.png (23.74 KiB) Przeglądane 60962 razy


Kilka pytań które mi się nasunęły od razu:
1. w Autodacie jest informacja że trzeba zdemontować świece żarowe - prawda to?
2. Demontaż - zrzucamy paski, wisko, rolkę wału, osłony rozrządu
2a. dalej jest informacja że należy obrcić wał korbowy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, tak by zgrały sie znaczniki
2b. śrubami blokujemy koła 7 i 8 (rys), luzujemy śrubę rolki napinającej (9) i odsuwamy ją żeby rozluźnić pasek
2c. zdejmujemy pasek
3. Montaż - zakładamy nowy pasek, zaczynając od koła wału korbowego (ten na dole - rys), dociskamy napinacz i dokręcamy śrubę
3a. teraz dziwna rzecz - usuwamy sworzeń (czy jak mu tam) oznaczony jak 10 na rys, luzujemy śrubę 11, przyciskamy cała dźwignię (12-rys) do napinacza, przykładamy do niej siłę 9kg i dokręcamy śrubę napinacza... jakieś to skomplikowane
3b. kolejna dziwna rzecz - obracamy wał o 45st w strone przeciwną do ruchów wskazówek zegara i _powtarzamy_procedurę napinania_?!?!
3c. wkładamy element 10 i dokręcamy 10 i 11
4. składamy wsio

Deczko to skompliowane... faktycznie tak cała procedura wygląda?


Jeszcze mam pytanie w sprawie części - rolka napinająca - lepiej NSK czy SKF? Różnica ~130 zł na korzyść NSK - czy faktycznie w ty przypadku SKF jest o tyle lepsza? (prowadząca od SKF jest tańsza niż NSK).
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez mariojura » 28 kwi 2011, 09:24

Wymiana jest prosta. Zresztą opis masz dokładny. Świece trzeba wykręcać ale chyba tylko z nudów :D. Użycie dźwigni do naciągania nie jest skomplikowane. Jak rozkręcisz wszystko to szybko zajarzysz o co chodzi. Ja do blokowania kół używam wierteł.
Deczko to skompliowane... faktycznie tak cała procedura wygląda?
Szczerze mówić to ten rozrząd jest chyba jednym z najprostszych.

Zajrzyj tutaj viewtopic.php?f=2&t=815#p5259 to te same silniki
Powodzenia przy wymianie.
Trooper 2.8TDI
mariojura
 
Posty: 208
Dołączył(a): 16 paź 2008, 08:43
Lokalizacja: Ogrodzieniec, Jura Krakowsko Częstochowska

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez hassan » 28 kwi 2011, 10:27

dzięki za info - jak uda się zdobyć na czas graty to w weekend się zabieram :)
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez hassan » 09 maja 2011, 10:28

no dobra, to ja jeszcze chwilę pomarudzę :D
zabrałem się w weekend za wymianę, ale nie udało się :( Doszedłem do momentu zdjęcia osoby rozrządu, ale na drodze stanęło mi koło pasowe wału korbowego (to na dole)... dziadostwo przykręcone jest centralnie śrubą na klucz chyba 24 + 4 śruby na około - chyba M8. Niestety klucza 24 nie miałem ze sobą, więc odpuściłem :/
ale pytanie w związku z tym mam - czy koło to trzyma sie na tej właśnie śrubie? Do czego są t 4 mniejsze śruby? odkręcać je czy nie? aaa... i najważniejsze - podejrzewam że tą 24 ciężko będzie odkręcić - czym zablokować to koło żeby się nie kręciło razem z kluczem?
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez skiczu » 09 maja 2011, 16:32

Te 4 małe szóstki trzymają koło pasowe. Żeby zablokować wał należy zdjąć rozrusznik i tam blokować. W moim 2.6 są otwory wyważające. Włożyłem w nie największego torxa z kompletu (ok. 14 mm). Klucz nasadowy 24mm na pokrętło 3/4" (od ciężarówek) rura 1,5 m na przedłużkę i duuużo siły. Z tym, że do wymiany paska nie trzeba tego odkręcać ;) Odkręcasz tylko te 4 małe śrubki i obudowa zejdzie.
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez hassan » 09 maja 2011, 22:00

skiczu napisał(a):Z tym, że do wymiany paska nie trzeba tego odkręcać ;) Odkręcasz tylko te 4 małe śrubki i obudowa zejdzie.


ufff...całe szczęście :D Thx :)
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez hassan » 11 maja 2011, 00:49

ok, kolejny dzień i kolejne pytanie :D

Chodzi cały czas o to koło pasowe na wale korbowym - odkręciłem te 4 śrubki i nie cholery nie mogę tego ściągnąć. jak rozumiem obszar wewnątrz i na zewnątrz żółtego zazanczenia to osobne części i powinny się rozdzielić:

Obrazek

Pytanie tylko jak to koło ściągnąć? Przyłożyć kawałek drewna i młotem walnąć? Czy są jakieś inne "magiczne" sposoby - zaznaczam od razu że ściągaczy nie mam, tylko podstawowe narzędzia a całość operacji wykonuję pod blokiem :D
był: Opel Monterey A 3.1 LTD '96, 265/75/16 BFG AT, +2" Lovells
jest: VW Transporter T3 Syncro

nigdy nie mów nigdy...
Avatar użytkownika
hassan
 
Posty: 599
Dołączył(a): 31 paź 2008, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez mariojura » 11 maja 2011, 08:39

zaznaczam od razu że ściągaczy nie mam, tylko podstawowe narzędzia a całość operacji wykonuję pod blokiem
Szkoda, że od razu nie zacząłeś od tego. Troche ciężko robi się takie rzeczy bez narzędzi. Co do koła pasowego to pierd... uderz młotkiem. Tylko przez jakieś drewno cobyś nie porobił zadziorów bo pasek poleci. Jeśli masz odkręcone te małe śruby to koło trzyma się najwyżej na rdzy no i na małym kołnierzu. Możesz włożyć jakieś kliny między obudowę a koło ale to plastik więc raczej delikatnie. Jeśli odkręcisz centralną śrubę to też możesz mieć problem bo koło czasami ciężko zsunąć z wału.
Trooper 2.8TDI
mariojura
 
Posty: 208
Dołączył(a): 16 paź 2008, 08:43
Lokalizacja: Ogrodzieniec, Jura Krakowsko Częstochowska

Re: Wymiana rozrządu - Montek 3.1 TD

Postprzez skiczu » 11 maja 2011, 20:05

Opukaj gumowym młotkiem jeśli masz, a jak nie to przez drewniany klocek.
"Dobrze zrobione jest lepsze niż dobrze powiedziane" - Benjamin Franklin
2.6
Ból fizyczny jest niczym w porównaniu z cierpieniem duszy - Skiczu
skiczu
 
Posty: 1351
Dołączył(a): 03 maja 2010, 22:12
Lokalizacja: Piła

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 13 gru 2020, 03:58

Przymierzam sie powoli do tej samej operacji. Pasek byl rzekomo wymieniany przez poprzedniego właściciela gdzies przy 305 000. Teraz auto ma ledwo 340 000, wiec niby nieduzo, ale poprzednia wymiana była jedynie "rzekoma", nie mam zadnego potwierdzenia, poza tym skoro juz mam silnik wyjety z samochodu to grzech byłoby rozrzadu nie zmienic, zwlaszcza przy tak smiesznie niskiej cenie paska.
Pasek zakładam ContiTech CT508, ale zastanawiam sie czy zmienić sam pasek skoro to i tak głównie prewencyjne działanie czy rolki napinajace też. Jesli tak, ktoś ma liste i numery potrzebnych czesci?
Jeszcze nie zmieniałem rozrzadu w 4JG2 - procedura wydaje sie prosta, ale bede wdzieczny za rady od kogos, kto juz to robił.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 15 gru 2020, 20:37

Nie został nikt żywy kto zmieniał kiedykolwiek rozrząd w 3.1?
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez miras7 » 15 gru 2020, 21:18

Pasek warto wymienić ze względu na jego wiek i starzenie. Natomiast w łożyskach starzeją się uszczelniacze i smar. Wtedy wystarczy trochę wody i dramat (patrz: wyprawa Hinka na Syberię).
Moja sprawdzona marka paska to Mitsuboschi, ale do 3.1 nie znalazłem. Na innych się nie znam.
Wszystko co warto wiedzieć o wymianie masz na schemacie powyżej. Gdybyś wymieniał uszczelniacz wału to śruba (klucz 24) potrafi być mocno dokręcona. Ja zrobiłem sobie przyrząd do blokowania wału. Możesz spróbować kluczem udarowym
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1796
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 23 sty 2021, 00:43

Dzieki miras. Pasek był wymieniany niedawno, jakies 30 000 temu jak mnie pamiec nie myli, wiec teoretycznie jeszcze nie pora, ale majac silnik na wierzchu głupota byloby go nie wymienic profilaktcznie. Kupilem juz nowy pasek ContiTecha, rozwazam tylko czy zmieniac rowniez rolki.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez miras7 » 23 sty 2021, 10:01

Jeśli jesteś w stanie wymienić smar w łożyskach na taki wodoodporny to też tak można
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1796
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 12 lut 2021, 03:19

Hmm, no smaru w rolkach raczej nie planuje wymieniac. Ale po 30k, te rolki powinny byc jeszcze całkiem całkiem...
A jaki masz patent na obciazanie dzwigni siłą 9kg? Trzeba sie wyposazyc w silomierz sprezynowy?
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez miras7 » 12 lut 2021, 10:30

Jake napisał(a):....
Trzeba sie wyposazyc w silomierz sprezynowy?

Najlepiej. Nie jest to drogie, a się przydaje. W Samuraiu często korzystałem - spinanie łożysk zwrotnicy, piasty koła ...
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1796
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 13 lut 2021, 23:27

Hmm, tylko tak jak patrze to sa albo tandetn chinskie z gownolitu i cienkiej blaszki za 5zł, albo wielki kaliber do zastosowan przemyslowych za miliony monet.
Zastanawiam sie czy taka mini waga elektroczniczna by sie nadawała? Mam juz pomysly na jej kilka innych zastosowań:
https://allegro.pl/oferta/300-kg-waga-h ... 0125197313
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez miras7 » 13 lut 2021, 23:44

Nie wiem czy mając zakres 300kg przy kilku kg będzie miała jakąkolwiek dokładność. Mam taką chińską jak piszesz, zwykła z podziałką i sprężyną. Jest dość dokładna i służy od kilku lat. Używana w pełnym zakresie.
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1796
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 14 lut 2021, 00:05

Hmmm, to kupie taka sprezynowa za 10zł i juz.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 05 mar 2021, 00:19

Jednak stwierdziłem, ze zmienie też rolki. Nawet jesli to zbyteczny wydatek, to lepiej odżałować te pare złotych i miec spokojna głowe, ze nic sie nagle nie spierdzieli. Poza tym, o ile łatwiej to zrobic z silnikiem na stojaku niz w aucie ;)
Kupiłem zestaw dwoch rolek INA za 130zł. Do tego pasek Conti. Chyba bedzie dobrze.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Rozrząd [3.1]

Postprzez Jake » 06 mar 2021, 04:42

Dziś w końcu nadszedł korzystny układ planet i zabrałem sie za rozrząd.

Po rozebraniu oczom mym ukazała sie gnojówka z szambem. Tja. Akurat wierze, ze ten rozrząd był wymieniany 30k temu. No chyba nie. Rolki pokryte korozja, pasek brudny i brzydki, juz nie mowiac o ogolnym syfie pod pokrywami. Dobrze ze dokupiłem rolki.
1.jpg
1.jpg (96.98 KiB) Przeglądane 53468 razy

No ale trzeba było to wyczyscic:
2.jpg
2.jpg (86.23 KiB) Przeglądane 53468 razy

I poskładać
3.jpg
3.jpg (99.91 KiB) Przeglądane 53468 razy

Przy okazji prysnąłem kółka od pompy i wału sprayem. Zastanawialem sie czy powinno sie zostawić golych, ale wnoszac po jeszcze widocznych resztkach farby, fabrycznie były malowane, wiec chyba nie powinno to jakos bardzo zaszkodzić, a moze troche przyhamuje korozje.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [3.1D] Rozrząd

Postprzez Jake » 06 mar 2021, 15:49

Gdyby ktos potrzebował:
Manual do wymiany rozrządu wg. AutoDaty:
https://drive.google.com/file/d/1dda2aI ... sp=sharing
i według FSM'a:
https://drive.google.com/file/d/18pDzE1 ... sp=sharing

A tu sposób, na obciążenie dźwigni napinacza masą 9kg :)21
Załączniki
9kg.jpg
9kg.jpg (131.29 KiB) Przeglądane 53421 razy
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [3.1D] Rozrząd

Postprzez Tomkin » 12 sie 2021, 20:28

Po dwunastu latach użytkowania na jednym pasku :shock: i ja się zabieram do wymiany.A pytanie jest takie;jakiś spust płynu chłodzącego macie u siebie,czy na żywioł? :)21 Bo ja u siebie nic nie znalazłem...
Monty Bobcat 3,1 LTD 97
Avatar użytkownika
Tomkin
 
Posty: 285
Dołączył(a): 15 wrz 2011, 19:09
Lokalizacja: Słupsk

Re: [3.1D] Rozrząd

Postprzez Jake » 12 sie 2021, 21:58

No 12 lat to rzeczywiscie, troche przegiecie!
Oczywisciem, ze spust jest. W chlodnicy na dole jest maly plastikowy koreczek.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: [3.1D] Rozrząd

Postprzez Tomkin » 12 sie 2021, 22:31

Dzięki,se zajrzę jutro :)2
Monty Bobcat 3,1 LTD 97
Avatar użytkownika
Tomkin
 
Posty: 285
Dołączył(a): 15 wrz 2011, 19:09
Lokalizacja: Słupsk

Następna strona

Powrót do 1992-1997

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości

cron