Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Isuzu Trooper/Bighorn, Opel Monterey, Holden Jackaroo, Honda Horizon, Acura SLX

Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez NNapiorkowski » 12 lis 2021, 14:24

Witam,

Zabrałem się za regulację luzów zaworowych w silniku 6VE1 (koszmar). Okazało się, że na (prawie) wszystkich zaworach mam za duży luz, więc muszę doregulować. I przy tej okazji pojawiło mi się kilka pytań:

1) w jaki sposób luz zaworowy się z czasem powiększa? Generalnie mam luzy o około 0.05mm za duże (w odniesieniu do górnej granicy normy z manuala), a płytki nie są aż tak powycierane. Krzywki też wyglądają ok, chociaż nie mierzyłem jeszcze, ale nie mają widocznych wytarć. Mogą się wyklepywac gniazda zaworowe w głowicy, ale to skutkowałoby zmniejszaniem, a nie zwiększaniem luzu. Przyszło mi do głowy, że może nagar się zbiera na gniazdach zaworowych co by zwiększało luz pod krzywką, ale luzy mam tez na zaworach ssących, które nie powinny tak samo obrastać w nagar co zawory wydechowe.

2) dlaczego zawory zaczynają klekotać dopiero po rozgrzaniu? Spodziewałbym się zjawiska odwrotnego, tzn po rozgrzaniu zawór wydłuża się nieco i kasuje luz (w końcu po to jest luz zaworowy). Ale zmierzyłem na tych samych zaworach luz na ciepłym i zimnym silniku i luz na ciepłym był większy niż na zimnym.

3) Czy wiecie gdzie dokupić płytki fi 32mm? Znalazłem jakieś na allegro (do patrola) ale nie mają wszystkich grubości.

Pozdrowienia!
Isuzu Trooper 2000, 3.5 V6
NNapiorkowski
 
Posty: 12
Dołączył(a): 23 cze 2021, 23:09

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez Jake » 12 lis 2021, 20:49

Standardowo luz zaworowy z czasem sie zmniejsza/kasuje, nie zwieksza (robi sie za ciasno) w wyniku rozszerzania cieplnego trzonkow zaworowych.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez NNapiorkowski » 14 lis 2021, 09:25

Dokładnie. Do tego mogą wyklepywać się gniazda zaworowe, co też sprawia, że z czasem luz się zmniejsza. Tymczasem ja u siebie na prawie wszystkich zaworach mam za duży luz i próbuję zrozumieć co może być przyczyną.
Isuzu Trooper 2000, 3.5 V6
NNapiorkowski
 
Posty: 12
Dołączył(a): 23 cze 2021, 23:09

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez pocieszny » 14 lis 2021, 16:20

zła regulacja, wytarty wałek, zły wałek tak można w nieskończoność
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3903
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez NNapiorkowski » 23 lis 2021, 23:43

Wałki pomierzyłem i wyglądają ok. Być może poprzedni właściciel skopał regulację i wsadził zbyt cienkie płytki - trudno powiedzieć.
Tak czy inaczej, potrzebuję 3 płytek o grubości 2,9 i jednej 2,94. Czy ktoś wie gdzie można je dostać?

Pzdr!
Isuzu Trooper 2000, 3.5 V6
NNapiorkowski
 
Posty: 12
Dołączył(a): 23 cze 2021, 23:09

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez Jake » 24 lis 2021, 00:25

Moge sie mylic, ale mysle ze masz dwie opcje. Albo sciaganie z USA albo wykonanie na zamówienie w zakladzie ślusarskim.
Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Moderator
 
Posty: 4307
Dołączył(a): 25 kwi 2015, 22:02
Lokalizacja: Europa

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez miras7 » 24 lis 2021, 09:12

Jake napisał(a):Moge sie mylic, ale mysle ze masz dwie opcje. Albo sciaganie z USA albo wykonanie na zamówienie w zakladzie ślusarskim.

Nie ma opcji dobrać z jakiejś innej marki auta? Toyota?
Avatar użytkownika
miras7
 
Posty: 1796
Dołączył(a): 06 sie 2012, 19:41
Lokalizacja: Wrocław/Milicz

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez NNapiorkowski » 24 lis 2021, 12:08

miras7 napisał(a):
Jake napisał(a):Moge sie mylic, ale mysle ze masz dwie opcje. Albo sciaganie z USA albo wykonanie na zamówienie w zakladzie ślusarskim.

Nie ma opcji dobrać z jakiejś innej marki auta? Toyota?



No niestety dramatycznie jest z tym ciężko. Znalazłem płytki w stanach, ale przesyłka kosztuje 190zł. Są też w Australii :P
Zostawię tu trochę informacji, do których się dokopałem szukając płytek. Może się komuś kiedyś przyda.

1) płytki do silników 3.2 i 3.5 pasują od samochodów:
HONDA Passport 3.2 (czyli Frontera w USA),
NISSAN Patrol GR II 97-00 2.8TDi
motocykl Kawaski Z750 Twin 76-85

2) Znalazłem trochę płytek w:
- sklep cermotor - mają tylko grubość 2,85, cena 31,84 brutto za sztukę (Listopad 2021),
- sklep gorian - też mają tylko grubość 2,85
- czasem są na ebay gdzieś w świecie
- https://www.xmas1.at/ (sklep z częściami do motocykli, 17eur za sztukę!)

Pzdr!
Isuzu Trooper 2000, 3.5 V6
NNapiorkowski
 
Posty: 12
Dołączył(a): 23 cze 2021, 23:09

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez mcgiver » 01 gru 2021, 02:20

z tymi luzami to nie jest tak do końca ,że zmniejszają się wykładniczo do temperatury silnika, trzeba pamiętać o tym ,że po zatym ze rozciagają się zawory , również rozciaga się wszystko wokół nich , ponieważ to też jest materiał podatny prawom fizyki....
Z płytkami zaworowymi miałem do tej pory do czynienia tylko przy jednym moim sprzęcie .
Jest to kawasaki klr650 , miałem problem z luzami i poradziłem sobie po mojemu.
może nie wszyscy uwierzą , ale pod oryginalne talerzyki dokładałem podkładki z taśmy stalowej 0,05 i 0,1mm i nie było problemu, a nakulałem później co najmniej 10tyś.
wszystko było ok mimo odblokowania silnika z 27 na 48 kM .
moto dalej jest u mnie , ale od 6 lat rozebrany do malowania, bo lakiernik mi spierdolił do angli , a ja nigdy nie znalazłem czasu by temat jakoś dokończyć.
Teraz mam na stojaku 6ve1 ale na razie mam na głowie ważniejsze tematy niż silnik który nie jest mi całkowicie niezbędny.
dziwkowóz E36 KABRIO ZMODZONY STROKER M50B29
coupe m54b30
youngtimer e30 M10B18 wąska
wół roboczy 3,2 97 LTD
fortwo 750turbo
Polift 3,5 na tapecie
WSZYSTKIE SĄ, NIEKTÓRE STOJĄ :)
tylni napęd jest jak sex; po co jechać na ręcznym jak można dać w pizdę
Avatar użytkownika
mcgiver
 
Posty: 2480
Dołączył(a): 26 lut 2015, 22:18
Lokalizacja: żywiec

Re: Dlaczego luz zaworowy się powiększa?

Postprzez pocieszny » 01 gru 2021, 11:41

mcgiver napisał(a): kawasaki klr650 , miałem problem z luzami i poradziłem sobie po mojemu.
może nie wszyscy uwierzą , ale pod oryginalne talerzyki dokładałem podkładki z taśmy stalowej 0,05 i 0,1mm i nie było problemu, a nakulałem później co najmniej 10tyś.
wszystko było ok mimo odblokowania silnika z 27 na 48 kM .

w KLR jest to w sumie normalna praktyka, płytki są praktycznie niedostępne, w moim zrobione tak samo, ja nim nakulałem potem 40kkm teraz katuje go kuzyn od 20kkm, luz pozostał taki jak ma być
u mnie było 55 kucyków po kilku innych modyfikacjach (mierzone na hamowni) moto jest niezabijalne :)2 nigdy żadnych problemów mechanicznych nie miałem (po usunięciu wad fabrycznych :)21 )
cóż teraz mam Yamahe T7 i to w sumie taki nowszy KLR z lepszym zawieszeniem, mocniejszy (74KM) i w końcu mam hamulce :)21
Maxiu 2,5 biturbo :)21
Patrol 4,2 :)21
pocieszny
 
Posty: 3903
Dołączył(a): 30 paź 2010, 18:39
Lokalizacja: Jordanów


Powrót do 1998-2002

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości