Malo ostatnio spektakularnych nowosci bo mam nieduzo czasu, praca, nauka i jeszcze zaczela sie zima - wiec samochody znajomych po kolei rzucaja palenie i co drugi wolny wieczor spedzam wymianiajac akumulatory, zamarzniete filtry paliwa w dieslu, latajac dziurawe instalacje paliwowe w sprochnialych mercedesach i odpalajac auta z kabli. A i jeszcze spawajac taborety kuchenne... Iscie fascynujace tematy. Ale jednak cos sie dzieje:
Przyjechaly tloki. Sa bardzo ladne, jakosc wykonania wysoka - po wstepnym pomierzeniu tez wyglada ze trzymaja wymiary. Zawiozlem do szlifierni zeby dopasowali do nich blok.
Przyjechaly tez uszczelki z Arabowa. Dosolili mi takie clo - ze jednak nie bylo tanio. Ale przynajmniej jest OEM. W zestawie WSZYSTKICH uszczelek nie ma uszczelek chlodnicy oleju, nie ma uszczelki pompy wody, nie ma uszczelek wtryskiwaczy i ogolnie nie ma duzo usczelek ktore sa potrzebne przy generalce. Meh. Trudno, bedzie dokupowanie.
Przyjechaly szpilki ARP - zapakowane w plastikowy woreczek. Pare metalowych patyczkow w foliowym woreczku za 1000zl xD Wiadomo ze chodzi o jakosc stali, ale wyglada to zabawnie jak sie porowna wyglad do ceny.
Panewki jeszcze nie przyjechaly. Beda moze przed swietami, moze po swietach.
Zakupilem tez przepustnice. Utknela miedzy zachodnim i wschodnim wybrzezem USA i dojechala do hotelu gdzie byl moj przyjaciel dzien po jego wyjezdzie. Moje szczescie... Teraz bedzie wysylana do Polski, nie wiem kiedy bedzie, moze za miesiac.... Meh.
Zorientowalem sie ze zapomnialem zawiezc 1/3 srub do cynkowni - staly w kuwercie pod reflektorami. Dzis na nie trafilem - wiec jutro jedzie kolejna porcja do galwanizerni. Jak dojdzie przepustnica - to trzeba bedzie trzecia transze ocynkowac, liczylem ze elementy z niej pojade razem z tymi.
Wszystko na raty....
Z tematow blacharkskich - przybyl do mnie migomat, zalozylem nowy obwod zasilania gniazd na 16A w garazu i pora powolutku zabrac sie za blacharke. Bede to robil od najlatwiejszych tematow po te najgorsze. Jeszcze musze zakupic arkusz blachy...
Z tematow elektrycznych - znalazlem zamowilem na aliexpress wszystkie (tak myslalem) kostki elektryczne ktore beda mi potrzebne. Niestety zapomnialem o wtyczce czujnika IAT... Moze uda mi sie ja zlowic uzywana, a jak nie to musze zamowic nastepna transze z aliexpress. Oczywiscie - wszystko na raty.
Przyszla tez paczka do handlarza. Dojechalo... wisko. Nie dojechala przeplywka, nie dojechal plywak poziomu paliwa, nie dojechal dekiel sprezarki. Nie mam juz sily do handlarzy. Rozmawialismy o tym trzy razy, czekalem 2 miesiace, potem przez pomylke wyslal paczke na drugi koniec Polski (pod Szczecin) i teraz to....
Bylem tez dzis u tapicera. Odebralem obszyty podlokietnik. Z jednej strony wyszlo super, z drugiej... w porzadku. Odebralem tez skladany na pol materac do spania w bagazniku. Tez wyszedl prawie dobrze. Ogolnie jakos szycia super, ale po jednej stronie krzywo. No zycie. Ale jest wygodny, estetyczny i pasuje jak ulal. Ciekawe kiedy go uzyje w samochodzie. Na razie stanal w domu i czeka na swoja kolej.
Zawiozlem tez kolo zamachowe do stoczenia, bo powierzchnia juz wyglada syfiascie. Krecil nosem ze jak tu wyjac z zamachu koleczki pozycjonujace docisk, ale wierze ze ogarnie temat, to dobry fachowiec. Nigdzie, doslownie nigdzie, nie moglem znalezc informacji ile ma miec schodek pomiedzy plaszczyzna cierna pod tarcze a plaszczyzna osadzenia docisku sprzegla.... W koncu znalazlem na stronie Merlin Crawler ze fabrycznie jest 0.5mm, ale oni polecaja 0.6mm zeby sprzeglo lepiej trzymalo. Zlecilem tokarzowi zrobienie 0.6mm. Ach - wieksza wartosc - bo w 3VZ w przeciwienstwie do wiekszosci zamachow - schodek jest w druga strone, tj plaszczyzna cierna jest bardziej wypukla, a nie wklesla.
Tarcza sprzeglowa idzie nowa LUK, docisk zostaje stary Exedy, bo jest w dobrym stanie. Powinno pare lat wytrzymac, jak sie sprzeglo skonczy - wrzuce set z 5VZ. Zrobilbym to od razu, ale u nas jest u nas ciezko dostac zamach do 5VZ. W USA kosztuje smieszne groszowe pieniadze - ale wazy prawie 10kg wiec ciezko go przewiezc w walizce samolotem.
Dalem tez tokarzowi rysunki tulejek/gniazd dodatkowych czujnikow:
- Screenshot_127.png (169.17 KiB) Przeglądane 8780 razy
Na dolot - z alu, na miske olejowa ze stali a na wydech z nierdzewki - gnijace gniazda lambdy to koszmar.
A i jeszcze odebralem rozrusznik po wymianie stykow elektromagnesu i szczotek. Stanal na polce obok alternatora i innych gratow. Powoli robi sie pelny komplet elementow.
Pozyczylem tez myjke ultradzwiekowa - wtryskiwacze i sondy lambda przeszly 3 cykle po pol godziny w benzynie ekstrakcyjnej. No powiem... jest roznica. Wyplynelo z nich mnostwo nieprzyjemnych cudow a i z zewnatrz nabraly wygladu. Przed montazem musze je jeszce sprawdzic na rozpylanie. Mam te starsze generacyjnie - szare. Solidniejsze ale podobno czasami leja, a tego nie chcemy.
Rozkminiam jeszcze temat anodyzowania elementow aluminiowych - listwy paliwowe, dolot. Juz namierzylem zaklad - pewnie im to zawioze. Tylko wlasnie... dolot. Moja najwieksza zmora. Musze go zrobic od zera lub przerobic - ale to musi poczekac az wloze silnik pod maske.
Musze tez pospawac downpipy wydechu z otworami pod lambdy i termopary EGT. Mysle nad dlugoscia... Z jednej strony nie chce robic wydechu skrecanego z dwudziestu elementow - z drugiej wolalbym zeby czujniki byly na czesci ktora przy wyciaganiu silnika zostawala przy silniku i nie trzeba bylo lamac sobie lokci zeby odkrecic downpipe od kolektorow (przypominam, ze nie bedzie crossover'u miedzy glowicami)...
Nie wiem tez jak najlepiej zabezpieczyc antykorozyjnie? Nierdzewka jest super hiper fancy, ale podobno zle znosi cykle cieplne i ulega utlenianiu od spalin, wiec jestem sceptyczny. Zwykla stal znowu bedzie zaraz ruda. Cynkowanie galwaniczne natychmiast sie wypali od temperatury. Moze ogniowe by wytrzymalo? Ceramika bylaby fajna... ale kosztuje fortune i nie widze sensu placic 400zl za ladny kolor. Slyszlalem ze bywaja proszki odporne na wysoka temp i yankesi niby tak maluja wydechy... ale czy to zdaje egzamin? To samo z kolektorami wydechowymi - zostaja fabryczne, sa kuloodporne i maja relatywnie dobre przeplywy, nie bedzie fancy-smensi headerow, tylko nie podobaja mi sie rdzawe, wypiaskuje je, ale trzeba by czysm to pokryc od zewnatrz.