Strona główna Aktualności Historia Dane techniczne Ogłoszenia Użytkownicy Forum Pliki do pobrania Cennik części Zdjęcia Kontakt Zaloguj Trooper4x4.pl |
Isuzu Trooper produkowany był w latach 1983-2002 i w zależności od miejsca produkcji przybierał różne nazwy (tabela 1).
PIERWSZA GENERACJA (1983-1992) Pierwsze samochody modelu Trooper zaczęły schodzić z linii montażowych w 1983 roku. Były to wersje dwudrzwiowe oraz czterodrzwiowe wyposażone początkowo w 3 rodzaje silników - dwie jednostki benzynowe (1,9 l. i 2,0 l.) oraz jedną jednostkę diesela (1,7 l.). Auto oparto na konstrukcji ramowej (rys. 1), z niezależnym przednim zawieszeniem (rys. 2) i sztywnym tylnym mostem na resorach piórowych. Przeniesienie napędu odbywało się przez manualną skrzynię biegów i reduktor, który posiadał 3 przełożenia: 2H (napędzana tylko tylna oś), 4H (napęd 4x4 z przełożeniem drogowym) oraz 4L (napęd 4x4 z przełożeniem terenowym). W roku 1986 Trooper zyskał nową benzynową jednostkę napędową o pojemności 2,3 l. (4ZD1) i mocy 89 KM, a w już rok później dodano kolejny benzynowy silnik 2,6 l. (4ZE1) o mocy 115 KM i momencie obrotowym 195 Nm. Była to pierwsza jednostka posiadajaca wtrysk paliwa. Istniał jeszcze jeden silnik o pojemności 2,8 l. (LL2) w układzie V6, niestety występował on tylko na rynku amerykańskim (wersja ta posiadała również czterobiegową automatyczną skrzynię biegów oraz mocniejsze mosty). W niedługim czasie pojawiły się nowe jednostki dieslowskie oznaczone symbolami 4JB1 (1988) oraz 4JB1-T (1989), wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Ich pojemność wynosiła 2,8 l. a różnica polegała tylko na tym, że ten drugi model posiadał Intercooler. Godnym odnotowania jest również fakt, że opisywany model z niewiele zmienionym nadwoziem produkowany był pod nazwą Trooper II. Ostatnie samochody pierwszej generacji, z charakterystycznym kanciatym kształtem produkowane były do 1992 roku. Trooper drugiej generacji to zupełnie na nowo zaprojektowany samochód. Przedstawiony w 1991 roku w Japonii był wyraźnie większy, mocniejszy i dużo bardziej luksusowy od swojego poprzednika. Pod maską umiejscowiono silnik benzynowy o pojemności 3.2 l. V6 (w dwóch wersjach) oraz czterocylindrowego turbodiesla o pojemności 3.1 l. Silniki benzynowe różniły się pomiędzy sobą ilością wałków rozrządu w głowicach: 6VD1 posiadał 1 wałek, 6VD1-W miał 2 wałki (produkcja od 1996 roku). Ich moc maksymalna to odpowiednio 175 i 190 KM. Do wspomnianych silników stosowano pięciobiegowe ręczne i czterobiegowe automatyczne skrzynie biegów, oraz dwubiegowe skrzynie rozdzielcze. Przednie zawieszenie było zbudowane podobnie jak w poprzedniej wersji (rys. 3), w tylnym zaś wykorzystano cztery drążki wzdłużne wraz z drążkiem Panharda i sprężynami śrubowymi (rys. 5). W Trooperze drugiej generacji pojawiła się możliwość przewożenia łącznie 7 osób za sprawą dodatkowego rzędu siedzeń. Było to jednak możliwe tyko w wersji długiej (rys.6). W 1998 roku Trooper pojawił się na rynku w nieco zmienionym nadwoziu. Wcześniejsze silniki 3.2 B oraz 3.1 D zastąpione zostały przez benzynowego 3.5 l. V6 (215 KM) oraz czterocylindrowego turbodiesla 3.0 l. (159 KM) wykorzystującego wtrysk bezpośredni common rail. Niestety jednostka ta potrafi sprawiać swoim właścicielom wiele problemów z powodu dość skomplikowanej budowy... |