Strona główna
Aktualności
Historia
    Isuzu Motors Ltd.
    Trooper
Dane techniczne
Ogłoszenia
Użytkownicy
Forum
Pliki do pobrania
Cennik części
Zdjęcia
Kontakt
Zaloguj

Trooper4x4.pl

ISUZU TROOPER - HISTORIA



Isuzu Trooper produkowany był w latach 1983-2002 i w zależności od miejsca produkcji przybierał różne nazwy (tabela 1).


Tabela 1. Produkcja Troopera pod różnymi nazwami
Region Nazwa
Ameryka Północna Isuzu Trooper (1983 - 1989), Isuzu Trooper II (1990 - 2002), Honda Acura SLX (1996 - 2000)
Ameryka Południowa i Afryka Isuzu Trooper, Chevrolet Trooper
Kolumbia Chevrolet Trooper (pierwsza generacja), Chevrolet Trooper 960 (druga generacja)
Wenezuela Isuzu Caribe 442
Azja (wyłączając Japonię) Isuzu Trooper, Chevrolet Trooper
Japonia Isuzu Bighorn, Honda Horizon (1994 - 1999)
Europa Opel Monterey
Nowa Zelandia Holden Monterey
Australia Holden Jackaroo


PIERWSZA GENERACJA (1983-1992)

Pierwsze samochody modelu Trooper zaczęły schodzić z linii montażowych w 1983 roku. Były to wersje dwudrzwiowe oraz czterodrzwiowe wyposażone początkowo w 3 rodzaje silników - dwie jednostki benzynowe (1,9 l. i 2,0 l.) oraz jedną jednostkę diesela (1,7 l.). Auto oparto na konstrukcji ramowej (rys. 1), z niezależnym przednim zawieszeniem (rys. 2) i sztywnym tylnym mostem na resorach piórowych. Przeniesienie napędu odbywało się przez manualną skrzynię biegów i reduktor, który posiadał 3 przełożenia: 2H (napędzana tylko tylna oś), 4H (napęd 4x4 z przełożeniem drogowym) oraz 4L (napęd 4x4 z przełożeniem terenowym).

Rysunek 1. Isuzu Trooper - rama z zawieszeniem i mostami


Rysunek 2. Schemat przedniego zawieszenia

W roku 1986 Trooper zyskał nową benzynową jednostkę napędową o pojemności 2,3 l. (4ZD1) i mocy 89 KM, a w już rok później dodano kolejny benzynowy silnik 2,6 l. (4ZE1) o mocy 115 KM i momencie obrotowym 195 Nm. Była to pierwsza jednostka posiadajaca wtrysk paliwa. Istniał jeszcze jeden silnik o pojemności 2,8 l. (LL2) w układzie V6, niestety występował on tylko na rynku amerykańskim (wersja ta posiadała również czterobiegową automatyczną skrzynię biegów oraz mocniejsze mosty). W niedługim czasie pojawiły się nowe jednostki dieslowskie oznaczone symbolami 4JB1 (1988) oraz 4JB1-T (1989), wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Ich pojemność wynosiła 2,8 l. a różnica polegała tylko na tym, że ten drugi model posiadał Intercooler.
Godnym odnotowania jest również fakt, że opisywany model z niewiele zmienionym nadwoziem produkowany był pod nazwą Trooper II. Ostatnie samochody pierwszej generacji, z charakterystycznym kanciatym kształtem produkowane były do 1992 roku.




DRUGA GENERACJA (1992-2002)

Trooper drugiej generacji to zupełnie na nowo zaprojektowany samochód. Przedstawiony w 1991 roku w Japonii był wyraźnie większy, mocniejszy i dużo bardziej luksusowy od swojego poprzednika. Pod maską umiejscowiono silnik benzynowy o pojemności 3.2 l. V6 (w dwóch wersjach) oraz czterocylindrowego turbodiesla o pojemności 3.1 l. Silniki benzynowe różniły się pomiędzy sobą ilością wałków rozrządu w głowicach: 6VD1 posiadał 1 wałek, 6VD1-W miał 2 wałki (produkcja od 1996 roku). Ich moc maksymalna to odpowiednio 175 i 190 KM. Do wspomnianych silników stosowano pięciobiegowe ręczne i czterobiegowe automatyczne skrzynie biegów, oraz dwubiegowe skrzynie rozdzielcze.
Przednie zawieszenie było zbudowane podobnie jak w poprzedniej wersji (rys. 3), w tylnym zaś wykorzystano cztery drążki wzdłużne wraz z drążkiem Panharda i sprężynami śrubowymi (rys. 5).

Rysunek 3. Budowa przedniego zawieszenia


Rysunek 4. Budowa przedniego mostu


Rysunek 5. Tylne zawieszenie


Rysunek 6. Tylne zawieszenie


W Trooperze drugiej generacji pojawiła się możliwość przewożenia łącznie 7 osób za sprawą dodatkowego rzędu siedzeń. Było to jednak możliwe tyko w wersji długiej (rys.6).

Rysunek 7. Układ miejsc w Trooperze siedmioosobowym


W 1998 roku Trooper pojawił się na rynku w nieco zmienionym nadwoziu. Wcześniejsze silniki 3.2 B oraz 3.1 D zastąpione zostały przez benzynowego 3.5 l. V6 (215 KM) oraz czterocylindrowego turbodiesla 3.0 l. (159 KM) wykorzystującego wtrysk bezpośredni common rail. Niestety jednostka ta potrafi sprawiać swoim właścicielom wiele problemów z powodu dość skomplikowanej budowy...